Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterbeteendepsykologi
Läst 11652 ggr
mackvack
1

Ny i flocken, tips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla, behöver lite råd! :) 

I tisdags flyttade jag min lilla skit till ett nytt stall med lösdrift och fyra nya hästkompisar. När vi först kom dit så fick han äta lite i en hage bredvid de andra hästarna så han fick känna sig lite hemma och de andra hästarna fick se honom. Sen släppte vi ihop de.

I flocken är det 3 ston och en valack och nu min lilla shettis valack. De andra är araber. Hoppsläppet gick bra, vart lite skrik och några sparkar men sen var det rätt lugnt. Jag valde att ha honom inne på box den första natten, men andra natten fick han vara ute med de andra hästarna på lösdrift. När jag kom dit dagen efter så tog jag in honom och skulle borsta och märkte då att han hade blivit av med lite päls, som de förmodligen bitit bort och hade lite små sår. Han var inte öm på de, ser nog värre ut en var det är (eftersom pälsen är borta också).

Så idag när jag kom till stallet så gick jag in i lösdriften då han var där, efter ett tag kom också de andra hästarna. Det är framförallt ett av stona (de som ägaren av alla hästarna säger är mest dominant) som är surig mot honom. Hon går imot honom och har öronen tvärbakåt och jagar på honom, hotar med sparkar osv. Men även de andra hästarna. Bellman vänder och skriker och sparkar mot de. Idag när jag var inne hos de i lösdriften så gick alla fyra imot honom och nästan tvingade in honom i ett hörn, dock så avbröt jag de lite. Sen när jag skulle ta ut honom så var han jätteräd, de andra hästarna var bakom honom på andra sidan grinden och han ville bara springa därifrån, visade ögonvitorna och var allmänt stressad, men vi stod kvar där tills han lugnat sig.

Så, min fråga. Ska jag låta honom gå med de? Är det normalt att de kan "mobba ut" honom så? Kommer det funka i framtiden? Alla funderingar är välkommna :)

Kan även inflika att jag efter jag tagit upp honom öppnade en mindre del av lösdriften (avdelad från den stora där man kan ta in och ut hästarna) och sedan släppte honom på stallplan som är inhängnad. Gav honom hö inne i lösdriften och satt en stund med honom där, men efter ett tag gick han ut och gnäggade. Som att han gnäggade efter sina kompisar. Jag bestämde mig sedan för att låta honom gå i den lilla medans jag var och handlade, så när jag kom tillbaka ett par timmar senare så släppte jag tillbaka honom till de andra och då var de som de hade en helt annan inställning mot honom. De kom fram till honom med öronen framåt och stod och luktade på honom, framförallt det dominanta stoet var jättetrevlig mot honom. Vilket gjorde mig väldigt fundersam!

LinaN
1

Att komma ny in i flocken är jobbigt. Min häst var utmobbad de första månaderna när vi kom till det stallet vi står i nu. Men efter några veckor så vart hästarna inte längre griniga och sura mot honom mer än mot varandra kring hösilagebalen då det blir litet matkonkurrans.

Så det ger med sig med tiden.

Min häst har fortfarande en del bitmärken och pälstussar som ryker med jämna mellanrum när han förösker klättra i rangordningen och så. Och sen så leker vallackerna rätt hårdhänt med varandra också.

Men just ston kan vara rätt så griniga ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Salander
0

Ge det lite tid är mitt tips. Det tar tid innan rangen på din häst är fastställd av de andra hästarna, just nu kan man säga att de testar vart din häst står i flocken. Om han kommer konkurera om ledarplatsen eller om han vill hålla sig mer i bakgrunden. Så låt hästen gå med de andra så mycket som möjligt såhär i början så han kommer in i flocken fortare. Låt hästarna sköta det där, det är dom som kan bäst :) 

I december kom det en ny häst till mitt stall, en valack som vill bestämma, mitt sto har alltid varit ledarsto så du kan ju tänka dig vad dom rök ihop där i början. Min häst förlora en hel del pälstussar när valacken va på henne för att visa vem som bestämmer, tack å lov är hon islänning med mammutpäls på vintern, så några sår kom han aldrig åt att bita upp på henne.  Hon såg lite "tilltuffsad" ut vissa dagar bara, men aldrig någon skada på nån av hästarna. Tror det tog ett par-tre veckor innan de hade kommit överrens om vem som bestämmer och inte, men då och då så ryker dom ihop igen som för att "kolla läget"  och se vart den andre står i rangskalan.

