Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettoff-topic
Läst 3027 ggr
Zaphix
1

Bruksridning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tävlade i bruksridning för första gången igår, och det var riktigt roligt, Var precisonskörning på samma tävling som jag egentligen åkte dit för, men passade på att testa bruksridningen också.

Ville tipsa om det till er andra om ni inte har upptäckt grenen, är absolut något ni bör testa på.

Det är alltså en bana med olika stationer där man gör olika saker. På min tävling var det saker som..

- backa genom ett L av bommar

- trava mellan två linjer som blev smalare och smalare och hade två konor med bollar på i slutet som man inte fick riva

- hoppa över ett litet hinder

- vända inuti en liten fyrkant av bommar

- trava mellan smala portar av konor med bollar på som stod tätt intill varandra utan att riva ned bollarna

- skritta över en pressenning

- trava över en lastpall (med skivor på så att den höll såklart)

- göra halt mellan två konor i tio sekunder

- flytta hinkar mellan fyra stycken tunnor

Svårare än man kan tro! :)

Man får sedan straffpoäng för de fel man gör och den som har lägst poäng vinner.

För oss gick det inte så bra. Dacke som hade varit lugn hela dagen hade innan min start upptäckt en flock med hästar som sprang i en hage ovanför ridplanen så han var väldigt spänd och fokuserade inte alls på mig.

Fick många straffpoäng, och var inte helt nöjd då jag var lite besviken över att Dacke blev tvungen att bli så stressad just innan vår start. Men det var roligt iaf. :)

Vi kom iaf trea och fick en rosett, men fick betydligt mer poäng än de som placerade sig före oss.

Ville mest rekommendera denna gren till er andra, för det är absolut något som fungerar bra ihop med NH-tänket. Passar mig som tycker om att tävla, men inte har en häst som passar för dressyr eller hoppning.

Frågade domaren om man blev tvungen att ha bett när man tävlade, men hon tittade igenom reglerna och såg inget om det, så jag tävlade med repgrimman. Ännu en sak som passar till NH-folk alltså. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Här är när vi flyttar hinkar mellan tunnor.. Ursäkta den kassa kvaliteten på bilden.

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Och här tar vi oss över en lastpall. Jag vågade inte trava över då jag var rädd att Dacke skulle snubbla eller nåt, så vi tog oss över i skritt.

Min och Dackes blogg

LinaN
0

häftigt! :D

litet annorlunda tävling helt klart!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Japp, är riktigt häftigt. :)

Det brukar anordnas DM varje år i olika distrikt i samband med brukskörnings-DM, och de som placerar sig där blir uttagna till SM. Så borde finnas lite bruksridningstävlingar här och var om man kollar med olika körklubbar.

Beroende på vart jag bor i höst så tänkte jag vara med på bruksridnings-DM då jag ändå tänkte åka och försöka oss på brukskörning. Så nu måste vi ju träna lite mer på sånt där så att vi är bättre förberedda. :)

Inför det borde vi ha hunnit vait ut på fler körtävlingar så Dacke är mer miljötränad på nya platser också.

Är jordbrukare ungdomens förbund som har satt upp reglerna man brukar använda i bruksridning, så googlar man på det så får man upp dom och där står det också vilka övningar som kan komma med om man vill ha nåt roligt att träna på.

Tycker att bruksridning egentligen är nåt som alla ridhästar borde kunna bra, handlar ju bara om lydnad och miljöträning egentligen.

Min och Dackes blogg

[mammamian]
0

Bruks tycker jag verkar jätteroligt och jag har länge haft planer på att bygga en egen bana hemma.

Vad fin Dacke är!!!!

Anna452
0

Vad kul att du upptäckt bruksridning (o brukskörning!)! Det var väl bara tidsfråga iof…Flört Härligt med lite reklam för riktigt roliga tävlingsformer som passar alla!

Man kan bli medlem i JUF och kan då beställa hem regler för bruksridning o körning, tror även man kan ladda ner regler från deras hemsida (det var så för längesen iaf).