Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterbeteendepsykologi
Läst 5887 ggr
eamy
7

Dominant häst ?

Jag är väldigt ny i denna "värld" eller jag har väll sen liten alltid älskat naturen och djuren så det ligger lixom i mig att behandla dom med respekt  .

Jag har precis (4 måndader sen) fått upp min farfars gamla travare som mesta delen av sitt liv sprungit lopp och  bott på en gård med en enorm hage och 2 underbara gubbar till ägare . så han har inte blivit dålig behandlad.

Men till min lilla fundering då,

Mitt stall har precis gått i karantän pga sjukdom så vi får bara hålla oss på gården, så jag tänkte väl prova mig på lite longering och sånt nu när det inte finns så mycket annat att göra, Och longeringen gick bra till en början, men efter ca 10 min började han vända innåt, med öronen slickade bakåt och tänderna huggandes i luften. Så jag försökte stanna honom, men han sprang bara över mig och började kicka hejvilt emot mig, men träffade aldrig som tur var, sen lugnade han ner sig och ci fortsatte våra vanliga övingar, fast denna gång med en extremt sur ponny ..

Jag har innan provat släppa honom i paddocken och låtit han springa av sig och det har gått bra såfort han är själv där inne , men så fort man kommer in i paddocken så kommer han springandes med öronen slickade bakåt, vänder om och kickar ca 3 gånger rakt ut i luften mot mig, sen resten av tiden man är med honom då är han oftast sur och bufflig..

jag vet inte riktigt , är det jag som gör fel ? eller är det något som ligger i hästen ?

Jag är öppen för exakt alla förslag ! vill man lära sig något så måste man prova :)

Nej men är det någon osm känner igen sig eller som vet vad som går fel ?

[silkesnosen]
1

Oj det där är farligt ju. Alltså gör ledarskapsövningar, han ska alltid gå ngt steg bakom dig, aldrig före. Han får aldrig klia eller "buffa" til dig! Jag hade en häst som kom fram sådär, då gjorde jag mig stor och bufflig, ryade till och "sparkade i luften" som en häst, så att han for iväg…. Sedan kom han inte fram så till mig igen… Han ska flytta sig om du går emot hans sida…ta hjälp av en instruktör när du kan. Finns bra böcker med mjuka, bestämda metoder. Studera hur hästarna gör i hagen…

[Norpan88]
0

Du skulle prova med någon hästvan äldre man, ifall hästen reagerar annorlunda då. Tex be honom gå ut i hagen osv.

Elller var han så även hos din farfar?

LinaN
0

Ta ut en NH-tränare som kan hjälpa dig att få en bra start och vinna hästens respekt och förtroende. För detta är ett farligt beteende.

En människa utan NH-tänk skulle mer eller mindre säga åt dig att gå ut och spöa upp hästen så mycket det bara går i paddocken. Men det vinner du ingen respekt på, och med tanke på hur den här hästen framställs så skulle han troligtvis bara bli farligare.

Det står inte heller hurgammal DU är vilket kan spela in. Om hästen är van vid att hanteras av vuxna män/gubbar så har de ju en helt annan utstrålning och personlighet än vad en tjej (?) i tonåren har. Vilket gör att hästen han kanske ser det som en chans för sig själv att klättra i rangordningen och hamna över dig.

Var finns ni någonstans?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

eamy
0

#1 ja jag känner också det, det har hänt 3 gånger nu .. när vi är ute och går så går han precis på gränsen till för nära, men det övear vi fortfarande på . Men han är inte den som bufflar på en i vanliga fall.. det han brukar göra när vi är ute på promenad är naffsa till i ryggen, är det täcken på dominant beteende ?

Han är lixom väldigt upp och ner, ibland kan han vara riktigt glad och lyssna på varenda liten signal, men oftast så är hans humör i botten och han naffsar mot en fast att man inte gjort något, tex när man går förbi honom när han står upp bunden på gången ..

