Någon som sett denna förut?
Hej.
Det råder lite delade meningar om vad denna skylt betyder (och om det är en traditionell och laglig skylt eller något hemmafix). Vissa tolkar det som att där denna skylt sitter får man varken rida eller vistas med häst. Någon sa sig ha sett skylten förut och att den betydde att här får man inte rida fort pga risk för tex möte med traktorer osv eller annan risk.
Nu har jag frågat alla riktigt hästkunniga människor jag känner, men ingen verkar riktigt veta. Har även mailat kommunen för att höra med dom, men inte fått något svar ännu. Så nu slänger jag ut frågan lite överallt och hoppas att någon av er här kanske har koll…
Någon som sett denna skylt förut och kanske vet vad den betyder (och kanske även om det klassas som en "riktig" skylt)?
:)
För mig betyder den skylten inga lösspringande hästar.
Privatpersoner får inte sätta upp skyltar hursomhelst utan måste ha ett godkännande från kommunen och vägverket (lite osäker på vv dock). Allemansrätten gäller på grusvägar också, däremot som ridande måste man ju ta hänsyn till att tex sparak undan bajset efter sig och rida antingen utanför hjulspåren eller i mitten av grusvägen där det oftast växer gräs. Så man inte sliter onödigt på hjulspåren så att säga.
Hade det vart ridning förbjudet så hade skylten sett ut enligt följande 
"Denna skylt förbjuder ridning. Skylten finns oftast där gång-, cykel- och promenadväg börjar. Avser förbudet även ledande av riddjur anges det på en tilläggstavla."
Det krävs alltså en ryttare på hästen för att det ska vara en giltig skylt. Samt så ska ju skylten i sig vara en skylt godkänd av vägverket osv. Många "kör sakta, tänk på våra barn"-skyltar är hemmabyggen men accepteras just för att det är en varnnig om att det förekommer barn i området.
Men förbudsmärken får man inte sätta upp hur som helst!
Så ni kan ju lugnt rida där tills antingen kommunen säger nej, eller tills ni pratat med ansvarig för skyltens uppsättande och frågar VARFÖR skylten har kommit upp.
Sen ska man ju alltid iaktta försiktighet vid skymd sikt i kurvor/backkrön osv när man rider så man inte råkar hamna öga mot öga med en traktor när man sträcker ut i en härlig galopp på skogsvägen!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tack för svar, ja det är ju också en tolkning, att det inte får förekomma löst springande hästar… men hur ofta ränner det runt lösa hästar liksom…
Jag hyr ett stall sedan i höstas och är ännu inte helt 100% på omgivningen ännu, men såna här skyltar finns på flera ställen i området. Det första hittade på en traktorsträcka mellan 2 åkrar - därav tolkningen att man inte skulle rejsa som en galning där emellan pga risken att möta typ en traktor. Men vart efter som vi utforskar nya ridvägar hittar vi flera såna här skyltar. De sitter främst utmed skogsstigar men även vid en mindre grusväg har vi hittat såna…
Ingen aning om vem som satt upp dom…
Jag har hittills gått på tolkningen att man ska rida lugnt vid dessa sträckor och alltså ridit här, men bara skrittat eller max travat lite.
Ja, visst är det lattjo att det inte är någon ryttare på hästen om det nu skulle vara en förbud mot ridning skylt ;)
Jag tolkar skylten som så att hästar inte får springa där. Men då borde det ju finnas en annan skylt när den sträckan är slut, som visar att hästar får springa igen. Både lösa hästar, körda hästar, ridna hästar och hästar som promenerar med ledare. :)
MVH
Sofie
Dom godkända finns väl på transportstyrelsen.se