Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 4353 ggr
Elshira
1

Hingstträna

Jag antar att det antagligen inte är så många av er som har eller har haft hingst för betäckning, men jag har blivit lite nyfiken på detta med att träna hingsten att vara lugn och sansad och lyssna även vid betäckning.

Jag har ju min hingst som i dagsläget är väldigt trevlig numera (efter NH!) och det blir nog ingen betäckning i år heller. Men nästa år kommer det nästan 100% säker bli både egna och andras ston.

Min tanke är att han ska kunna betäcka stona först vid hand (eller kanske enbart för de ston som bara kommer hit) men att han ska kunna gå ihop med mina egna ston hela året tills fölen nalkas, om det går bra dvs.

Men jag har sett lite korta klipp av NH folk som tränat siga hingstar att inte vara allt för på osv. Men hur gör man? Vad är det man försöker göra och vad vill man få ut av det? Att hingsten ska kunna hålla sig på avstånd? Att hingsten inte ska bry sig om stoet alls om du inte ber honom, eller ja… Vad går det ut på? Vad är det för budskap man vill ska nå fram till hingsten?

Idag är han väldigt trevlig att rida med andra hästar, och han klarar av att ta ett nej av mig även om han står och hälsar på ett brunstigt sto (vi binder upp hästarna mitt framför hans box). Han kan försöka vara fram några gånger och kuttra, men det räcker men bara några få lite lagom bestämta tillsägelser så bryr han sig inte alls.

Nu har han ju inte betäckt, så har jag otur blir han ju ett litet "monster" när det kommer till just betäckning (våran andra hingst är verkligen gudasnäll även bland ston och kan ledas av vem som helst när som helst - utom vid just betäckningen där han nästan våldtar stona…). Men jag skulle ju verkligen vilja att han kan lyssna på mig åtminstone någorlunda när det väl kommer till krita.

Någon som har erfarenhet ang detta?

Hakuna matata!

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att Klaus Ferdinand Hempfling har en sektion om hingsthantering i sin video "Coming Together" där har han en hingst som går på bakbenen med världens praktstånd och flörtar järnet med stona men lyssnar till minsta lilla Klaus ber om.

Approach and retreat skulle väl vara min första tanke. Sålänge han uppförs sig och är trevlig, lyssnar och så kan han få vara nära stoet. Blir han hingstig och otrevlig går man iväg och närhan lugnat ner sig närmar man sig stoet igen.

Sen när det gäller att ha honom med stona så vet jag itne riktigt, jag skulle väl testa att släppa ihopa dem efter betäckning och efter att stoet tagit sig, för då luktar hon ju inte en massa gotta. Och så får man ju hålla koll.

Jag stod på ett sommarbete med en tinkerhingst, sån gentleman. Han gick och väntade tills stona signalerade att de vart villiga (fribetäckning) och sen gick han lugnt och sansat bort till sin dam, hade litet förspel (och hon blev skitsur och backade med rumpan åt honom hela tiden, hon hade inte tid med sånt kärlekstjaffs.) han reste sig och gjorde sin grej och efteråt så ville han mysa litet och hon vart ännu pissigare ^^ Så han vart en sån kille som ville mysa och ha det gott och inte bara nuppa.

Det är ju en sån hingst man vill ha på fribetäckning, som är omtänksam, försiktig och gentelemanna-aktig.

Hoppas nån som har mer hingstvana än jag i denna frågan kan komma med bra råd. Jag har ju haft hingstar förr men aldrig i avels-syfte. OCh det var shettisar så de vart relativt enkla att flytta på och dra emd sig om de blev för påiga.

t'nk vad mycket dumheter man gjort innan man började med NH…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.