Men han är inte speciellt respekt lös emot mig när vi går promenader eller så, det är tex bara jag som kan hämta honom i hagen,  han är verkligen svår att läsa av, Jag har 3 böcker hemma jag kankse vore damma av och läsa då :)

#2 Det är ju jag och min bror som äger honom tillsammans, och det är tyvärr bara jag som kan fånga honom i hagen så han har ju endå förtroeende för mig , min farfar ska komma upp nu till våren och se hur han mår, så vi får väl se då hur han reagerar.

enligt min farfar så var han lite små "bitchig" ibland, men inte speciellt ofta. Och han var enligt farfar väldig mån om vem det var som tog hand om honom, litar inte T.bone (hästen) på den som sköter om honom så slutar det illa enligt min farfar.
han har själv varit med om det då han gick omkull med hästen i ett dike så T.bone tappade ju tilliten till honom, någon vecka efter skulle farfar prova köra honom igen men det gick inte t.bonde ville inte gå någonstan med farfar i vagnen . så den andra gubben (farfars kompis) fick ta över träningen och hanteringen med honom . så han är väldigt mån om vem det är som pyssla rme dhonom lixom :)

LinaN
0

Om han biter dig så är det antingen dominans eller lek, eller rentav både ock.

Jag skulle rekommendera att du och din bror börjar studera NH för att kunna hantera hästen på ett säkert och bra sätt.

Vart i sverige fanns ni? Så man kanske kan rekommendera en tränare. :D

eamy
0

#5 ja jag tror nog att det är mer åt det domninata hållet tyvärr..

Min bror är han som "bara" kör hästen, han är ute ca 2 gånger i veckan och kör och är helt ointresserad av hästen tyvärr "/ Jag har visat videor och förklarat men han hanterar ju aldrig honom ifrån marken så han är inte ett dugg intresserad tyvärr.. men om 1 år då jävlar får jag hästen till 100 % :)

Åh har själv försökt leta efter en tränare att ta ut, men har inte lyckats hitta någon letat på fel sidor kanske ?:P

MEn vi finns i stockholms området, hästen står i västerhaninge (om det säger dig nått )så en tränare i stockholms området skulle vara toppen :)

[silkesnosen]
2

Dominant häst, som kanske oxå är osäker…sedan kan pjåkig hästar ha psykiska störningar. Markera när han gör ngt tokigt, ryggar honom förbrytare bestämt truck på bringan, öva på marken….var en lugn o trygg ledare….är han kastrerad? Be om hjälp, men gå på magkänsla, en del som hävdar NH har ingen känsla, ni ska må bra bägge två. Jag är inte renodlad, utan klassiskt uppfostrad, men har upptäckt och läst och använder det som fungerar för mig o hästen.

[Norpan88]
0

Tänkte precis också fråga om han är kastrerad.

[silkesnosen]
0

Ber om ursäkt för de märkliga orden som smugit sig in i inlägg # 7 Skrev från mobilen och den är tydligen helt galen..sorry…. Rättelser: även, med…..tryck…

eamy
0

#3 sorry missade ditt inlägg :)

Ja dom flesta häst ägarna i stallet tycker ju att jag ska ge han en rejäl smäll så att han förstår att det är jag som bestämer.. ALDRIG att jag skulle göra det ! man ska behandla alla djur med respekt då får man själv respekt tillbaka :)

Ja jag är en tjej på 16 år som bara har erfarenhet ifrån 2 år på ridskola och 3 år på travskola så jag är inte speciellt hästvan . men jag har alltid haft hästarna runt mig , så jag är ju inte oerfaren heller . 
Men det som ställer till det i min hjärna är att det bara är jag som får in han ifrån hagen, då kommer han gärna travandes med ett litet gnäggande ljud, och när jag hanterar han ifrån marken så gör jag övningar som är väldigt "dominanta" eller så att han börjar lita på mig, jag kan stå och hålla hans hovar en lång stund utan att han säger ifrån,  kan backa honom hur lätt som helst, han flyttar bakdelen ifrån mig såfort "min" Zon "bubbla" närmar sig hans så han är ju inte respektlös på så sett.. men det är det där när man börjar ställa krav tror jag, det är då han säger Nej här bestämer jag , eller ? rätta mig gärna om jag har fel :)

Men en tränare skulle inte sitta fel, bara så himla svårt att hitta någon bra ..

