Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1649 ggr
iidajjackson
0

motivation till ponny? :)

jo jag har precis köpt ny ponny, elr har haft honom i 2 veckor imon :) och han är jättesnäll och gullig ponny! och älskar honom redan c: men han är lite omotiverad kan man säga.. han är 12 år i år så han har ju nt så mkt att "se" elr vad man ska säga, men sen min andra häst han är 7 iår och köpte honom 2009 och han är jäääätte nyfiken på allt och motiverad och sånt, men sen så är han ett matvrak, nt lite utan typ "mat är allt för mig" haha ;) men min andra han är nt sån, han äter typ allt och sånt men mat är inte allt för honom. Sen om jag kanske släpper Kalle [min ponny] i ridhuset och vill att han ska följa efter mig så gör han det ibland och ibland står han bara i mitten och bara glor haha ;)

så har ni några tips hur jag ska göra för att han ska tycka det är roligare eller bli mer nyfiken och motiverad? :) sen undrar jag oxå en annan sak, jag håller på och lära kalle puss, och det går när jag håller moroten elr vad det är för något i handen jämte munnen så tar han upp mulen och jag säger då puss, men sen när jag försöker göra det utan godis så står han där och bara glor på mig, fattar typ ingenting elr bryr sig nt.. så vill att han ska veta att det är roligt! för min andra han tycker allt är kul och såååå lättlärd behövde typ visa honom två ggr sen kunde han det ;) men som sagt han är ju ett matvrak och gör typ allt för mat..

okej, kände att det blev väldigt lång text men hoppas ni vill läsa igenom det och försöka hjälpa mig! :D

LinaN
0

För det första, som den ordfashist jag är så skriv gärna hela ordet och förkorta inte ner det till sms-språk. sånt borgar bara för att det ska bli missförstånd.

Det låter som du har en LBI på halsen, alltså en häst som inte jagar upp sig i onödan och som älskar mat. Är svårmotiverad och blir lätt uttråkad. Läs om de olika Horsenalitys-en som finns i artiklar här på NH-ifokus så du får litet mer insikt i hur sådana hästar fungerar.

För de är en utmaning. Zaphix har en LBI som är väldigt svårmotiverad emellanåt så hon kan nog komma med bra tips till dig! :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

iidajjackson
0

#1 okej, förlåt ska tänka på det :D

ja, tror oxå han är det, fast han är nt ett såånt stort matvrak så jag kan motivera det med honom.. men ska testa och leka lite imon i ridhuset och testa lite annat :)
okej, ska fråga henne! tack för tipsen! :D

JoannaLi
1

'Min' LBI (medryttarhäst) har jag fått prova mig fram med, och det är ju så man lär sig.

Jag provade med att stryka på halsen, klappa på halsen, pilla lite med öronen, allt möjligt, tills jag en dag satte mig i hagen för lite undemanding time, och allt han gjorde (i en och en halv timme i sträck) var att slicka på mina händer, med vissa avbrott för att leta fram mina öron i mitt otroligt tjocka hår. <3

Så det är ju så man lär sig, genom erfarenhet och att helt enkelt bara spendera tid med sin häst, och se vad den helst gör.