Hjälp! Ridbanan är för mjuk...
Jag har en ganska nyanlagd ridbana på min nya gård men den är alldeles för mjuk. Tjockt med fin sand. Tänkte höra med er om förslag på hur man får den bra igen. Stenmjöl? Ta bort allt och lägga på nåt annat? Isf vad? Jag vill ha en fast yta med svikt… Hur skulle ni göra??
stenmjöl binder, men kommer också få det att damma…. då kan man salta, men i tex vårt ridhus har saltningen bara gjort att det dammar ännu mera…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Kanske går det att harva ner lite stenmjöl så att det inte bildar själva ytan utan binder ihop längre ner?
Är ridbanan paddad? Tycker att det är enormt stor skillnad på vår sandvolt 2/3 är paddad, men den sista 1/3 delen hann jag inte med (lånade paddan när vi hyrt en för att vi skulle gjuta mer golv i stallet). Paddan packade materialet ordentligt. Samma här hemmvid där vi renoverat och dragit om bilvägen. En bit bilväg hade entreprenören padda till och paddade varje lager material ordentligt. Den biten väg är helt problemfri. inga potthål, inga hemska "ribbor" av regnvatten och jättebra ytlager. En annan bit väg hade de en annan entreprenör till och där packades inget material utan allt lades bara uppe på vartannat och trycktes till lite med väghyveln. Den biten väg är fullkomligt oframkomlig hur ofta de än hyvlar den. Materialet är helt löst och man kan glömma att t.ex. köra barnvagn på för då sjunker man.
Skrapa bort ett lager och skicka till oss ;) Skämt åsido, men vår ridbana är alldeles för hård. Jag galopperar nästan aldrig där (uppsuttet) och Hekla vill det inte heller. Den är som en hård grusväg :( Någon som vet vad som är bra att lägga på? Som ligger kvar. Tyvärr vet jag inte vad som är bra att göra med en för mjuk bana, men hör med någon firma som anlägger ridbanor kanske?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#3 i ditt fall bör man ju ta och fixa dit en maskin som harvar upp de översta 5-15 centimetrarna av ridbanan och luckrar upp den.
Vet inte vad som är svårast, göra en mjuk bana hårdare eller en hård bana mjukare.
I det förrförra stallet vi stod i hade vi en paddock som vart för mjuk året om, precis i skiftet mellan att tjälen släppte och på hösten när tjänen satte sig så vart paddocken perfekt. Men den vart fel-anläggd, istället för markdukar och grejor så vart den nalagd direkt på matjord…
#4 Det är inte möjligt då vi har stora stenar som kommer upp till ytan då. Det är ingen sand i den så det är något lager som behövs ovanpå. Den är som en grusväg, finns inget att luckra upp :(
Mvh Felicia
#5 då är det ju ingen paddock utan en grusplan. :S
om man harvar översta 5cm? hur är avrinningen när det regnat?
annars är ju ditt alternativ att lägga på grus, makadam, stenmjöl, flis eller vilket/vilka material du vill för att få den konsistens du vill ha på banan.
Men om det är så hårt undertill kommer det ju bli mjukt uppepå som sviktar till viss del och sen stenhårt undertill.
Jag tror nog också att stenmjöl kan vara värt att prova. Det binder ju bra, men som sagt när det är som allra varmast på sommaren dammar det.
Min mamma har alltid varit skeptisk mot de mjuka material som finns i ridhus osv som är alldeles för tunggådda (generellt i.af). Så våran ridbanan består mest av stenmjöl och lite finare sand i det översta lagret. Hur mycket vet jag tyvärr inte, det var drygt 25 år sedan banan gjordes, vilket är "före min tid".
Men på våran banan blir aldrig så hårt att det blir som en grusväg om det inte harvas, men vi brukar harva ett par tre gånger/sommar för att hålla banan jämn (han bli lite vattenpölar vid regn som vi harvar igen då). Banan används även som hage åt fånghästarna.
Våran paddock kan vissa tycka är alldeles för hård, och just det negativa med stenmjölet. Men det är helt perfekt underlag tycker jag. Tillräckligt för att det ska bli ett fint hovavtryck när man bara skrittar, men tillräckligt hårt för att det ska gå att rida hopnings osv utan problem med!
Det med att det dammar är inget jag lidit av direkt. Men när det är 20-25 grader länge utan minsta droppe regn kan det damma en del. Om man rider längst hela banan och itne på volter osv går det bra (det hinner blåsa iväg/lägga sig innan man kommer tillbaka), men ska man använda banan mycket är bevattning kanske en en bra ide. Våran bana är dock inte dränerad vilket medför att det bara är det precis översta lagret som torkar lite, är banan allt för väldrenerad blir det kanske ett större problem om det torkar i hela det översta lagret, jag vet faktiskt inte.
Hakuna matata!
#6 Ja, typ :( Jag gillar den inte alls (men ska flytta till ett nytt stall när jag börjar plugga i höst så…). Harva helt är uteslutet med det underlag som finns i nuläget, det är som sagt för hårt och stenigt. Den är aldrig direkt blöt utan vattnet rinner bort bra. Men det är dike runt om på alla sidor utom vid ingången så med mer material ovanpå krävs en träkant runt hela paddocken och då blir väl avrinningen sämre.
Mvh Felicia