#7 ja osäker är han nog tyvärr.. han står brevid ett sto som beter sig som ett pain in the ass emot honom,  han har ju aldrig varit med om att stå i ett sånt här litet stall innan, han har ju bott på en stor äng med 3 underbara kompisar, så han har nog ingen han lixom kan vända sig till och bli uppstött av ..

Jag vill inte riktigt ta en ledar roll heller eftersom att jag inte är i stallet tillräckligt mycket för att vara hans "ledare" så jag vill vara hans bästa vän som alltid ser och förstår honom :)  han är nog inte riktigt sig själv heller skulle jag tro utan lite vilsen.

Ja han har varit kastrerad sen han varit 2 år (?) :)

LinaN
0

#10 bättre att han får attityden att du är ledaren när du är i stallet. Bara för att man är ledare betyder itne det att man inte kan vara en vän heller, utan att du kan skifta från vännen till ledaren när det krävs i situationen.

har han lika lätt att flytta sin framdel som bakdel?

[silkesnosen]
1

# 10 Du ska alltid vara ledaren med en häst. En häst sorterar alltid in sig, före eller efter i rang med den de möter. Att vara högre i rang innebär ngt positivt, har inget med våld eller hårda nypor att göra. Du måste görs så, det är farligt annars!

Frågan är om stoet eller om hon uppfostrar honom för att han inte riktigt vet hur man följer. En del ston kan också vara extremt grininga i stall, de kan ha cystor och annat och han kan uymana henne om han har dominant beteende….

En häst väljer en trygg ledare, som pekar med hela armen. Det är mycket positivt att han kommer till dig i haagen, det innebär att han knyter an, nu får du fortsätta arbetet, var alltid ledare, om du så möter hästen fem minuter.

Se till att värna kring din säkerhet! När du longerar och övrigt, använd hjälm och säkerhetsväst och finn ngn med ett mjukt tankesätt, men med en tydlig ledarstil och be den personen om hjälp.

eamy
0

#11 Jag vill lixom ligga på samma nivå som honom och inte vara den där dominanta ledaren som kan säga trava så travar han utan jag vill sammarbeta och se utifrån bådas perspektiv lixom :) men det är klart jag ska kunna ta kontrollen över honom, men jag vill lixom känna mig respekterad utan att vara en ledare.

Nja det har vi lite problem med för det är svårt att gå i kors med frambenen säger han ;p men om jag ber han flytta undan med hela kroppen fungerar det.

# 12 ja jo jag förstår det, får väl börja arbeta mig uppåt lite :) men det är det jag vill inte uppfattas som den dominanta ledaren .. jag vill bara känna mig respekterad och ha min egna "bubbla" som han inte får gå in genom utan att fråga lixom , Jag tror det ligger lite brister i hans hantering han hade innan, för varje häst jag har fått "arbeta" med har alltid respekterat mitt område och inte klankat in i den utan att ha blivit inbjuden lixom..

Men eftersom att jag bara är nybörjare så gör jag säkert en massa fel tyvärr..

Stoet han står brevid har alltid varit dominant (?) och sur, varja gång man går in i boxen till t.bone börjar stoet att sparka i väggen och hugga i luften. samma när man kommer in eller går ut med T.bone ur boxen.. lite tråkigt att han ska få det här som första intryck av att stå i box tyvärr..

Har du/ni några tips på övningar man kan göra för att klättra lite högre upp på rang trappan ?:)

Ni ska verkligen ha ett jätte stort tack som hjälper mig ! :)

[silkesnosen]
1

All hantering är en övning, varje möte är en möjlighet! Han respekterar dig, när du beter dig som en ledare. Han kommer ständigt att testa dig, för att se om du är en pålitlig ledare att följa. Går han i samma hage som stoet, kanske behöver de reda ut rangordningen. Jag tror inte du ska oroa dig över henne. Han är ingen bebis och hästar kan vara tuffa mot varandra. Jag anser att man ska sålla i all information, aldrig svälja m hull o hår! Några bra böcker du kan "sålla i" är: Perfekt uppförande, av Kelly Marks och Real riding, av Perry Wood.

