"Barfota" var räddningen
Jag tänkte bara dela med mig om detta med barfotaverkning som nu blivit räddningen för min lilla ponny som stått med fång sedan slutet på februari.
Jag har själv haft flera fångponnyer där det kommit av det foderrelaterade (kraftfoder), dä var jag iofs så liten att jag själv inte riktigt var kapapel till att lära mig "hur" eller "varför" om fång. Men hur som helst har dessa ponnyer nästan alltid blivit bra efter bara någon vecka eller två med lite fenylbutazon (smärstillande, antiinflamatorisk).
Ponnyn ifråga hade gått med "smygfång" ett tag. Ytterst lite ljumma hovar (med det kan ju variera väldigt ibland…) och ingen som helst puls, inga gallor osv. Hon gick i hagen med de andra (det var snö ordentligt så inget fruset gräs någonstans att äta) och det enda som märktes var att hon gick mer försiktigt, och gärna i snödrivan istället för den plogade vägen. Efter ett litet tag till visade hon mer reaktion på ena fram än på det andra. Bakbenen har hela tiden varit kalla och utan symptom.
Behandling påbörjades med butta, och hon gick aningen bättre, men hovarna blev bara varmare och varmare, och pulsen kraftig. Dock inte så att hon itne ville röra på sig alls, och hon var fortfarande pigg och glad.
Efter 2 månader gav jag sista påsen butta, såhär kunde det ju inte hålla på längre… Jag hade drygt en månad tidigare börjat ge både foderjäst (avdödad jäst) och bakjäst ifall att magen inte ville reda sig (bajsen var dock fin) och hon blev en kort tid alldeles kall, och vi slutade även ge butta, men det kom snabbt tillbaka. Och vi fortsatte med buttan. Men efter att ha gått två månader med butta, och sedan utligare tid utan så kan det ju bara inte vara foderfång… Inte när hon både är smal, inte gick på bete, och inte äter kraftfoder (och dessutom gillar halm).
Nu har hon varit utan butta i drygt en månad, halvljumma hovar och ständig mellanstark puls var dock kvar. Jag har under tiden försökt sänka trakten (hon har haft väldigt "båtformade" hovar med lång, låg understucken trakt och dålig stråle) och det har blivit aningen bättre. Hoven har nu den typiska "fångranden, men det verkar faktiskt som att den nya hovväggen växer ner i en brantare riktning! Hovväggen i fram är dock väldigt "smulig" och ojämn, så jag har varit osäker på om det varit pga fången eller hovändringen, men det tycks vara båda delar.
Hovarna är långt ifrån "vackra" och trakten är fortfarande väldigt höjd pga den väldigt dåliga strålen. Om jag säger att alla andra ponnyer som sedan hösten blivit verkade enligt "barfotametoden" fått jättefina hovar så har hon fortfarande vädligt lång väg att gå. Den ena hoven ser värre ut, och det är även den som är ömmast och som hon linkar mest på. Hon har även visat lätt hälta på just det benet från och till i flera år(!!!).
Den senaste veckan vågade jag gå hela vägen med detta att fånghästar ska röra på sig, aldrig boxvila! Och jag började med att hon fick stå i en liten sjukhage de två första dagarna så hon inte skulle få värdens kick och raca runt som en galning. Men efter det har hon nu fått gå på våran ridpaddock som har väldigt bra underlag (mjukt, men stadigt). Och i morse när jag kände på henne så har hon både kalla hovar och ingen puls kvar (det har avtagit under veckan).
Jag är SÅ GLAG att jag förstått sambandet mellan friska hovar och hovvården. Och jag är ännu gladare att jag under denna tiden i sökande efter svar lärt mig så otroligt mycket om fång! Och jag ser nu ljuset i slutet av tunneln och hoppas på att åter igen få tillbaka mig pigga glada ponny som barnen kan få rida på.
Nu känns fång inte alls lika hemskt längre… När man faktiskt vet VAD som händer och att det är "lätt" att behandla både foderrelaterad fång, och hovvårdsrelaterad - bara man vet hur, vad och varför.
