Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterbeteendepsykologi
Läst 2617 ggr
LinaN
0

rida med träns+repgrimma

Jag håller på att få ett nervsammanbrott på min medryttares mamma, hon kritiserade sin dotter för att hon hade ridit Harry med det naturliga hacket + vanligt träns. För det var ju farligt att ha så många tyglar och grejor och i och med att J inte är så van vid NH så är det ju farligt….

*tar ett djupt andetag för att inte fly off the handle*

För det första, jag, J och gyllir diskuterade i slutet a vår Freestylelektion att när vi börjar rida ut i repgrimman så ska vi ha tränset på för säkerhets skull. Det är ju egentligen bara mentalt "säkerhets skull" för kan man inte stoppa hästen i repgrimman så kommer inte ett bett göra störra nytta heller förutom att förstöra hästen…

Men hur ska man få en ickehästperson med de klassiska förutfattade meningarna att "Bett är för att stanna, bett är för att man ska kunna kontrollera hästen" och inte har någon som helst lust att lära sig eller ens lyssna på nån annan.

Så har sagt till henne att J får rida på sidepullet tills vidare då. Det är ju inte riktgit repgrimma, och det är inte riktigt träns heller. För J vill kunna komma till den där punkten då hon kan rida ut barbacka och med bara repgrimman….

Kan man kicka bara medryttarens mamma? För tösen gör ju ett skitbra jobb o sen hon fick sin freestylelektion av Gyllir så är tösa helt lyrisk.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elshira
0

Jag förstår inte hur repgrimma + träns är annorlunda mot kandar eller liknande… Själv har jag ridit med den kombinationen ganska mycket och förstår inte vad som skulle vara så konstigt med det? o.O Farligt att rida med 2 tyglar?!?

Jag tycker ni kan köra på med ovanstående i.af, och "inbilla" mamman att ni alltid har bettet utifall att… typ… Och sedan helt enkelt försöka visa att det går väldigt bra även utan träns (när det nu väl gör det).

Hakuna matata!

LinaN
0

#1 i ridhuset så går det över förväntan att rida med bara repgrimman/naturliga hacket, me ute vill jag ju att J har den extra säkerheten även om det bara är en mental säkerhet för ryttaren att ha bettet.

Jag tex skulle inte börja rida ut i bara repgrimman när jag börjar rida igen (är fortf konvalescent efter min knä-op, ibland är jag busig och rider i ridhuset trots jaginte får för läkaren) utan kommer ha vanliga tränset under också ifall om i att.

Sen är han väl itne ritkigt så mjuk och följsam som man skulle vilja alla gånger, men om vi bara ältar det i ridhuset så kommer man ju få börja om ute också, bätter att ta litet inne och lite ute men se till att hålla sig så safe man kan.

Men jag stör mig ju oerhört på att hennes mamma lägger sig i…. pratade med J på telefonen igår när hon var på väg till stallet och då hade hennes mamma vart på henne om att hon får inte lov att rida i linne ens nu när det är så varmt, utan hon vill att tösa ska rida med långärmad tjock tröja, för OM hon faller av med bara linne på sig så kan man få stora fula ärr….. öh…. jag har fallit av med vinterjacka och ändå skrapat upp hela ärmen och jackan fick inte en skråma….

Däremot så det enda jag kunde hålla med om när det kom till utrustning vart att J vart dum när hon red med sadeln i sina converse-skor för de hade ingen stålhätta (mammas argument) mitt argument - ingen klack.) o att hon ska ha hjälm är ingen diskussion alls, står till o med i medryttaravtalet att hon ska ha hjälm på sig vid all ridning samt vid longering, så tekniskt sett så är det även vid all lek från marken.

Men sen om hon rider barbacka så bryr jag mig inte om hon rider med långbyxor, kortbyxor, bikini, med eller utan skor för vid barbackaridingen är det bara omgivningen som är "farlig" och det är upp till var och en att ha de kläder man väljer och vara emdveten om att man kan bli sönderskrapad om man faller av.

Men sen ett annat argument som hennes mamma drog var:

"Det är väl just det här med avsaknaden av utrustning som jag är skeptisk till. Känns som "hästeriet" har svängt från ingen NH till bara NH, vilket känns ganska begränsande"

Say what? Är det itne bra att tösen sätter relationen först? att vilja ut och tävla är ju skoj, men det verkar som om mamman nu bara ser att det inte händer något… Varför skulle det vara begränsande? Att bygga en stabil och bra grund?

Att ha hela sommarlovet på sig att komma till den punkt där J kan sitta upp utan att han surar mot henne, och svarar mjukt och fint på hjälperna och det man ber om. Till hösten vill jag ut och hopptävla igen på clear round nivå. Frågan är bara hur man ska få igenom att en repgrimme-hackamore är ett legitimt huvudlag…. Man behöver inte bett o en massa skit för att kunna träna och tävla. dock kräver ju tävlingarna viss utrustning, men då kan man hålla den utrustningen så minimal som möjligt.

ju mindre utrustning man har på hästen dess färre saker kan gå sönder, dess mindre saker kan trassla ihopa sig och ju mindre utrustning dess sannare blir kommunikationen.

Zaphix
0

Det som är nackdelen med att ha en ung medryttare, föräldrarna. Har ju haft två medryttare i samma ålder som din, en av dom har jag inte ens pratat med föräldrarna till vilket iofs kändes lite konstigt också.

Jag skulle inte lagt ned någon energi på att argumentera med hennes mamma, det är hon stor nog att göra själv. Hon är väl ändå 14 år?

Och att hon inte får rida i linne förstår jag, skrapsåren kan bli riktigt illa om man ramlar av då. Inget att tjafsa om med mamman iaf.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#3 jo men samtidigt, hon får lov att cykla utan hjälm till och från stallet och även cykla i bara linne. Men hon får inte rida i linne? Dubbelmoral AB.

Hade faktiskt ute en annan tjej idag med sin pappa, det var en bra förälder, han visste att hästar kan bitas fram, sparkas bak och blev väldigt itnresserad när jag berättade att den här hästen hanteras inte som alla andra hästar utan vi använder ett sätt som kallas NH.

Och han fattade min liknelse med bakpulver och surdeg :D