Vilken padd?
Har införskaffat en bomlös sadel, barefoot stella som jag bara älskar! Har även en haf pad till den. Tycker dock att dessa specialpaddar är skitfula och vill använda mina vanliga schabrak inunder och därför inföskaffade jag mig en interpad (med skitoinlägg) som ersätter specialpadden och läggs mellan schabrak och bomlös sadel.
Vad jag har läst skall alla specialpaddar ha en kanal för ryggradsfrihet men jag tycker inte denna interpad har någon kanal, den är bara delad.
Jag har mailat företaget jag klöpt den av och enligt dom så är det ingen fara, dom har massa islänningar som dom rider bomlöst med denna pad. Får ingen riktig förklaring på det med kanal och ryggradsfrihelt dock.
Vad säger ni andra? Lämpar sig denna paden ändå och hur fungerar den för att ej belasta ryggen?
Fast kanal måste de väl ha? Annars trycker de väl på ryggraden?
Hur ligger padden över manken utan kanal? Hur tjocka inlägg?

#2: Antar att det är en sån där som går att beställa från softsaddles?
Jag skulle absolut inte använda den under en vanlig bomlös sadel, jag har en bomlös ifrån hööks, men däremot kan jag tänka mig att det kan gå att använda den till en "padfri" bomlös? Alltså en sån med stoppade bossor på, såsom Star Trekk Dressyr.
För har man en vanlig bomlös sadel på hästryggen utan padd ligger den ju på ryggraden, och jag ser inte hur den padden skulle kunna ta bort trycket från ryggraden. Men ja, är nju bara enligt min logik, och jag kan ju ha helt fel. :)

Ja..jag blev lite fundersamt och ja den inköptes där. Innan köpet hade jag en mailkonversation med dom och jo det är sådana dom använder själva till alla sina bomlösa så det skulle fungera utmärk….köpte denna för dyra pengar och känner mig gansak lurad speciellt då dom efteråt inte kunde besvara mina frågor.
Var även i kontakt med stall vrå där dom säljer (har sålt) sådana och även där sa dom att dessa paddar går att använda under en bomlös…
har en barefoot stella dvs det är en liten kanal och stoppade paneler i den..men det kanske inte hjälper?
#4: Tittar på sadeln nu, eller ja, tittar på Cherokeen som var samma, men inte stylad. Stod mer om den. :)
Står ju att det är paneler på undersidan av sadeln, och då blir det väl lite bättre i alla fall. Men själv skulle jag inte använda den paden faktiskt. Sy istället en egen pad av ett schabrak, alltså sy in fickor på undersidan av shabraket och stoppa in skitoinläggen där. Det borde väl fungera bättre, då blir det kanal, och använder du ett stadigt schabrak så borde det fungera bra,
Jag ska nästa månad beställa memory foam-inläggen softsaddles har, köpa en billig pad från börjes och stoppa in inläggen i den. Det tror jag blir bra, om nu paden ser ut som jag hoppas på. :)

Jag som är urkass på att sy=((
Sen ville jag ha möjligheten att byta schabrak efter humör=) Och då är en separat pad att föredra….
Jag känner igen det där angående att soft saddles låter så hiiiiimla bra och allt är så perfekt och de har grejerna på aaaalllla sina en hästar hm hon har ju bara 1 islandshäst själv människan.
och sen när det blir problem ja då är det inte lika trevligt att höra av sig längre.
Människan sålde en snesydd sadel till mig och vägrade ge mig pengarna tillbaka/ta tillbaka sadeln sen + medvetet satt och sålde snesydda sadlar till massa andra människor som blev drabbade så jag blir inte så förvånad om hon säljer en bomlös padd utan den nödvändiga kanalen för dyra pengar.
riktigt sur på den människan vill jag lova så pass upp för henne kan jag bara säga hon ska inte ha en kr så som hon betett/fortfarande beter sig.
Hoppas det fixar sig för ta tillbaka padden lär hon väl inte göra.
och det SKA vara en kanal i padden, men en sån där tyg grej kan man väl bara sy jättenkelt själv av ett lakan tex och mäta kanalen på en riktig padd för att se så det stämmer.
det ska jag nog göra själv till min bomlösa Torsion island har skito inlägg till den.
Jag har en Grandeur pad till min bomlösa Sensation Ride (som jag för övrigt köpte från Soft Saddles och är jättenöjd med - både sadeln och all hjälp jag fick i samband med köpet). Tycker Grandeur padden är jättebra, den fördelar trycket väldigt bra och ser nätt och fin ut under sadeln. Den har en kanal för ryggraden med.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus