Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 3386 ggr
[mammamian]
0

Ledrep & ridning

Jag har tänkt att ha mitt ledrep med när jag är ute och rider, så att jag lätt ska kunna hoppa av och leda om det behövs. Hade tänkt ha repet i fickan och delta på hästen, men antar att det behövs antingen en väldigt stor ficka eller ett kort och tunt rep? Har sett de som sider med repet hängandes mellan träns/grimma och sadel. Har inget horn att fästa vid, men väl ett handtag i framvalvet.

Hur har ni som har rep med? Och har ni tränset att koppla fast repet i, typ med delta, eller har ni repgrimma under tränset? Finns det risk att repgrimmans knutar skaver eller trycker under tränset, typ nacke och sidstycken?

mackvack
0

Vet inte hur det funkar på träns dock, men skulle det inte gå att använda repet som tyglar? :)

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ha du på repgrimman under, det bör inte skava, och gör det det så kanske man ska byta träns, ta bort nosgrimma om det inte är gjort osv :D

Sen så finns det några lösningar på hur man fäster sitt ledrep när man rider för att lätt få loss det när man sitter av vid tex en emergency-stop.

Första varianten kan man skaffa sig genom att ta en avlagd achen-nosgrimme rem, den nedersta. Eller en sporrem eller liknande och fästa i ringarna som sitter frampå sadeln där man kan fästa förbygeln/bröstan. Sen så gör man en lätt upplösbar knutserie som löser upp sig när man drar i repet från "människosidan" :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LinaN
0

Sen kan man fästa repet i sina byxor. eller ännu bättre, i sitt bälte/livrem.

Som denna killen har gjort. han har bara tagit en ögla av repet och trätt underifrån, bakom och över sitt bälte. så om han drar i den ände där poppern sitter så kommer repet lösa ut sig och han har en låååång ände igen. :)

LinaN
0

Sen för ett tag sen hittade jag den här varianten, en blandning mellan att stoppa in repet i sitt bälte och att sätta fast i sadeln i en rem. :)

På bilden har de satt fast ett lasso i men det hade lika gärna funkat med ett ledrep :D

[mammamian]
0

#2 - Jag har en snokrem framtill på sadeln som handtag. Där bör jag kunna fästa repet. På förra hästen hade jag långa westerntyglar och de fästa jag alltid där för att jag var rädd att hästen skulle trampa på tyglarna och skada sig ifall jag åkte av. Nosgrimmor använder jag inte så där trasslar det inte med tränset och repgrimman.

Hänger repet och slänger mycket när man rider, om det hänger mellan repgrimma och sadel? Trassklar in sig med tyglarna?
Fästa det i byxorna vågar jag inte för jag är INTE smidig med rep Skäms

Sen har jag inga akut-behov att sitta av utan hästen stressar ibland upp sig och då borde jag sitta av istället för att sitta kvar i sadeln. Det är inte så att han blir bråkig eller sticker, men han blir stressig och kan ligga på för att få springa. Tror att jag stressar ner honom snabbare och bättre från marken.

LinaN
0

#5 alltså du använder läderöglan som en start p åvar du gör av ditt rep, inte bara hänga in det i öglan och hoppas på det bästa ^^

utan ögland använder du för att göra en sån här sorts "fläta" som sen är jättelätt att lösa upp när man drar i popper-änden. Det är lite som en panikknut som man rycker i tampen så lossnar den. Fast detta är mycket mycket mjukare.

repet hänger o slänger väl inte mer än vad tyglarna gör när man rider på lång tygel, eller vad man och svans slänger ^^

o smidig med rep? då har du nått o träna på ^^ ju smidigare man är dess bättre ;)

O du är helt rätt ute på om hästen stressar upp sig så ska man av, bara dumt att sitta kvar på om man har en häst som lyssnar och är van vid markarbetet. Det blir så mycket lättare att inverka på hästen utan att känna sig själv osäker eller rädd.

jag var ju en sån ryttare förr, att jag satt kvar oavsett situationen vilket kunde ha slutat värre än det gjorde. Så idag sitter jag mer än gärna av OM jag vet att jag kan få kontakt och få igång en kommunikation med hästen så fort jag landat på backen.

[mammamian]
1

Aha! Det tog ett tag innan jag fattade "flätan", men det ser ju ut som "luftmaskor" och det var ungefär så långt jag kom i syslöjden en gång i tiden.

Elshira
0

Håller med ovanstående, gör en "luftmaskfläta" och fäst lite i sadeln med hjälp av en D-ring, eller sätt det på dig själv. Sätt dock inte fast det i "lasso öglan", om du ramlar av sitter du fast i hästen och släpad efter om du har otur. "Vik" in den genom ett skärp istället så många vikningar som behövs för att det inte ska slänga och fara :)

Hakuna matata!

Zaphix
0

Jag brukar ha ledrepet flätat runt en sporrem fastsatt i sadeln, praktiskt. Här använder jag ett hackamore, men har det så även när jag har repgrimma och träns.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg