Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1351 ggr
mackvack
0

Svacka, tips?

Har varit lite sådär mellan mig och B den senaste tiden, så tänkte därför att jag kunde fråga er kloka människor om lite tips. Även fast allt inte kan lösas via en text, så är det alltid bra med lite tips och idéer från olika håll så man kan testa olika saker ;)

Det är rätt svårt att beskriva stämmningen mellan oss, jag vet inte riktigt. Men det känns som att han är SKITirriterad på mig så fort jag ska jobba honom i repgrimman från marken, men även en del i hagen … Tömkörningen går bättre än aldrigt förr (vi har haft en del konflikter i den ;)  ) och körningen lika så - man märker att han börjar få både muskler och självförtroende där. Men det är när jag bestämmer mig för att jobba lite från marken, eller bara vara i hagen med honom som det är som en konflikt.

I hagen så började det med att han gick undan när jag kom. Men när jag hälsade lite på de andra hästarna och så brukade han komma fram, men sen när jag skulle leda in honom så stannade han och frös. Men det jobbade vi bort ganska snabbt, då jag kom på att knep som fick honom att lossna ur spärren. Så det är inte problemet så att säga, utan det kändes väldigt tydligt idag. Hästarna stod i lösdriften när jag kom så jag traskade in dit och märkte direkt att Bellman surade lite imot mig. Så jag lät honom vara gick till de andra hästarna och gav de lite godis och gosade och tillslut kom han fram också, gladare. Men sen så var det som det vände och han var sur igen, jagade iväg de andra hästarna och sen försökte han även jaga bort mig. Jag är ju rätt tuff av mig (på både gott och ont) så jag stod ju kvar och sa istället till honom att mig kan du inte få iväg. Sen gick han bort en bit så jag gick in istallet och hämtade en långpisk - då jag kände att jag ville dels kunna hålla de andra hästarna borta, men också skydda mig själv ifall han skulle attackera mig på riktigt. Då försökte jag bara försöka få honom att komma till mig, med lite positiv energi och tillslut fick jag in honom en gång jättefint, men han gick snart iväg och surade… Så då gick jag fram till honom, satte mig på huk en bit framför och sträckte fram handen. Det krävdes ett steg av honom för att han skulle nå den och det tog en stund innan han klev fram. Jag såg till att ingen av de andra hästarna "kom före" till mig (skönt med vältränade hästar som det räcker att man pekar lite med pisken så flyttar de undan ;) ). När jag satte mig där framför honom så kändes det som att energi ändrade hos honom, som att han ändrade inställning … men urrgh, det är så svårt när han bara skiftar i humöret sådär …

Sen har vi markträningarna. Kan ta förra träningen som ett exempel. Började att ha honom online som jag brukar, han lyssnar fint då men är väldigt närgången och ber jag honom att hålla avstånd blir han sur. Därför tänkte jag att om jag har honom lös och löslongerar kanske det funkar bättre. Men nej, då var ju allt mycket mer intressant en jag. Var ju heller inte direkt till min fördel att vara i en hage full med gräs … ;) Men jag blir bara så frustrerad när jag gör allt som jag gjort de andra träningarna som har gått JÄTTEBRA och han bara total ignorerar och springer och äter … Så tillslut gav jag upp, ingen mening att försöka när man bara blir mer och mer frustrerad .. så jag gick till grinden och testade att ropa på honom, jomen då passade det visst för herrn att lyssna - för då kom han i full fart.

Så, fråga nummer ett - Några tips på vad jag ska göra i de här situationerna när han blir surig och försöker jaga bort mig? Ska jag backa undan eller finns det några speciella knep? Någon som har erfarenheter at dela med sig av?

Fråga nummer två - Några tips på hur jag ska få honom att ge mig mer "space" online? Och hur jag ska få hans fokus när han är lös? :) Har fixat så vi får låna grannens paddock iaf nu, så ska träna mer där nu, se om fokuset kan komma då …

Antar att vi har en dålig tid igen ….

LinaN
1

Mitt svar till fråga ett, stå kvar, flyttar han dig så har han vunnit driving game. och du har förlorat i ledarskapspoäng. Stå kvar och flytta på honom, få honom att korsa sina ben, fram eller bakben, flytta undan bakdelen. Vinn poäng i flytta-leken, driving game.

Fråga nummer två, skaffa ett längre rep. Svårare än så är det inte ^^ jag har mitt 3,7m, ett 7,5m och ett 14m rep. Jag nvänder nästan alltid 7,5metersrepet i all min hantering av Harry.

Sen så verkar ert problem börja redan när du kommer in i hagen/lösdriften. Och för min del låter det som om han saknar respekt och inte tycker du är rolig att vara med. För om du skulle vara rolig och en bra ledare så skulle han inte sura mot dig, resonerar jag.

Så lek catching game, utan att fånga honom. Gå ut i hagen, lek och sen när du fått ta i honom så börja om, gå därifrån, prata med de andra hästarna en stund, och börja sedan om med din egna häst.

och bara det att du får en känsla av att din häst kanske ska attackera så är det något i ert friendly/trusting-game som är trasigt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

mackvack
0

#1 - Japp, precis det jag gjorde. Stod kvar och lät honom gå undan. Inte jag. Och jag har ett långt rep, 10 meter, men som jag skrev så blev han "sur" när jag bad honom ta avstånd.

