Åttvolter liberty
Håller på att öva åttvolter liberty, är inga problem on-line i vare sig skritt eller trav. Men i liberty vill det inte flyta..
Jag får honom att gå åttor runt konorna, men han vill antingen flyta iväg så jag måste göra driving game på bakdelen så han kommer tillbaka, eller så blir han sur på mig för att jag driver iväg honom ut ifrån mig och går innanför konan på trots. Alltså försöker ignorera min drive och ser sur ut samtidigt som han vänder huvudet lite ifrån mig, vänder bogen lite mot mig och går innanför konan.
Vissa gånger fungerar det riktigt bra, och då kan vi få till åttor i trav också, men andra gånger fungerar det verkligen risigt.
Han ser alltid lite småsur ut när vi gör åttvolterna, som om han inte gillar övningen speciellt mycket. Troligtvis för att det blir mycket driving game på framdelen, och som LBI är det inte det bästa han vet.
Det har blivit bättre sedan jag började förstärka att gå just utanför konorna med klicker och godis, då verkade han inse att han ju tjänar på att gå där. Men fortfarande kan han blir lite extra sur på mig och då går han antingen rakt över konan eller innanför den.
Jag använder alltså mycket positiv förstärkning i övningen, vilket jag gör i all annan träning också. Det brukar vanligtvis få honom på gott humör och han blir positiv och vill göra rätt, men just åttvolterna går ändå inte bra..
Vi har bra deaw liberty, även om han blir extra sur och sticker iväg så kommer han tillbaka på en gång och ser glad ut, skulle han inte vända på en gång och komma tillbaka visslar jag bara och då kommer han igen.
Circeling game i skritt och trav inklusive varvbyten är inga problem, heller inte weaves i skritt och trav. Även dom övningarna innefattar ju framdelsförflyttningar, så det kanske inte hänger på det?
Nån som har tips på hur jag ska göra så Dacke tycker att övningen är roligare så han slipper vara så småsur när vi gör den?
Tror att det hade gått bättre då..
Måste du träna på just åttvolter?? Jag vet ganska många hästar som verkligen hatar att gå i en åttvolt. Man kan ju göra många andra saker som du oxå gör med weaves, circling sov.
Sedan kan du ju komma tillbaka till åttvolter om några månader för att se om det blivit bättre/roligare.
Det är väl mest att jag vill få till det. :)
Han tycker det är roligt att göra det on-line, inga som helst problem. Är väl det som gör att det känns som att det borde gå att få det roligt liberty också.
Vi har också lite torka i fantasin på övningar då det andra vi gör går så bra, så jag vet inte riktigt vad vi ska hitta på.
Hur går åttorna i Freestyle? med tyglar och med bara sticken som support? Kanske ta och byta åttorna liberty mot åttorna i en annan disciplin :)
Och nästa fundering, har du ett 45' rope? för där är ju verkligen mellantinget mellan online och liberty :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag har lagt ned freestylen, orkar inte lägga någon energi på att utbilda Dacke i ridningen just nu, utan jag satsar på att lägga den tiden på körningen istället. Rider vanlig dressyr emellanåt för att det kompletterar körningen bättre än freestyeridningen gör.
Så jag rider mest för att utveckla körningen, inte för att utbilda honom i ridning då det inte riktigt är vår grej. :)
Har inget sånt rep utan bara ett som är 7-8 meter långt.
Rusta hade billiga långa linor just nu, inte något vidare NH-värde i dem men fungerar hjälpligt som nödlösning. o för 40kr ka man ju stå ut med att det inte är lasso-rep känner ajg ^^ Ska köpa sånna o göra feather-lines av.
Har långt rep hemma som skulle bli draglinor egentligen, men då svängeln gick av (pappa som garanterade mig att hans egentillverkade svängel av aluminum absolut skulle hålla för allt gick av när vi skulle dra en lastpall…) så blir det nog inga draglinor.
Känner dock inte större behov av längre rep då vi har ett bra draw liberty och jag föredrar att jobba så. Är inte drawet som är problemet egentligen..
#6 nej, även om drawet inte är problemet så kanske du behöver litet rep för att vara tydlig med att "Hålla där Dacke, glöm nite att vi ska göra åttorna också" som en övergång innan man tar bort repet helt igen.
men det vara bara ett förslag. :)
Bra förslag. :)