Röstkommandon
Inom NH så är det ju tänkt att man ska använda kroppspråket för att konversera med hästen, hästens språk o.s.v..
Det fungerar såklart jättebra, men jag har ett behov av att befästa röstkommandon också. Är nämligen ett måste att hästen ska lyda rösten när man kör den.
Så nu när vi övar övergångar, galoppfattningar och halter i circeling game så använder jag ofta även rösten och inte bara kroppspråket. Vill att röstkommandona befästs ordentligt, och det gör man såklart bäst från marken.
Men även när vi backar i olika övningar så brukar jag använda mitt röstkommando jag har för backning, just för att jag behöver att det besfästs ännu mer.
Är lättare att styra hästen med hjälp av röstkommandon ifrån kuskobocken än bara använda bettet och pisken.
Men i vilken fas bör jag lägga in röstkommandot?
Gör jag det i fas 1 så känns det som att jag missar att lära in kroppspråket, just för att han lyssnar så bra på rösten att jag ofta inte behöver fasa upp.
Och jag vill ju att vi ska kunna kommunicera bra med kroppspråket också.
Om jag använder både kroppspråket och rösten i fas 1, är inte risken då att han bara lär sig de två gemensamt, och inte var för sig?
Nån som har nåt tips om hur jag ska lösa det på ett bra sätt?

Man brukar väl lägga det som fas två? Som på cirkeln så leder su först, smacka, lyft sticken, swinga sticken, wack.
Men när man kör så blir det ju lite annorlunda då du inte kan ge en kroppspråks fas ett. Kanske ska ge röstkommando som fas ett och sen kroppspråket…
Om du använder det som en fas två från marken borde han ändå löra sig det så pass bra så du sen kan använda det som en fas ett i körningen skulle jag tro. Så skulle jag nog göra :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#1 Tycker det låter väldigt logiskt ^^
Dacke är ju dessutom så pass smart att han kan säkert skilja på ridkommandon och körkommandon utan större problem. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#1: Använder det såklart alltid som fas 1 i körningen, dom kommandon som jag kan använda rösten till d.v.s.
Fas 2 där blir pisken eller bettet.
Ska testa använda det som fas 2 från marken och se hur det känns. :)