Denna kommentar har tagits bort.
LinaN
0

Kan verklgien rekommendera boken perfekt uppförande av Kelly Marks som #14 föreslår! Finns många matnyttiga tips i den boken!

Jag är inte en renodlad Parreli-ist utan plockar från olika håll sådant som jag känner fungerar och jag tror på. Däremot så är ju Parelli de enda som har en så stor informationscentral att vända sig till i form av LVL-DVDerna och allt det andra ;)

eamy
0

#15 Det är det , hur beter man sig som en ledare ? det är där det största frågetecknet ligger, hur ska jag betee mig för att han ska respektera mig ? hur vet jag att han respekterar mig som ledare ?

nej som tur är, stoet är så i sig själv sur. ingen vet riktigt varför men hon är så emot exakt alla utan någon anledning(?)

Åh får ta och leta upp den :) tack för tipset !

Ja man får nog sitta och kolla på videor och klipp och läsa böcker för att lära sig tror jag :)

Men det känns som att jag sitter fast lite iochmed att han är så dominat ..

Någon som vet någon tränare i stockholms området man kankse skulle kunna ta ut ? :)

[silkesnosen]
0

# 17 Vet tyvärr ingen tränare där..hoppas ng annan vet. Hm kanske kan du kika på ngn som du själv tycker är en självskriven ledare, hur den personen rör sig, talar,och så.

Ston kan ha cystor, men oftast kallas de bara griniga ston och ofta blir de värre vid brunst, så jag tänker att de kanske säkert ha mensvärk och annat precis som vi.

Du är inte fast, såvida han inte har en hjärnskada…

eamy
0

#18 får göra det till en början då , :) tips på några bra klipp ?

vad är cystor ?

Det känns som det vi kommer ingen vart lixom, han är är så ointresserad av vad jag gör dom flesta dagarna ..

[silkesnosen]
0

Anders Eriksson(hoppas jag skriver rätt namn nu) är en fantastisk lugn man, som är körkusk. han har givit ut filmer, med allehand innehåll, men är ngn att lyssna på om du är inärheten av ngn föreläsning. Han lär ut tömkörning och har mkt "hästvett".

http://www.youtube.com/watch?v=pdwa_rEPSqc Här en länk till en scen, men på vänstersidan går det ju att finna fler.

Sedan finns ju Monty Roberts(ngt kontroversiell) men som jag tror är Kelly Marks mentor.

http://www.youtube.com/watch?v=SH-kUVJj3Z8&feature=related

Kelly Marks, finns på Facebook.. och här är ett klipp från ett program på BBC. http://www.youtube.com/watch?v=eBlm6F2dYFM

Perry Wood  http://www.perry-wood.com/pages/about_horseman.htm

LinaN
0

#20 Kelly Marks är upplärd av Monty. Montys metoder fungerar MEN de är väldigt direkta och i min mening ganska så rovdjurslika.

Men Kelly gillar jag verkligen, hon har en mycket mjukare och trevligare approach och sysslar med väldigt mycket problemlösning. Jag kan varmt rekommendera boken "Perfekt uppförande"

#19 Cystor är en sorts cancerknölar, de kan vara godartade (dvs de är inte farliga men kan orsaka obehag) och de kan vara elakartade (de sprider sig och man dör av det)

Stoet kan också vara trött på människor, och att ingen lyssnar på henne. Så hon har helt enkelt slutat bry sig och tycker bara det är jobbigt när folk är runt henne. Eller hästar för den delen. Har ett sto i mitt stall som jag jobbar litet med på väg till hagen och när jag tar på henne grimman. Hon är väldigt tillbakadragen och riktigt tvärsur. Men ibland så ser hon positiv ut när jag kommer.

Hur är en ledare? Enligt MIG är en ledare

• Lugn och sansad, inte bli stressad och stirrig över saker och ting.
  • Tydlig i sina handlingar och tankar/planering
  • Initiativtagande, hitta på nya utmanande saker för hästen och ta det i den takt hästen klarar av och är bekväm med.
  • "säker", man använder den kunskap och kompetens man har.
  • Anpassa sig i situationen/flexibel, förmåga att omplanera när det krävs.
  • Ansvar, att man står för sina handlingar och lär sig av sina misstag.
  • Ödmjukhet. Att erkänna sina misstag. Ta hästens bästa i beräkning.

