Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 2292 ggr
examynia
0

"rädd"! hjälp!

vet inte om de passar här men tänkte att något inom NH kunde hjälpa mig med mitt probelm.

det är såhär.. min häst blir "rädd" för allt.. de kan vara buskar.. löv… träd.. grenar.. fåglar.. ja allt du kan hitta i skogen helt enkelt.. å de har lett till att jag har flugit av jag ve tinte hur många gånger sen i augusti när jag fick hem honom,

å detta i sin tur har lett att jag har blivit nästan.. "rädd" eller reserverad aller hur man ska säga de.. jag vågar nästan inte släppa fram honom i trav ens i skogen för att jag är rädd att han ska hoppa till sidan kraftigt elelr tvärvända som han gjort innan när jag trillat av.. vet att man ska vara avslappnad .. men de är inte så lätt.. jag slår sig så #¤&#% mycket när jag trillar av.. har försökt att vara avslappnad å inte bry mig på lång tygel osv men de hjälper inte..å skulel vilja träna upp hans kondition å galopp osv i skogen eller ja på grusvägarna vi har men han hoppar för allt å kommer jag i galopp å han hoppar till så flyger jag av.. hänt några gånger nu.. å de är klart att man blir lite tillbakadragen då..

så min fråga är.. kan jag få honom att inte vara rädd för allting?

vad kan jag göra för att slappna av mera?( då jag vet att de är en stor del i det hela) men han hoppar ju även om man går promenad med honom å då är jag ju inte spänd det minsta så känns inte som att de bara är jag liksom..

nån som har tips på hur a kan jobba med detta? för jag vill ju verkligen kunna träna konditionen så att jag kan gå till nästa träningssteg å bygga upp hans muskler osv.

LinaN
0

Toleransträning, lyssna på honom och hans signaler, inte puscha honom även om det gäller så ett halvt steg framåt i skritt. Approach and retreat.

det krävs en del arbete för att få sånt här att "fungera" NH är ju ingen quick-fix som en del verkar tro. vill man ha en QF så får man ringa sin vet och be om lugnande att lägga i maten. men det är ju verkligen att lita på sin häst och göra det rätta… *drypande sarkasm*

Men att arbeta med sin egna "rädsla" kan man göra både med och utan hästen, approach and retreat där man börjar med att jag går till stallet, jag hämtar hästen, tar på grimman, går ut i skogen emd honom. Han blir rädd för något, hur löser jag situationen? vad vill jag få av honom?

tillit, lugn och fokus på dig. Sen så ska man också i situationen när hästen väl blir rädd lyckas med att få sni häst lugn, fokuserad och att han visar tillit gentemot en…. och det är inget man gör i en handvänding.

så, nu har jag vart litet småneggo här, så får nån annan vara positiv ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

examynia
0

jo de fattar jag åxå att de tar tid.. de jag vil lha hjälp med är tips på hur man kan jobba bort.. för jag tror ju att de går att jobba bort.. bara de att som sagt de frsta 5 gångerna kan de gå skitbra.. å så komemr jag i trav eller galopp så den 6e så blir han rädd å hoppar åt sidan å då flyger jag av..

å han blir liksom inte rädd på de sättet att man inte får fram honom till de som är läskigt.. när han väl hoppat åt sidan i vilken gångart de än är så gå rjag fram till de han hoppat för.. (omjag vet vad de är) å då går han fram oftast utan att reagera på de.. de är därför jag tycker de är likte läskigt just för at than hoppar åt sidan å sen är de inget mer.. för man är verkligen inte beredd på de alls.. å försöker vara avslappnad..

så verkar mer som att han är.. ja vad ska man säga.. "sekund-rädd" alltså blir rädd just sekunden han ser de sen är de inget farligt..

LinaN
0

Då har du lite samma problem som jag ser jag. Man som ryttare har ett par olika ansvarsområden gentemot hästen när man rider.

Hästen har fyra ansvar; agera inte som ett bytesdjur, bibehåll gångart, bibehåll riktning och se vart du sätter fötterna.

Människans ansvar är; agera inet som ett rovdjur, ha rörliga fötter och genom det även ett rörligt säte (independent är det engelska ordet, hittar ingen bra översättning just nu), tänk som en häst och använd den kraft som finns i det naturliga fokuset.

Så det är på punkt 2 du inte lyckas som ryttare, du har inte ett tillräckligt följsamt säte för att inte åka av, eller störa hästen. Har också det problemet ibland och det är oftast då jag druttat av.

För om man är fysiskt i form och balansmässigt i form så kan man sitta kvar utan större problem. :) förutsatt att man itne ANTAR att man kommer sitta kvar för det gjorde man sist ;)

examynia
0

hmm okej:S ja de är klart är man följsam så sitter man ju kvar lättare men när de tvärvänds å han kastar sig så går de ju inte så lätt ändå- men ditt tips är alltså att jag bara ska öva med mig själv å att försöka bli mer följsam? har jag fattat dig rätt då?

LinaN
0

#4 ja följsamheten är viktig. Om du är med så gott det går när det kommer en sådan situation att han hoppar/slänger sig bli bättre.

Även om det inte är den enda grejen som måste lösas. Har så svårt att relatera till detta själv då jag har en häst som på sin höjd svänger rumpan ett kvars varv när han blir "rädd" för något oväntat ute. ^^

examynia
0

okej jo men jag är mer följsam nu men i vissa situatuioner så är de svårt.. som tex i galopp.. flyger inte av i skritt längr efö rnu har jag vant mig vid de i skritt.. men i snabbare gångårter så blir de ju ändå at tman spänner si.. för jag slår mig som sagt så illa när jag flyger av så svårt att slappna av då.. för går de fortare så hoppar han jju högre å mer liksom

LinaN
0

#6 där kan jag berätta att när du är i luften och flyger, slappna av så got det går. låter jättekonstigt men så är det. Ju mer man slappnar av dess mindre skadar man sig.

Små barn och alkisar kan falla rätt så illa utan att slå sig sönder och samman, och det är för att de blir så lealösa i fallet. ^^

Vad händer om du efter att hästen blivit rädd en gång rider förbi samma ställe flera gånger på raken från bägge hållen och i alla gångarterna?

examynia
0

jo de vet jag:P bara de att jag har lite mer vikt som följer med så smällen blir ändå hård:P

de vet jag inte.. rider ju alltid tillbaka när ag väl hittat en sten som kan hjälpa mig att sitta upp som han kommer nära.. vilket tar minst 10minuter.. men brukar bara skritta förbi å då antingen tittar han på saken eller så skiter han i den.. de ä rolika beroende på om de är en "naturlig" sak eller nåt annat..

men kan testa

LinaN
0

#8 jo tänk om man vore sån där smal o mager en istället för det som ser ut till att vara vadderat men som inte alls är det ^^

examynia
0

#9 hehe.. visst jag har vaddering som tar emot fallet men fallet blir ju hårdare ju tyngre man är så då hjälper ju inte vadderingen:-P

LinaN
0

#10 precis ^^ det SER vadderat ut, men när man väl landar så verkar det som om vadderingen rymt all världens väg ^^

examynia
0

#11 haha precis.. dumt att de ska vara så tycker jag:P