Och ja - jag tänker höra av mig till min veterinär som för övrigt jobbat 15 år på strömsholm! Han sade i.af att hästen INTE behöver äta halm, hästen skulle INTE skos och den skulle stå mjukt. Kanske kan han fårstå sambandet om jag har tur =)
Tjo på er!
Hakuna matata!

Härligt att höra :-D
Målet är att ingen ponny eller häst ska behöva avlivas mer för en sån liten sak som fång!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Åh var roligt! Grattis ! :D
Jag kan ju passa på att fråga när ni ändå tagit upp just fång - är det något jag borde vara "rädd" för med min ponny? Han är 116 cm hög, lite överviktig men vi jobbar på det, motioneras 6 dagar i veckan - körning, ridning samt jobb från marken och han går barfota (precis plockat av framskorna). Han har gått på fri tillgång på hö och får ca. 1 näve krossad havre mest för att han annars snor de andra hästarnas mat (och jag ser hellre att han äter en näve havre som är utspädd med vatten så det ska ta längre tid, än att han äter 1 kg havre … ), men nu börjar ju gräset explodera i deras MEGA stora hage, så jag är lite små orolig för vad de kan få för konsekvenser ….
#2 just gräsexplosionen är det många som oroar sig för. Men i våra hagar har det funnits smågräs o noppa på i snart två månader. Och redan i mars så började jag se en förändring på bajsens konsistens. Så jag oroar mig inte sådär jättemycket.
Men nu de kommande 2 veckorna kommer jag släppa Harry på beteshagen mer o mer då stallägaren okejade den igår så att staket och så vart helt. så vår planering ser ut som följande:
14 mån vinterhage (inne natt) (idag alltså)
15 tis beteshage (inne natt)
16 ons vinterhage (inne natt)
17 tors beteshage (inne natt)
18 fre beteshage (inne natt)
19 lör beteshage (inne natt)
20 sön vinterhage (inne natt)
21 mån vinterhage (inne natt)
22 tis beteshage (inne natt)
23 ons vinterhage (inne natt)
24 tors beteshage (inne natt)
25 fre beteshage (eventuellt gå ute över natten om fler hästar ska gå ute, annars inne)
26 lör beteshage (eventuellt gå ute över natten om fler hästar ska gå ute, annars inne)
27 sön beteshage (eventuellt gå ute över natten om fler hästar ska gå ute, annars inne)
28 må, Från och med idag ute 24h/dygn tills han stallas in i höst.
så har jag lagt upp det mest för att lugna mina egna nerver. Annars har jag alltid haft tillång till övergångshagar som man kunnat släppa några veckor innan man släpper på de riktiga beteshagarna.
Men med fortsatt regelbunden motion och stimulans (men slopa kraftodret när han går ut, han behöver det inte. Köp hellre litet lusernhack eller liknande att fodra med när de andra får sitt kraftfoder.)
Är du orolig så skaffa sådana där vita stängselpinnar som är lättflyttade, sätt upp dem och tråd och hägna av en del av hagen så att de betar ner en del först, sen flyttar man på det "lösa" staketet så de får mer och mer att beta på. Men om de redan gått i den hagen hela vintern så tror jag inte du ska oroa dig direkt ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

I värsta fall får du ha munkorg på. Riktigt jobbigt för hästen, men effektivt. Ännu värre för hästen om den faktiskt får fång…
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Vår ena fånghäst (cushings troligen, men fick i.af fång pga kraftfoder) får skalade solrosfrön (hittas billigare på ICA än granngården lustigt nog, i 3 kilos påsar) för att hålla hullet uppe (gammal och med lite halvdåliga tänder, men äter fortfarande vanligt hö).
Det jag har lärt mig som jag bara vetat varit "allmänt dåligt" innan om kraftfoder är att när spanmål kommer ut i tjocktarmen efter som det inte kan smältas ner helt i tunntarmen (där stärkelse normalt sett tas upp) så kan sockerhalten (om jag inte fattat fel) bli så hög att magbakterierna dör, vilket orsakar en inflamation i tarmväggen och därmed toxiner. Toxinerna sprids sedan i hela kroppen, men gör som bekant mest skada (som vi ser i.af) i hovarna.
För att häva den typen av fång ska kraftfodret bort, och tarmbalansen återställas.
