Vad använder ni?
Något som jag hade tyckt varit intressant att läsa om..
Vad ger ni era hästar för grovfoder och hur många gånger om dan, eller har ni fri tillgång? Och varför, vilket tycker ni är bäst att ge?
Hö, höslilage, ensilage m.m…?

Jag ger både hö och hösilage. Bekvämast med småbal hö men billigare med ensilage. De får fr tillgång under vintern.
vi har hö (småbalar) och fri tillgång året om, utom på sommaren då de är på bete:)
Hösilage på rundbal.
De har fri tillgång på bal ute i hagen. Stallägaren skär bara av toppen/ena kortsidan av balen och ställer den i hagen med plasten kvar under och på sidorna. Allteftersom de äter ner i balen så sjunker plasten och blir som en säck i bottnen. Sen när man kör in nästa bal slänger man plasten.
Inne ger jag min begränsad fri tillgång, en sisådär 10-15kg hösilage i SMHN-hönät.
Fri tillång är bäst enligt mig, oavsett om man har fånghästar eller friska tävlingshästar osv. Hästen har ett tuggbehov som motsvarar en 60 000 tuggrörelser om dygnet (tror det är den siffran jag läst iaf) innan hästen börjar bli mätt. Så en laddning om 5kg från ikeakassen blir uppätet på en eller två timmar.
Hästen är designad för att äta 16 timmar om dygnet, där de också leker, skiter, umgås och vandrar medan de käkar. Samt så sover de en stund också. Så ju naturligare vi kan ha hästen dess bättre. Om hästen har mat så utvecklas inte stereotypa beteenden som tex vävning, boxvandring och liknande lika lätt.
Och Sen jag började ge Harry begränsad fri tillgång inne så har han blivit mycket lugnare, mentalt och psykiskt, mer harmonisk och samarbetsvillig. Samt att han inte blir mat-stressad som han blev innan. Han har lärt sig att maten tar i stort sett aldrig slut.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ingår hösilage i hyran, så han får det.
Är fyra fodringar per dag, men han får höt i hönät så han står väl utan i ca. 1-2 timmar mellan fodringarna. Kan inte göra det bättre än då just nu..
På natten får han hösilage i hönät.
Hade velat ha begränsad fri tillgång dygnet runt, men i nuläget är det inte möjligt. Men ska förhoppningsvis bli ändring på det till hösten..
Lina: Om ensilaget är dåligt så är det inte så lätt att se det på toppen av balen? Jag har gjort likadant men sedan jag upptäckte en bal med mögel på sidan så veet jag inte om det är så bra… Äter de uppifrån märker man det ju inte.
Mina får hösilage. Dagtid (ca 8-22) får de i regel mat var fjärde timme. Är det inte någon hemma som kan fodra hänger vi ut flera hönät på olika ställen i hagen så att det ska ta lite tid att både äta och att leta upp näten.
Över natten får de rejäl portion. Helt fri tillgång kan vi inte ha för då tror jag inte att min stora häst skulle sluta äta…
När det är betesperiod går de på bete dynet runt och fodras extra med hö i början och slutet av säsongen.
Jag ger mina hästar hö, fri tillgång, de går på lösdrift. Hö blev det ganska naturligt då hösilage/ensilage inte skulle hålla sig så bra eftersom vi bara har två hästar. En shettis och ett föl.
#5 de få gånger som en bal vart dålig i hagen har hästarna ratat den totalt och gått och pillat på strån som blåst bort från tidigare balar. Så det är inget jag oroar mig för direkt. Hästarna är rätt smarta ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Fri begränsad tillgång på hösilage i småmaskiga nät ute i hagen :) Enbart våran hage på två hästar som har det, så vi pysslar med det själva och fyller på varje kväll i scheman (två personer), lite meckigt men så mycket bättre för hästarna :)
Har ett stort nät som vi fyller nästan fullt varje kväll!
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Och ett något mindre nät som vi hänger ut när hästarna är ute på nätterna (vilket de är när de är fint väder), och då fyller vi det stora överfullt också så räcker det lagom :)
En fjording och en frieser (unghäst 2 år) äter sammanlagt ca 35kg/dygn.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Fri tillgång på ganska näringsfattigt hö året runt, förutom under betesperioden. Betet är också ganska näringsfattigt och inte plöjt+sått på många år. Men det är ju det bästa för lättfödda raser :)

min häst får hö. han får både portioner och begränsad fri tillgång.
Alla hästar (5 st) går i samma hage och ingen är väl direkt intresserad av att ge begränsad fri tillgång mer än jag. 2 st är stora halvblod som behöver massor av hö och en annan är ett russ med fång och synen i mitt stall är fortfarande den gamla på fång, att hästen ska äta så lite som möjligt och att hö är farligt. den 4e är lättfödd och ägaren tror inte att fri tillgång ens i begränsad form skulle fungera. Så nej, dom vill inte fodra på mitt sätt och då får jag rätta mig efter det.
så i hagen får han portioner men i boxen har han nät. nu går han ute på nätterna sen en vecka tillbaka och får portionerat 3 gånger om dagen men dom har rätt mycket gräs redan så han har ju fri tillgång på grovfoder nu 
Vintertid får han 2-3 kg på morgonen, 1-2 lunch, sen fri tillgång från insläpp. brukar äta 3-6 kg. utöver detta får han 5L lusernstrå.
för tillfället får han 2 på morgonen, 1 lunch och 3 inför natten, samt ca 2 L lusernstrå. men som sagt finns det gräs i hagen nu så det kommer minskas rätt fort, slutar kanske ge hö redan nästa vecka om vi har tur
lusern kommer han nog få hela sommaren men i vilken mängd vet jag inte.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Min får hösilage 4 gånger om dagen och så har han halm i boxen. Han får inte så mycket hösilage inne och då äter han av halmen när han vill ha något mer att tugga på :) Ungefär 1 kg halm räcker 3 dagar, så det är inte mycket som går åt, men det finns att äta och pilla med.
MVH
Sofie