Det blev en del ^^

eamy
0

#21 Ja jag tänkte försöka hitta den boken någonstans att låna eller köpa :)

Får ta och titta igenom dessa klipp , tack så mycket ! :D

cystor har hon nog inte, veterinär har precis varit och undersökt hela henne så det är det inte :)

Men att hon kna ha tröttnan på sin omgivning kan nog stämma.. jag har varit ute på enstaka promenader med henne och till en början är hon för jävlig ska trippa, springa före , buffla med bogen och vara allmänd tjurig/osäker. men efter 10 min så börjar hon förstå och lita på en så i slutet på våra promenader brukar jag kunna slänga repet runt halsen på henne och hon följer efter helt nöjd och belåten, men sen börjar allt om när man kommer in i stallet igen .. tyvärr får jag inte lov att hålla på med henne så jag kan inte göra något med henne ..

Ja jag märkte nu att jag har en del brister i "ledar listan " ..

Tror jag får hitta någon bra tränare som kan hjälpa mig att komma igång och förklara varför man gör vissa saker så och varför man inte gör så , Jag tycker det är riktigt svårt att se utifrån en video hur man ska betee sig, men man får väl ta det till en början :)

Ingen som har koll på om det finns någon bra tränare i stockholms området? :)

eamy
0
Zaphix
0

Lina Brandt finns ju i Stockholm nu.

http://www.stridsbygard.se/index.php

Tränat för henne ett par gånger nu i vår och kan helt klart rekommendera henne, både duktig med hästarna och pedagogisk. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

#25: Körde för Anders Eriksson i mars och han är verkligen en bra tränare och har mycket vettigt att säga. :)

Men vill man ha en bok där hästvett tas upp på är Hans Sidbäcks bok Hästmannaskap Körning ett hett tips. Är en hästkarl av det gamla släktet.

Min och Dackes blogg

eamy
0

#24 Åh jag var precis inne på den sidan och tyckte deras kurser verkar bra ! tänkte kolla om det finns plats i grundkursen den 17-18 maj , rekommenderar du deras kurser ?

Vem är Anders eriksson ? har han någon sida man kan kolla in  ? :)

Zaphix
0

#26: Jag vet inget och deras kurser, hon kom ut till mitt stall och höll privatträningar för oss. Men jag tror säkert att det är lika bra att gå på kurs för henne.

Andres Eriksson är en tränare i körning och tömkörning, ingen som har kurser i hästhantering vad jag vet iaf.

Min och Dackes blogg

eamy
0

#27 åh får nog gå deras kurs ! :)

Jaha jag trodde det var en NH/markarbets tränare, men har han någon sida som man kanske kan kolla in ? :)

LinaN
0

JAg har hört gott om Lina.

Anders E är en riktigt bra körkarl, sunda värderingar och väldigt trevlig bok har han gett ut också tillsammans med Juha Nyberg "Körning"

Att se på film är inte det sättet som man lär sig bäst på, men det kan ge vägledning och man kan se HUR man löser vissa problem osv. PRecis som att bara en bok kan inte lära dig hur du syr en balklänning, du måste ha praktisk erfarenhet också. Börja med grunden och lär dig trä maskinen. Sen lär dig hurmycket du ska trampa på pedalen, stanna, backa och fästa tråden osv.

Det är samma sak med NH, du måste börja i början på basic-nivån. :)

Trä maskinen = Ha utrustning och rätt inställning

Trampa på pedalen, stanna och backa = Be hästen att gå framåt, sakta av/stanna och backa.

Det är du som styr maskinen, om du låter tyget och maskinen göra som det vill så får du inget resultat, men om du milt men bestämt håller i tyget och leder det mot pressarfoten och nålen så kommer du till sist få det resultatet du önskar. En perfekt balklänning!

((sicken liknelse jag fick till! *stolt*))

eamy
0

#29 tyvärr blev kursen alldelles för dyr , så ingen kurs för lina :(
Men har lyckats nappa upp en annan tjej som är väldigt kunnig om hästar och markarbete mm :D

Ett riktigt bra ordspråk där !