I det avseendet är havre bäst om man nu "måste" ge något spanmål, efter som det är ganska lättsmält och med hög fettandel. Korn är värst (hårdsmält).
När hästen får "gräsfång" är det istället insulinet som skjuter i höjden (vilket det givetvis gör när de får kraftfoder med), det åtgärdas med att ta bort stora kolhydratkällor omedelbart (kraftfoder, färskt gräs), eller byta hö om det kanske är så att höet innehller mycket socker (se till att ha "pinnigt" hö till hästarna). En överviktig häst, och de med till synes ökad insulinresistens (typiska fettdepåer, eller ev cuschings) är kännsligare för insulinet. Man vet inte hur insulinet påverkar hovarna, men man vet att man kan utlösa fång genom att enbart spruta dem med insulin i blodet.
En häst som mortioneras regelbundet ökar kännsligheten för insulin (bra alltså), och ju mindre fett de har, destå mer ökar kännsligheten även av det (därav dåligt med feta hästar som inte mortioneras).
Men som den ponny jag nämnt här nu, har mekanisk fång. Dvs fel hovform så att hovbenet pekar neråt (roterat). Då är det bara hovvården som skall åtgärdas!
Hakuna matata!
Tack för bra svar! :D
#3 - Jag flyttade honom dit för två månader sen, men de andra 4 storhästarna har ju gått där hela vintern. De har ju haft gräs ett tag nu så jag tror att han förhoppningsvis ska klara det :)
Jag skulle helst vilja strunta i fodret över huvudtaget - men eftersom han är kaxig den lilla skiten så tar han ju storhästarnas mat (som de måste ha för att hålla hullet uppe) och de får ju myyycket mer en det lilla jag ger han … men kanske ska skaffa något annat att ge då! Var finns lusernhack att få tag på ? :)
#4 - Ja, det har helt klart varit ett alternativ jag tänkt på! Men samtidigt känns det så himla tråkigt … Därför jag frågade lite här, för att se vad ni klipska människor har att säga :)
#5 - Okej, så om jag håller i motionen och minskar ner honom i vikt mer (vilket jag redan jobbar på och nu känns det som om det är på väg åt rätt håll .. han var smällfet när jag fick hem honom!) så kommer det hjälpa att hålla fången borta? :)
Så jag skulle kunna ge honom solrosfrön jag med? Inte för att han behöver hålla hullet, men något att tugga på som inte är "sockrigt" - eller har du något annat förslag som är lätt att få tag på och rätt billigt? :)
#3 - Kollade på granngårdens hemsida efter lusern och det verkar ha det, men vad är skillnaden på hackad eller ohackad lusern, mer än priset? ;)
Skönt att det går att göra nåt för fånghästarna och att det går bra för din ponny!
lusernpellets ska du nog undvika. det KAN svälla i foderstrupen och bli förstoppning om man inte blötlägger. blötlägger man blir det mest klassigt och en sak mer o grejja med innn fodring.
så hackad lusern är bättre, det är strån, ca 3-6cm långa som luktar färskt och grönt. Lusernhacket från KRAFFTS sortment innehåller melass och är sött, så ge inte mycket alls om det inte behövs. Du kommer nog inte göra av med mer än en bal om året för det är väldigt hårt packat ^^
när Harry (750kg ardenner/shirekorsning) fick lusernstrå som "kraftfoder" istället för annat så gv jag honom en ganska så rejäl näve (jag grejsa runt i säcken och fluffade till lucernet så det inte låg hårt packat) och gav morgon och kväll, och en sån förpackning räckte 2/3 av vintersäsongen på min store häst ^^
#10 - Okej, men om man lägger betforpellets i blöt och allt sånt? är det ingen direkt skillnad då eller? :) Har för mig att de hade special pris på lusern på CityGross, så får väl åka dit och titta vilket sorts det var …
Annars låter det ju jättebra, han får ungefär en näve havre just nu, en gång om dagen - så det ska väl räcka ett tag ;)
#11 Jag slår också ett slag för lusern. Betfor är ju socker, det bör du undvika att ge. Precis som för oss är inte socker mat precis. Även havre kan du ta bort om du ger hackad lusern, det förlänger mattiden rejält eftersom det är strå :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#11 BETFOR SKA ALLTID LÄGGAS I BLÖT det är fullkomligt livsfarligt att ge sin häst torrt. oavsett om det är betforpellets eller betforsnittar!
