Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketter: beteendepsykologi
Läst 3637 ggr
[mammamian]
0

Vänder bort sitt huvud

Hur jobba med det & varför gör han så?

När jag köpte min häst vände han alltid bort huvudet om jag kom nära. Han gick inte iväg, men han vände bort ansiktet. Inte för att bråka, för han stoppade t.ex. själv huvudet i grimman eller tränsen, men som sagt ville han inte titta på mig.
Nu, efter snart 2 år, tittar han på mig och söker tydligt kontakt. Han kan gosa och jag får lov att klappa honom i ansiktet, pussa på nosen eller vad jag vill (så länge jag inte tvingar mig på och håller fast, men så gör jag inte). När jag jobbar med honom så vill han fortfarande gärna vända bort ansiktet. Inte ovanligt att han sneglar åt mitt håll, har ett öra vänt åt mig och har koll på vad jag gör, men tittar jag på honom så tittar han bort och han vill gärna vända bort huvudet i circling game t.ex. Han känns också lite stel och avvaktande när han vänder sig bort. Inte arg, hotfull eller respektlös utan avvaktande och undvikande.
Ponnyn är tvärt om och vänder sig alltid så att hon kan titta på mig.

Hur kommer det sig att min stora häst inte vill titta på mig? Hur ska jag jobba med det?

LinaN
0

låter som en friendly game grej, eller catching game. Just nu fungerar mitt huvud väldigt dåligt så förvänta dig inget sammahängande svar ^^

Leta rätt på artikeln om att hästen ska fånga dig. för varje gång hästen vänder huvudet ifrån dig är den mer eller mindre ointresserad av dig, kanske brister tilliten litet eller hästen tycker att du är framfusig och oförskämd som kommer inpå så snabbt. En del hästar har en stor personlig bubbla.

Och om hästen vänder bort huvudet på circling, gör hästen det hela varvet eller bara på en specifik plats på circlen? tex den sida som är mot stallet eller grinden i paddocken, dörren i ridhuset etc? då kan det ha med att göra att du inte är tillräckligt "säker/trygg" och hästen söker tryggheten från annat håll.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[mammamian]
0

Han vänder mest bort huvudet när han circlar och det finns öppen mark på hans utsida. Då vill han hellre titta ditåt än på mig. När han har stallet eller en hög slänt på sin utsida så har han bättre uppmärksamhet mot mig.

Det är inte så ofta som han vänder bort huvudet nu, när jag bara hanterar honom vardagligt. Men jag tvingar mig inte på honom utan han får komma fram själv. Det kan vara om jag borstar honom i närheten av ansiktet som han vänder sig bort, men annars verkar han ok med att jag är nära så länge han har utrymme att gå åt sidan om han skulle vilja det.

Är han lös och har utrymme när vi tränar (leker ska det kanske heta) så kommer han till mig och följer efter mig, om jag inte har ett rep, spö eller annan petpinne i handen. Har jag det så stannar han på behörigt avstånd även om han vet att jag inte slåss, men han är liksom beredd att jag ska ge tecken att han ska gå, tror jag. Släpper jag det jag håller i så kommer han genast fram och vill bli klappad och gosad med.
Det är nog mest i cirkling game när han vänder bort huvudet, men kanske har det då med de öppna ytorna att göra? För ju längre ner på planen vi kommer, desto öppnare mark och desto mer bortvänd häst.

Gyllir
0

Han är klart osäker. Se över ditt kroppspråk, är du mjuk och inbjudande med kroppen eller har du all energi utåt från magen?

Vänta tills han tittar på dig och då backar du undan och vrider magen åt sidan som belöning. Det kommer stärka och bekräfta hans självförtroende. Var mycket tydlig i kroppspråket när du vill flytta undan honom och när du vill bjuda in honom. Gör massor med friendly game med pinnar och rep tills han helt kan slappna av när du använder dessa och använd de inte öfr att flytta honom tills han verkligen är helt trygg.

Att han tittar på på cirkeln är att han tänker sig bort ifrån dig, hade det inte varit ett staket så hade han gått iväg. Så det gäller att han ska bli mer trygg med dig och med det ni gör så han kan helt lita på dig och vara säker på att ni är partners och att du inte är ett rovdjur som ska käka upp honom. Då komme rhan att sluta titta bort.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se