Så, det är inget konstigt med hur din häst blivit mottagen av de andra hästarna, det kommer lugna ner sig tids nog :) Hästarna kan det där bättre än oss :)

mackvack
1

Hej och tack för alla råd. Jag hade samma tanke som ni att låta detta ta sin tid och låta dem göra upp. Men efter dagens händelse så kommer jag nog inte släppa honom med de igen.. Hemskt var det, usch! Jag kom till stallet på kvällskvisten och då stod han ganska långt bort i hage en bit från hästarna. Som vanligt visslade jag på honom och han börjar trava mot mig. Men då sätter två av de stora hästarna efter honom och jagar bort honom. Men han försöker på nytt att komma till mig, men samma saker händer igen. så då går jag ner en bit i hagen så jag hade de stora hästarna bakom mig och då kom han fram till mig och jag kunde börja gå upp mot stallet, men då kommer de två stora hästarna igen och han börjar små stegra och vill springa därifrån, jag försökte få iväg de andra hästarna men de hade noll respekt för mig och sprang i princip över mig. så jag släppte Bellman då jag bara höll i grimma och han for iväg med de andra två hästarna efter sig in i lösdriften där min syster gick in för att se vad de gjorde. Där trängde de in honom i ett hörn och sparkade mot honom. På nått sätt kom han ut och de jagade honom en repa runt hagen där han gick omkull en gång och då var de direkt där och sparkade och bet. När han väl kom upp på fötter skulle han gena över hage men såg då inte ett staket som sitter som man kan dela av hage i två och fastnade i det med de andra hästarna spakandes och bitandes. När han väl kom loss jagade de honom lite till innan jag tillslut fick tag på lite foder och kunde få in de i en annan hage så jag kunde stänga in de. Sen var det bara att kalla in Bellman som kom i full fart, alldeles genomsvettig och flåsig. Dessutom skakade han av rädsla. Vi hade tur kan jag säga, att han bara klarade sig med lite små sår och någon repa. Dock ett ordentligt bitmärke över ryggen… Jag föreställde mig en mycket värre skadad häst…

FeliciaS
0

#3 Stackars lille vännen då :( Visst är det tålamod och tid som krävs, men ibland kan man inte låta det gå så långt. Jag har tyvärr varit med om att större hästar har mobbat ut (gjort utfall, jagat, sparkat) en ensam shettis vid ett flertal tillfällen. Hoppas det löser sig för er!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

LinaN
1

Ok, uppenbarligen så är det en väldigt sammansvetsad flock som inte alls är imponerad över sin nya kompis.

Sära på flocken och släpp bara ihopa Bellman och den dominanta hästen. Då har han bara EN som han måste hålla sig undan medan de andra går i en hage bredvid. Och när det lugnat sig med den dominantaste så ta in en häst till.

Har araberna aldrig gått med en shettis innan så kan de vara osäkra på VAD Bellman är. Vi har ett halvblod i stallet som är rädd för vår ena shettis i stallet då hon aldrig sett eller gått med shettisar innan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

mackvack
0

#4 - Nej det kan man ju inte, men det konstiga var att de verkade ju som att de hade lugnat ner sig och sen bara gick de till attack :/

#5 - Ja, de är en väldigt sammansvetsad flock - då ena stoet är mamma till valacken och andra stoet mamma till det tredje stoet. Och "mammorna" har gått tillsamans vääääldigt länge. Så länge jag kan minnas iallafall.

De har också gått med en shettis innan då det står en shettis i grannstallet som dels brukar rymma in till de (hon älskar dem och de älskar henne typ haha) och sen har hon agerat sällskaps ponny till valacken ett tag - så jag tror inte det är det att de är rädda för honom.