Och jag håller helt klart med dig på den punkten att han inte borde sura mot mig om jag var hans ledare, men jag känner helt klart igen det här från när jag fick hem honom. Då han betedde sig precis såhär, fast nästan värre … Ville liksom sätta mig på plats och tyckte jag var PEST som var ivägen när han ville gå åt ett håll och inte dit jag ville. Och det jag gjorde då var helt enkelt att jobba med att det är jag som bestämmer. Så jag antar att jag får börja om lite från början med det.

Men idag så jobbade jag lite med catching-game - dock inte i den stora hagen. Då jag aldrig skulle orkat springa så långt om han skulle dragit iväg haha, mega hage. Men jag stängde av stallplanen och satte honom där. Hade som mål att han skulle följa mig in i stallet och att jag skulle kunna sätta på honom grimman utan att han gick iväg. Det gick faktiskt bra, tillslut. Han var lite överallt först, men sen när han väl förstod vad jag ville så följde han mig några gånger in i stallet innan hann tillslut stod still där inne medans jag satte på grimman. Så har tänkt att göra detta varje gång, tillslut borde det ju funka i den stora hagen också! Glad

Sen gick vi ner till paddocken (då jag äntligen fått tummen ur och betalat så vi får vara där och jobba Flört ) och jag började online lite - mest för att testa hur han bettede sig. Och det gick faktiskt jättebra, han höll avstånd och jag kunde till och med skicka ut honom ännu mer. Så jag vet inte om det var gräset som distraherat honom till annat när vi varit i hagen? Nåväl, sen tränade vi lite löst och då busade han på som bara den, roligt roligt!

LinaN
0

#2 bara för att ni etablerat "rangordning" en gång betyder inte det att han inte kommer ifrågasätta ditt ledarskap. Speciellt om du gjort något som du säkert inte tänkt på, men som han sett som att du backar från din ledarposition, så har han helt plötsligt 51% av ledarskapet istället för dig, och det är troligtvis då som han tar och börjar sure.

Jag har ju återkommande perioder där min häst han ifrågasäter mitt ledarskap, och detta oftast när jag är splittrad emotionellt och har mycket kring mig i mitt vardagsliv (jobb, ekonomi, boende, sambons skola, djuren osv allt sånt påverkar även hästen trots man tror att det inte gör det.)

mackvack
0

#3 - Ja så är det säkert! Det kan inte vara att han har blivit mer stabil i flocken bland hästarna? Känns som att han blivit ledare där och då funderar jag på om han testar vilken roll jag ställer mig i deras flock …

LinaN
0

#4 hästarna har ju ständiga diskussioner om vem som är vem i rangen, och när vi människor kommer dit så är det ju samma sak. Vi blir testade om vi är att lita på, om vi "stands our ground" eller flyttar på sig.

Nu på sommarbetet har jag för vana att gå ut i hagen med min carrotstick för vi har en häst som kan vara rätt jobbig och förösker klättra i rang på ALLA. I vintras vart han inte långt ifrån att kicka mig i ryggen när jag bad honom flytta sig från mig och min häst, då snodde han runt och hotade och gjorde ett utfall i samma rörelse eftersom han trodde att jag skulle flytta på mig. Så honom flyttar jag gärna på när jag går förbi och håller honom ur mitt personliga område.

en använder jag sticken till att leka Follow me/stickto me när jag leder Harry in till stallet. Sist gång behövde jag itne ta på honom grimskaftet förrän vi vart vid grinden och skulle gå in. :)

LinaN
0

Hittade denna frågeställningen på en blog gjag kikade på ikväll.

_Question:
I have an 8 year old Arbain gelding. All he does is nip and make mad faces. I ask him to do somthing and he is grumpy, or unhappy. He is very dominate and at other times he his worried and scared, and he is always looking everywhere but at me. How can I better get is mind on me?
_

Answer: We know this problem only too well! Your horse does not yet see you as his leader. Try this: get more provocative, more directive and more demanding for a little while. Boss your horse around and don't be afraid to be firm. Every time he gives you that look as you tell him to do something, go to phase 4 right away but don't get mad… think of it as a dominance GAME. If you think about it, that's what your horse is doing to you. Start acting like him but more so. Look at the speed with which he does things and match it. And if he gets scared, go to the Friendly Game. It's a balancing act: do what I say, but don't be scared. So one moment you'll be bossy and the next soft and friendly. The main thing is don't do nothing! Find a way to wipe that look off his face and it isn't by slapping him, it's by being creative with different tasks and demanding about him getting into action when you tell him to… oh, and if you bring him in and he puts his ears back, immediately drive him backwards (without moving your feet). Ears back means he is driving you and this is dominant. So! Find the bossy part of you and be nice when your horse is nice. Pretty soon he'll start to realize it's up to him to put the nice look on your face!

Kanske hjälper dig litet :)

mackvack
0

#6 - Kul att du skickade den där texten idag, gjorde nämligen nästan exakt samma sak igår när jag var i hagen hos honom ;)

Men vi har fortsatt jobba på med catching game och det går bättre och bättre! Han verkar tycka det är jättekul också!

Sen har jag gjort en heldel ledarskaps övningar och det känns som börjat ändra inställning mot mig, så jag hoppas det är påväg mot rätt riktigning! :)

LinaN
0

#7 härligt!