Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: utrustning
Läst 2883 ggr
Aaek
0

Hjälp att välja carrotstick!

Hej!

Jag har precis börjat med PNH och ska beställa ett startkit men kan inte välja storlek.

Pat pratar ju om att carrotsticken är ungefär lika lång som halsen på hästen men till problemet.

Jag hämtar hem min nya häst i början av juli och hon är endast 133 cm i mankhöjd och endast 100 cm i ryggen vilket innebär att carrotsticken blr nästan lika lång som hela hästen. Bör jag då istället välja kids sticken? Med en vanlig savvystring?

Hur skulle ni tänka?

Jättetacksam för era funderingar!

Mvh Amanda

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade kört på vuxensticken, barnsticken kom ju endast till för att vuxensticken många gånger blev för tung för barnen :)

Så även om sticken är lika lång som hästen så spelar det ingen roll, skulle jag haft en stick som matchar längden på min häst så hade jag behövt en som vart närmare 1½ meter lång eller mer med min bjässehäst :D

Jag använder även min stick när jag går ut i hagen och hämtar min häst och ber andra hästar att stanna utanför mitt och min hästs personliga sfär, och hade jag haft barnsticken så hade jag haft flera av halvbloden ståendes på mig ändå ^^

Och man vänjer sig vid längden och tyngden i sticken, den är inte jättetung, det är bara ovanan som gör att den känns klumpig, har provat med kortare sticks men de känns ofta som om man inte har tillräckligt räckvidd.

Provade ju med en kortare stick när jag lekte med en shettis i stallet och jösses vad kort det var, det kändes konstigt och jag var tvungen att gå in mot ponnyn hela tiden vilket för mig kändes väldigt "aggressivt" och påträngande.

Så jag röstar på att du ska köra på en vuxenstick. :) är den för lång, så håll bara längre in på skaftet :) Det är svårare att med en kort stick få 10 cm extra om du skulle behöva jobba med en större häst nångång också. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Aaek
0

Tack för snabbt svar! :)

Det du skriver känns vettigt, jag håller ju även på med två nordsvenskar om än inte lika mycket.

Det blir en vuxenstick. Får öva öva och öva så det inte känns klumpigt!

Mvh Amanda

LinaN
0

#2 ja har du två nordsvenskar så behöver du en lång stick ^^ Nordsvenskar och dunderklumpar tenderar till att inte bara vara stora, de är väldigt långa också speciellt när de VILL vara långa ;)

här är en bild där jag gör extreme friendly game från zon5 på Harry, efter att jag hade snurrat med sticken o stringen i luften så gjorde jag friendly i zon1 och även med stringen har jag svårt att nå ^^

Aaek
1

Nu ska man bara välja färg då med haha :). Jättefin häst du har förresten, gillar färgen!

LinaN
0

#4 haha det där med färg ja! Jag är mest besviken över att de inte finns i grönt! Tycker det är litet underligt, alla andra färger i stort sett har de i både stick och grim/rep-färg, men inte grönt….

xcandygirl
0

Något som jag är lite nyfiken på är varför alla (eller de flesta) carrotstickar är rödorangea. Är det "originalfärgen" eller är det bara snyggare? :D

Zaphix
0

Det är originalfärgen, om det är snyggare eller inte är väl en smakfråga. Jag tycker inte det.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Grundstoryn är ju att Pat han var varken en morotsperson (en som gullar o matar sin häst med morötter för att få honom att lyda) och inte heller en Stick (pinne/spö)-person, så han hittade på ett mellanting så det blev en morotspinne.

Och han valde att behålla den oranga färgen just för att man aldrig skulle glömma att det var en morotspinne man höll i och inte en pinne-pinne ^^

Väldigt förenklat och väldigt försvenskat :D

xcandygirl
0

Tycker det är häftigt hur det finns en story bakom i princip allting! haha :) Men tror jag ska skaffa mig en orange sådan då, men är det någon som vet om någon bra och billig sida? Har inte så speciellt mycket pengar heheh.. :)

LinaN
0

#9 jo det har hunnit bli en del storys. Parelli upprepar ju gärna sakerna om o om igen så man blir ju litet hjärntvättad ^^ han harmånga fiffiga ord-språk och sätt att säga saker på så de fastnar. Sen är ju parelli det sätt av NH som är mest självstudieinriktande som finns på marknaden.

Vissa gillar det och andra gillar det inte, jag gillar det men jag har ändå ett öppet sinne för andra inriktningar av NH och tar influenser från både här o där :D

EwaAngantyr
0

Som det sagts här är Parellis stick väldigt tung!!  Jag har hittat en stick i karbonfiber som väger en fjärdedel (tror jag) av Parellisticken men är minst lika bra!  Den långa vuxensticken väger 161 gram!! Den korta rid och barnsticken väger 133 gram.  Stor skillnad!

Aaek
0

Nu har jag fått ett till storleksproblem, men tänkte att det var onödigt att starta en ny tråd!

Skulle även välja storlek på repgrimman från Parelli men dem har ju udda storlekar :).

Hur tycker ni dem är i storlekarna? Jag har ju en fellponny på ca 133 cm i mkh som har en vanlig ponnygrimma på yttersta hålet nu. Men Parellis ponnygrimma verkar passa mest shetland och welsh vilket borde bli för litet. Och regular halter passar cob och visserligen fell men de som är 14-15 hh (min fell ca 13 hh). Borde bli stort?

Tacksam för hjälp ang detta med :)

LinaN
0

oj.

har han pony/cob i vanliga grimmor så borde ju en Regular passa. Pony är ju för pyttesmå och fölungar.

Väninnans lilla arabiska fullblod köpte hon regular till då arabian skulle blivit för trång.

Zaphix häst Dacke har warmblood på sitt naturliga hack och är på gränsen till för litet, hade han vart tjockskalligare hade det vart förlitet.

Däremot så har jag draft på min hästs repgrimma men hade nog kunnat haft en warmblood med nöd och näppe. Mitt naturliga hack sitter som en smäck i strl draft.

Så jag tror på regular faktiskt. Den är ju för större ponnyer och små hästar, medan warmblood är till halvblod och stora hästar. :)

Aaek
0

Ja förhoppningsvis växer hon lite till med, bara 3 år.

Vad bra med någon som har lite erfarenhet! Tack för det snabba svaret. Det får bli en regular så fort den kommer in i lila, var såklart slut nu när jag äntligen bestämt mig! :)

Zaphix
0

Till saken hör att Dacke har en normal x-full på träns och vanliga grimmor.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg