Star Trekk hopp/allroundsadel
Jag har alltid fått höra att man absolut inte får hoppa i bomlösa sadlar. Men nu har ju star trekk tagit fram en hopp/allroundsadel, så nu undrar jag om det är en lämplig hoppsadel eller inte trots att det är en bomlös sadel?
Tacksam för svar :)

Varför får man inte hoppa med en bomlös sadel?
Carpe diem!
Man kan hoppa med bomlösa sadlar. En bra padd undertill som fördelar vikt och håller ryggraden fri kan man hoppa med uan problem.
Däremot så de flesta tillverkare rekommenderar inte att man hoppar över 90-100cm höga hinder med bomlösingarna för de har inte den stadgan man efterlyser när man hoppar.
Så är du ute efter att hopptävla bomlöst så är det nog rätt kört ;) men för klubbisar och småhinder i skogen så kommer man över med en bomlös.
Sen dagens bomlösingar är så mycket bättre än de som tillverkades för 10-12 år sedan för utvecklingen gått på så pass bra på den bomlösa fronten att detta gamla "man får inte hoppa med bomlösa sadlar" är förlegat och inaktuellt. :)
Jag hoppade med min bomlösing när jag hade en, då hoppade vi ca 60-80cm totalt utan större problem. Hade samma problem i en bomsadel som i min bomlösa med förmycket balans framåt över hindret. Något som blivit aningens bättra framigenom ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Skillnaden mellan riktiga bomlösa sadlar, och "bomlösa" som går att hoppa i är faktiskt ganska stor.
Bomlösa sadlar som går att hoppa i har en bom i plast eller läder, jag har pratat med någta återförsäljare om just detta då jag var nyfiken och några var noga med att poängtera att de inte är bomlösa, utan de ville gärna kalla dem typ "semi bomlösa". Det är oftast längstgående skenor samt utbytbara kopparjärn. Dessa sadlar är bra och går att hoppa låga till medelklasser med, men de passar inte hästar lika lätt som helt bomlösa.
De passar generellt hästar med lite rakare rygg, och jag fick till svar efter bilder på min ponny att dessa sadlar troligen inte skulle ligga bra på min ponny då han har ganska svängd rygg.
Fördelen med dessa sadlar är ju dock att om de passar är de givetvis bättre. De flexar (det brukar kallas för flexibom) och anpassar sig efter hästens diagonala rörelser t.ex. från vanliga bomsadlar.
Något en av tillverkarna som syr upp egna sadlar nämnde var att de själva inte använde läder längre. Läder kan deformeras om en ryttare sitter snett t.ex, och vid fuktig väderlek kunde de forma om sig. Därav föredrar man idag plastmaterial.
För övrigt så är de flesta sadlar med reglerbar bomvidd uppbyggda liknande, så det är värt att tänka på att man inte heller bör hoppa så mycket med denna sortens sadlar (även om det finns bättre och sämmre).
Alltså, de kräver att sadeln passas in efter hästen som en riktig bomsadel, och man kan hoppa upp till dryga metern med dem, mer än så rekomenderar inte tillverkarna att de ska användas till.
Att man inte får hoppa i en helt bomlös (alltså utan plast/läderbom) är för att vikten från ryttaren blir många gånger högre i en landning och stigbyglarna och paddarna under inte kan fördela vikten tillräckligt bra. Det blir högt punkttryck. Dock kan man givetvis hoppa med vilken bomlös som helst om man kan knipa med knäna och inte lägga tyngd i stigbyglarna (som när man hoppar barbacka).
Hakuna matata!