Klättrar över bommen
Idag så åkte vi till en träningstävling i hoppning med Harry och han lyckades då med konststycket att inom 150m från stallet slänga över rambenen över bommen. Så det blev att ta ett djupt andetag och släppa spärren på utsidan så bommen släppte.
Han stod där med frambommen bakom armbågarna och med tåspetsarna i golvet. Först försökte han ta sig över helt tills jag bad honom backa. Inte en chans att han dels skulle få plats framför bommen och ännu mindre chans att han skulle komma ut genom skötardörren.
Så satte vi bommen ytterligare högre upp. Och han höll sig på sin sida av bommen även om han reste sig ett par gånger av gungandet att döma.
Varför gör han såhär? Han är inte rädd för det första. Han är inte svårlastad men det finns utrymme för förbättring. Squeezegame är ju vårt minsta problem, han squeezas ju mellan allt. Men transporten är fortfarande en metallgrotta på hjul av någon anledning.
När jag lastar så går han oftast på inom 3 minuter och 2 försök att leda honom på rampen.
Han åker boggi, två hästars men med plastvägg nertill så han kan stå brett med benen, detta har ja märkt tidigare att han vill göra.
Jag har provat att binda upp honom högt, mittemellan och lågt. Samma resultat oavsett, antingen sliter han av spännet på grimskaftet eller så ryker grimman. När man öppnar dörren så står han och ser cool-lugn ut.
NÄr vi flyttade till nuvarande stall så slet han av grimskaftet och jag tröttnade, satte mig i bilen sen åkte vi. Och han stod som ett ljus.
Han kan stå uppbunden på stallgången utan några direkta problem, han blir ju orolig om man går iväg med andra hästar, men kommer man in i stallet och binder upp honom och ingen häst är där kan jag gå och fika och han står kvar.
Så, varför slänga benen över bommen?
som sagt, han är inte rädd och RB utan det känns mer som han har det här "LB-Vill inte" attityden.
Så som det är nu så vågar jag ju inte släppa iväg min medis och hennes mamma själva till träningar där det krävs transport, då bägge två och framförallt mamman har ett väl utvecklat katastrofstänkande och får nästan panik bara hästen gnäggar…. (ingen hästmänniska alltså och till på köpet hönsmamma)
Några funderingar?
Enda jag kan komma på på rak arm är att han tycker det är tråkigt att stå där. Han ser ju inget mer än en liiiiten ruta fram och där syns bara baksidan av bilen.
Sen första gången detta hände när jag tog hem honom från sommarbetet efter att jag hämtade honom från uppfödaren, så var det i samband med att hon som skulle köra släpet var tvungen att börja kolla så hon stängt av kaffekokare och grejs, så istället för att komma iväg direkt så fick han stå där en 10 min och rätt som det var så stod han där med frambenen över bommen…..
Så det är ju igen det här med att klättra över boxdörrengrejen, bara i en transport istället. Visst är det häftigt med en häst som kan slänga upp frambenen och grejja (i typ en stegring) men det ska tamigtusan ske när man isf ber om det. inte på eget bevåg och i en transport!
just nu har jag inga vettiga idéer…. Finns det transporter gjorda av Plexiglas? ^^
(o tävlingen gick bra, de gick en clear round 70 cm och kammade hem en rosett.)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Testa att sätta upp en spegel i transporten som han kan titta på, det har gjorts undersökningarf som visar att hästar blir lugnare och mer harmoniska då. De tror alltså att det är en hästkompis där.
Det är ju nåt som kan fungera om han tycker det är tråkigt eller känner sig ensam.
Hur kör hon transporten? Kör hon snällt genom kurvor, alltså extremt lugnt, inga snabba acceleraioner eller inbromsningar?
Man måste ju köra mycket mer försiktigt än man kan tro.
Harry är väl rätt lång, får han plats ordentligt i transporten på längden?
Varmblodet jag red innan var det nåt släp han knappt fick plats i på längden, var inga problem för honom, men andra hästarf kanske tycker det känns trångt då.
Får han hö att äta på i transporten?
Känns som att det för Harry är en universallösning som han tar till när han är missnöjd över något, i och med att han klättrar över boxdörren när han är missnöjd..
#1 universallösning, det var det ordet jag letade efter.
Har provat att ge honom hö i nät och han har aldrig vart så tillfreds att han kan äta medan man åker. Inte heller när man står stilla så accepterar han att stå och äta.
Det är en ganska så väl tilltagen transport vi har när vi hyr, men samtidigt så om han hade haft säg 20 cm till på längden så hade han haft mer utrymme att slänga över benen på. Och bommen sitter ju på ca 110-120 högt. Det finns inget högre urtag för bommen än så i transporten. som det är no så står han i mitten mellan fram och bakbom har han 10 cm på varje sida till godo.
min medis mamma kör otroligt försiktigt, det är så jag nästan blir frrustrerad för att det är FÖR försiktigt.
Harry är som lugnast i transporten när man kör på gropiga vägar och i hastigheter över 50km/h.
Vart kan man få tag på okrossbara speglar då? som är lätta att montera upp i en hyrd transport?
Har du försökt att transportera honom lös i transporten? Jag gör så med min shettis, tar bort all inredning inuti.

