Flugmedel? Huskur?
Hej allihop!
Nu när flugor & myggor börjat dyka upp, och snart även bromsarna antar jag, så tänkte jag höra med er om ni har några huskurer på flugmedel? Något eget "bakat"? ;)
Kan tänka mig hur mycket dåliga ämnen det borde finnas i de man köper på affär …
Många färdiga flugmedel innehåller mindre trevliga saker, men vissa innehåller typ vatten och citronellaolja bara och blir mycket billigare att göra själv.
Jag kör på egen blandning av vatten samt eteriska oljor: citronella, eukalyptus, lavendel och kryddnejlika. Luktar otroligt gott ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#1 - Åh, det låter ju som det måste lukta underbart! :D Finns allt det att hitta i vanliga mataffärer eller måste man gå någonstans speciellt? :)
#1 Skyddar det ordentligt då? Jag är inte så farligt orolig över flygfän, dom är ju jobbiga för hästarna men dom klarar sig ju ändå hyfsat genom att vifta eller ställa sig ute på slätten där det blåser lite mer (såklart jobbigare vissa dagar då det är vindstilla och knallhett). Men det jag är mest orolig för och vill skydd amina hästar från redan från tidig vår till sen sommar är ju fästingarna! Kör nu med switch men det kommer ju bli olagligt så frågan är ju vad man gör istället.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#2 Du kan beställa härifrån eller kolla i en hälsokostbutik. Återförsäljare finns listade på sidan jag länkade till, så kolla där. Jag har aldrig sett det i vanliga mataffärer tyvärr.
Mvh Felicia
#3 - Jo i hagen är klarar de sig ju, men det värsta jag vet är att arbeta med hästar som är irriterade på flygfän. Så jag hjälper de så gott jag kan under arbetspassen iaf, när man vill att de ska ha fokus på mig.
Läste någonstans att man kunde ge hästen lite vitlök i maten så håller man fästingarna borta, vet inte hur det funkar och hur bra det är för hästen dock ;)
#4 - Får kika, synd att det inte fanns lätt tillgängligt att få tag på ;)
-
Någon som har testat att låta riven vitlök ligga och dra några dagar i vatten och sen sprayat på hästen? :)
#5 Ja det kan jag hålla med om. Men det är ändå bara några få arbetspass som jag upplever det som ett problem, då kan det dock vara bra. Men även om det kan vara praktiskt med flugskydd så är det ju inte ett så stort problem som fästingarna som ju faktiskt är livsfarliga för hästen.
Vitlk kan man ju ge och det kanske fungerar. Men man ska ju inte ge längre period än max 2v så det är ju inget alternativ för hela sommaren. Vitlök är ju blodförtunnande så det är inte bra i längden.
#3 Jadå, men det håller inte i evigheter precis. Men det gör inget flugmedel vad jag vet, det är ju lukten som gör att insekterna håller sig undan. Jag har bara plockat någon enstaka fästing på mitt sto sedan hon flyttade till mig så för oss är det tack och lov inget problem.
#5 Det är väldigt omdebatterat huruvida det är bra eller inte att ge vitlök i maten. Men man kan ju absolut testa att spraya/svampa på det, eller ha det i flugsprayen.
Mvh Felicia
Ja, har läst mycket blandade åsikter om vitlök med, var därför jag hörde mig lite för ;)
Men fick fram ett recept där man skulle pressa vitlök i vanligt vatten, ha i vitvinsvinäger och timjan och låta det stå i ca. 2 dagar för att sedan sila bort löken och använda som spray. Hur låter det? Känns som om det är lite lättare att få tag på, även fast det kanske inte luktar lika gott som ditt recept ;)
#9 Vitlölk lär ju hålla undan både fästing och flygfän så det är nog bra, timjan är ju också bra mot fästingar. Vinäger vet jag inte, men det är ju väldigt speciellt så det kan nog tänkas hålla undan flygfän.
Men varför inte göra ett avkok på det? Jag skulle nog hackat/pressat vitlök och lagt det tillsammans med timjan i en kastrull med vatten och koka upp det på spisen, ta av det från plattan och låta det svalna, sila av resterna från timjan och vitlöken och sedan tillsätta lite vinäger (rödvin är ju starkare än vitvin men vet inte om det var något speciellt med just vitvinsvinäger).
I min "örtmedicin och växtmagi" står det just om dekokt (avkok) på timjan som fästingskydd.
#Det låter ju toppen! Tack! Kanske är något som funkar för dig också? ;)
#11 Tja, kanske det. Men jag tror inte det håller många dagar (timmar?). Gissningsvis får man väl spraja hästarna några gånger i veckan.
Jag är så rädd för fästingar så jag hade gärna sett att det fanns ett godkänt preparat på marknaden att använda som jag vet fungerar. Detta ihopkok borde ju fungera men det är inte säkert att det gör det och man vet inte hur länge effekten sitter i (det får man nästan prova sig fram till och jag vet inte om jag vill prova och se när det kommer fästingar på mina hästar).
#12 - Okej, jag förstår dig! Har ni mycket fästingar eller? :/
#13 Ja mkt fästingar och jag har fått ta bort två hästar och en hund pga fästingsjukdommar. Min pappa har haft borelia flera gånger. Så känner inte riktigt att jag vill testa och se om det funkar med något "hemmakok".
#14 - Men usch och fy! Vi har som tur är *peppar peppar* inte så mycket fästingar här och jag har aldrig hört talas om någon häst / djur som fått en sjukdom / dött av de .. :s
#15 Ja det är inte så kul. Det värsta är ju att man ändå har använt fästingskydd och trots det så biter sig dom jäklarna fast och smittar ner =(
#16 - Neh, det kan jag tänka mig! usch!
Håller föresten på och kokar ihop ett flugmedel just nu! :)
#17 Du får säga sedan hur det blev och hur det fugnerar =)
pressad vitlök i vatten som stått ett par dagar fungerar kanon! Massa vitlök ska det vara! Hästarna luktar ganska rejält vitlök sen men flugor och andra kryp håller sig på mils avstånd! hr kört på detta i 10 år nu, körde swift en kort period men tyckte inte det hjälpte hälften så bra!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Hjorthornsolja är kanon mot flugor, och hyffsat mot broms hur det är mot fästingar vet jag dock inte. Det var dundermedel som fanns förr innan det blev förbjudet. Idag är det (än så länge) åter igen tillåtet, men ganska svårt att hitta. Beställs enklast från danmark rätt billigt.
Ang detta med att i princip alla flugpreparat blir förbjudna (jag antar det är i och med livsmedelsproduktion) så tycker jag verkligen synd om alla dessa kossor och hästar som ska behöva gå ute och lida.
Vi har också mycket fästingar här i Uppland, och när min flusa flaska (liknande switch) tar slut tänker då jag beställa från utlandet i.af…
Något som jag dock tänker prova med är MJ's djursalva. Den används till att smörja in exemhästar och är VÄLDIGT populär bland shetland/russ. Den ska också fungera hyffsat som insektsmedel i sig, det är ett hemmagjort hopkok och innehåller säkerligen mycket kryddor/örter av olika slag som timjan osv.
Hakuna matata!