Men du skulle ju undvika socker? och Betfor är rent socker mer eller mindre, det är ju en restprodukt vid framställningen av vårt vita "renade" strösocker. socker ökar risken för övervikt samt så är socker rena raketbränslet för svamp, röta och annat som kan påverka fötterna hos hästen samt bidra till fång i olyckliga fall.
Men LUSERNSTRÅ är antingen i stråform eller i pelletsform och är de i pelletsform så ska de blötläggas. minst 1dl vatten per dl pellets. är det stråform så behövs det inget vatten.
Tänk bara på att i princip allt peleterat foder innehåller melass (som bindningsmedel och smaksättare). Men tror till och med kraffts hackade lucern även innehåller det.
Men det är väll bättre med lucern om pålle gillar det. Köper du hackat så behöver du inte blötlägga det :)
Hakuna matata!
Oj mitt fel, skulle såklart stå lusernpellets och inte betforpellets … haha! Betfor tog jag bort för lääänge sen … alldeles för mycket socker ;)
Så skriver om frågan, blir lusernpellets samma sak som strå form som man lägger det i blöt och så? Om man tänker innehålls mässigt?
#15 innehållsmässigt är det detsamma nån liten procentenhet hit eller dit, men konsistensen är ju den stora skillnaden.
#14 finns ett lusernstrå som tillverkas av annan tillverkare än kraffts, som är helt utan melass. Men sen har ju KRAFFT två varianter och då får man ju ta det med minst mängd sötsaker i ^^
Men en annan fundering. Varför inte sätta upp hinkar till storhästarna på staketen eller på/runt ett träd som sitter så högt upp att det lilla trollet inte kommer åt alls? han behöver ju inte allt gotta (även om han själv anser att han mååååååååååååååååååste få det för annats blir han ledsen och dör ^^)
#16 - Han är ju b-ponny min lilla fis och de andra hästarna är inte så stora de heller (små storhästar) så även om vi sätter upp hinkarna så högt att han inte når att äta ur de när de hänger, så sitter de tillräckligt lågt för att han ska kunna putta ner de och om vi ska vi sätta de så högt att han inte änns når att göra det, ja då kan inte de andra äta ur det - so thats the problem ;)
Men då vet jag, ska införskaffa lusern snarast då, tack för bra svar! :D
#17 putta ner? nu pratar jag på att skruva upp hinkarna permanent ^^ Då får din ponny jobba hårt för o få ner hinken. Visst de stora får litet obekvämare ät-höjd, men det rör sig om säg max 15 minuter per dygn. och den lilla stunden kan de ha det så ^^ värre om man hade haft hönät och annat högt upp så som man hade förr så hästarna fick äta med nackarna ut och uppåt-sträckta.
#18 - De skulle ju bara krånga till utfodringarna ;) De gör iordning maten till de stora hästarna i krubbor som de hänger upp på stora grindar i hagen ("ko grindar" om det ger någon bild).
Desutom skulle jag kunna tänka mig att Bell skulle vara så envis att han skulle jaga bort de andra, så att ingen får mat istället.
Annat alternativ är ju att ta bort honom från hagen när de andra får mat, men det blir ju också krångligare. Så jag vet inte ..
Om ni vill fortsätta diskutera lösningar på kraftfoderproblemet kanske du kan starta en ny tråd?
Så denna inte blir så lång med OT :)
Blir lättare att söka och hitta gamla trådar och inlägg på så vis!
Hakuna matata!
#19 fast fodras de redan med hinkar som inte står på marken så är det ju inget mer o göra. når din ponny i foderhinkarna då säger du?
samt om din ponny jagar iväg de andra hästarna, är det något som tyder på det?
#21 - Japp, han sträker sig upp och hänger vi de högre kommer han putta ner de.
Och det har han redan gjort, jag gav honom ingen mat i början men då jagade han bort de andra och åt deras mat - så då fick jag ge honom lite så han hade något att göra …
Så ett foderbyte är nog det bästa alternativet just nu :)
Skönt att du hittat något som fungerar för ponnyn, TS :)