LB och RB
Är LB vanligare än RB?
Påverkar LB/RB hur hästen fungerar i de olika varven?
Jag har fått lära mig att man "ska" börja i vänster varv vid tömlongering och liknande, för att det passar bäst för de flesta hästars hjärnor MEN att vissa få individer fungerar bättre om man börjar i höger varv.
Min medryttarhäst är, efter vad jag lärt mig här, RB. Om vi börjar tömlongeringen i vänster varv är det nästan omöjligt att få det att fungera i höger varv sedan. Han blir osäker, tittar på mig hela tiden, viker bort från mig, stannar eller till och med börjar backa om jag kommer det allra minsta före honom. Om vi i stället börjar i höger varv så fungerar det mycket bättre - han arbetar framåt, accepterar drivning och är inte alls lika känslig - och sedan går det bra också i vänster varv.
Beror det på att han är RB?
Kan det inte bero på vilken sida hästen är starkast på?
Lättare att börja i det starka varvet när hästen är ouppvärmd, känns väl trevligare för hästen kan jag tänka mig. Att det sedan inte fungerar i det andra varvet kanske har att göra med att hästen tycker det är lite onödigt att befinna sig i det jobbigare varvet sedan, och hellre vill fortsätta i samma varv.
Eller nåt sånt..

Tror också mer på att hästen är starkare i ena varvet jämfört med den andre. Sen brukar vi hantera hästen mycket mycket mera från vänster än från höger, och då är hästen mer "grön" från höger och är därför mer osäker. Den har inte fått lika många timmar där än på vänster sida. Så jag skulle satsa på att stärka höger sidan, stanna och bara vila medans du är på höger sidan, klia, gosa osv. Leda från höger, spendera mycket positiv tid där. Var mjuk sen när du ber om saker från höger sidan så du inte pushar för mycket där, ge henne en trevlig upplevelse även när du ber om olika saker.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se