Ja, jag och stallägaren diskuterade den saken igår efter den här incidenten. Och vi kommer nog göra så att han får gå med en i taget och bekanta sig med de. Förhoppningsvis kanske de kan ställa sig på hans sida då om de andra börjar kaxa imot igen om vi släpper ihop alla …

Gyllir
0

Det absolut bästa är att låta dem vara och lösa det på egen hand. Jag skulle inte lägga mig i och sära på dem och släppa ihop igen, jag tror inte det hjälper nämligen. Ta med dig en carrotstick eller liknande när du ska hämta honom så du kan försvara dig själv och honom. När du är där i hagen får de inte bråka. Teoretiskt sett ska man kunna ta in vilken ny häst som helst i en flock och så länge du är kvar där med hästen ska resten av flocken hålla ett respektfullt avstånd till er. Annars kan det bli farligt.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

mackvack
0

#7 - Ja, jag ville ju helst göra det så också - MEN eftersom han springer så mycket så han till och med blir skadad. De biter honom så han har ONT (får inte änns röra ryggen). Vi hade tur nu, men om jag släpper ihop de igen - så kanske vi inte har tur igen. Och det känns för riskfullt att chansa och sen kanske inte ha en häst som kan gå. Så just nu känns det som att andra alternativ är en bättre lösning :/

mackvack
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihop, kom på att jag inte uppdaterat här om hur det gått! :)

Efter incidenten när de jagade honom så fick han gå ensam på stallplan bredvid de andra hästarna medans vi fixade en annan hage. Sen släppte jag honom där med det stoet som jag tyckte var "ledaren". Men helt ärligt så hände ingenting, de började beta - pep inget, sparkade inget, verkligen ingenting haha. Efter några timmar så var dock stoet väldigt oroligt och sprang fram och tillbaka längs staketet så jag tänkte att eftersom det var så lugnt mellan dom så kanske jag kunde släppa in det andra äldre stoet redan samma dag. Då vart det lite mer spring och "bråk" och man märkte tydligt att det stoet jag släppte ihop honom först med försökte skydda det andra stoet.

De fick gå så några dagar, dock inte på nätterna - då gick det särade. Tillslut så kändes det som att Bellman och sto nummer 2 blivit bra vänner. Dels för att hon alltid stod tryckt vid staketet och han bredvid när jag kom på morgonen och sen började jag alltid med att släppa Bellman först i hagen och sen de andra efter och då stod hon och gnäggade efter honom. Så även fast det var lite spänt mellan honom och de första stoet så bestämde jag mig att för släppa in de andra två också.

Det gick faktiskt bra, tycker jag. De sprang lite, sparkade lite och pep och så. Men det var inte sånna attacker och "mobbning" som innan. Kändes som Bellman fått lite mer kött på benen också och vågade säga ifrån när valacken försökte jaga honom. Han sparkade nästan omkull honom en gång och det låter hemskt men det kändes bra! 

Så de fick gå så några dagar, i en ny hage och göra sig vänner, dock så delade jag på de under natten. Sen så gjorde jag en lite riggning i lösdriften, öppnade grinden som går in dit mot stallplanen och så drog jag en eltråd (utan el dock) som bara Bellman kom under, så att han kunde gå undan ut på stallplan/sin egna lilla lösdrift om han ville. Sen släppte jag alla i den stora hagen.

De första dagarna så stod han mycket i sin egna hage, men efter ett tag så började de bli lugnt och det kändes som att han fått en plats i flocken så då kunde jag stänga av hans hage.

Nu går alla tillsamans och det funkar jättebra, han har blivit en riktigt kaxfis mot de andra också haha ;) Och sto nummer två och han är riktigt tajta, hittar alltid de bredvid varandra :)

[skogtokig]
0

Funkar det fortfarande lika bra? :)

mackvack
0

#10 - Japp, inga problem längre! :D

[skogtokig]
0

#11 Härligt!

Brollan1
0

Jag tackar för bra tips, detta tar jag och lägger i verktygslådan.

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"