Ta av grimman. Låt han stå löst med huvudet. Eftersom han är så stor skulle jag inte ta ut mellanväggen, det gör jag annars med min egen häst, så får han stå bak o fram på om han vill. Men du riskera ju att välta med hela ekipaget om han knatar runt i transporten i hög fart…
Så jag skulle testa att ta av grimman, inte binda upp honom alls. Och OM du binder honom, använd repgrimma, så han inte kan hänga sig i det som med en mjuk grimma.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Men tar man av grimman är väl risken ännu större att han tar sig över bommen, känns ju riktigt farligt att ha en häst halvvägs över en bom. Jag skulle inte våga ta den risken.
Är det inte bättre att binda honom kortare så att han inte kan ta sig upp och över bommen?
Och att binda fast i en repgrimma känns farligt även det, lyckas han ta sig halvvägs över bommen och fastna i uppbindningsrepet vill man inte ha en repgrimma på hästen.. En repgrimma kan göra rejäla skador.
#4 binda i repgrimma är jag inte sådär jättesugen på, det är ju trots allt ett ganska så skarpt arbetsredskap och alla som säljer grimmor avråder från att binda upp i repgrimman utan uppsikt. Och transporten är ju dessvärre utan uppsikt. Att inte binda honom alls är ju något jag inte provat men då kan han ju ännu lättare ta sig över bommen.
#5 Har provat att binda honom kortare, det resulterar bara i behov av att köpa in nya grimmor eller grimskaft. För det rådet har jag fått förr.
Sen är det ju det att i 9 fall av 10 så löser han ju det själv att komma tillbaka på rätt sida bommen, och jag känner litet också att det nästan är som han gör så för att få uppmärksamhet.
Enda gången han inte har kruxat sådär nu när jag tänker efter var när vi åkte från skåne upp hit (ca 40mil) och en gång hem från ett bete då jag åkte bak i transporten med honom. Då skötte han sig.
och köpa/låna en shettis bara för att man ska ut och åka känns litet overkill faktiskt. Jag vill ju att han ska klara av att åka själv.

Han tar sig över bommer för att han känner sig klaustrofobisk. Inte bra att då binda upp hårt, det gör det bara värre. Repgrimman är så pass skarp så han inte lutar sig in i det, till skillnad från en annan sorts grimma. Ser inte hur det skulle vara farligare än ngt annat. Lina säger att han har sönder grimman om man binder upp hårt, då behöver du antingen ngt skarpare som han inte kan ha sönder, eller släppa mera. Du kan ju ha vanlig grimma och långt långt rep så han inte känner att han sitter fast annars.
Anne
#7 i så fall så får han lika gärna åka utan att vara uppbunden alls. Ett långt rep är större chans att trassla in sig i, jag tror att den hästen är kapabel till allt. Så då skippar jag nog rep/grimskaft helt o hållet.
Men kan man vara klaustrofobisk utan att vara RB?
tänka bara på att det inte är lagligt att köra med honom lös i transporten! vet inte hur det är ur försäkringssyfte OM något skulle hända!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Var står det att det är olagligt?
#9 men om man då kör med honom uppbunden, och han rycker av grimskaftet eller grimman och man blir stoppad. Då är det ju lika olagligt det?
#11 ingen aning, tänkte bara att det är tråkigt OM något skulle hända och försäkringen inte skulle gälla :(
Karlssons kalasklister under tassarna kanske :)
#12 men hur får man loss hästen sen när man ska lasta av då? ;)
Du får transportera häst lös, läs på jordbruksverkets hemsida.
#13 men där stod ju inget om att du skulle ha av honom ju :) klistra fast easybots som du sätter honom i! borde ju gå. Ha ha

#14 Kan du länka?Har också hört att man inte får köra löst. Men det går ju lätt att fixa. Häng en grimma på grimmskaft längst fram och säg att hästen fått av sig den…
#14 Bra tips, fastklistrade boots :-)
Anne
där står på jordbruksverket , om du kör med din häst löst osv, men jag har för mig det ska vara speciella transporter då??
Kan inte svära på att man måste men alla jag har pratat med inkl kursen man går för att köra som företagare säger de att den måste vara uppbunden….