Det är bara så jädra svårt, nu när han redan har tagit sin plats som "ledare" så då blir det att jag hänger efter lite på sidan lixom. När vi ska trixa och han vet att det är något kul på gång då jädrar kan han vara hur fin och snäll som helst, men sen när man vill sätta lite mer krav och kanske longera/lös longera, då åker öronen bakåt och man har två bakhovar i ansiktet..  Man backar ju undan av ren reflex, men Vad ska jag engentligen göra i en sån situvation ? ska man fotsätta mana på tills han ger sig , eller ska man backa undan och avbryta övingen ?

Det jag känner när han håller på så och jag backar undan det är ju som att jag ger upp och säger "varsågod bestäm du, det är du som är ledare " Men om jag står kvar då blir det ju mer som att jag säger " nu bestämmer jag ! Och du ska göra som jag säger"  Men samtidigt om han är ledare då måste han ju säga " Jag ger aldrig upp, du är lägre i rang och ska lyssna på mig, Du ska inte säga vad jag ska göra " Det är så svårt det där, vad ska man göra i vissa situvationer som uppstår ? ..

Ni är verkligen guldvärda som hjälper mig ! :D

Zaphix
0

#30: Min häst är den dominanta typen av häst, har fått kämpa en massa med den hästen.. Men när han sparkar bakut mot mig så beror det oftast på att han tycker att jag är otydlig i mina signaler, han förstår inte vad som väntas av honom eller att jag sätter för stor press på honom.

Är verkligen en balansgång jag får gå, för gränsen mellan det som är okej för honom och det som blir för mycket är väldigt tunn och kan vara mindre lätt att se.

När han sparkar bakut mot mig så släpper jag honom så han får springa iväg eller så fortsätter jag be honom göra det jag bad om. Det beror helt på hur situationen känns.

Jag backar om jag känner att han är för nära, har kastat mig bakåt också. Ofta blir jag rädd att han ska träffa mig, men jag blir modigare och modigare. Känner jag att jag har koll på situationen så står jag kvar och fortsätter be, men är tydligare.

Lärt mig (av Lina faktiskt) att man ska gå in med sticken före och inte som jag gjorde med huvudet före, om man vill avbryta beteendet.. Det är nåt att tänka på. :)

Sparkar han bakut har jag oftast gått för fort fram, så ofta sänker jag kraven. Men jag analyserar alltid mig själv och funderar över vad jag gjorde för fel som orsakade att han sparkade bakut.

Min och Dackes blogg

eamy
0

#31 Jo jag skulle tro att min häst också kommer hålla sig till den dominanta typen :)
Men det roliga är att jag inte ställer speciellt mycket krav, jag ber honom om att springa iväg , då blir han nedrans surig och vänder baken till.. Jag brukar bara ta ett spö vifta lite smått och smacka , så det kan ju inte vara speciellt krävande ?

Ja jag kan inte precis säga att jag har någon kontroll på honom när han väl har börjat sparka, Jag kan knappt fånga honom efteråt , Han är bara sur lixom . Så det blir ju att jag lämnar paddocken och får bara kolla på ett tag när han går där och strosar för att lugna ner sig ..

Nej får ta mig i kragen och börja på allvar nu känner jag, man blir bara så jädra ledsen och sur när man slutar varje pass med en sur och grinig häst ..

[silkesnosen]
0

En tanke, har du provat utan pisk? En del hästar blir otroligt provocerade av det. Använd dig av skyddsväst och hjälm och tänk på din säkerhet. Ta hjälp och gå på magkänslan!

En del är knepigare än andra och en del vill bli motiverade och jag tror att din kan vara av typen att han behöver ha en morot, ett mål . Jag tömkörde ett sjukt grinigt sto och hon krånglade om det blev långtråkigt, så jag fick bygga upp en "bana", där vi fick snirkla omkring, för att motivera och att fortsätta vara stabil och lugn och tillsut började hon så sakta acceptera mig som ledare.

FeliciaS
0

Jag hade tagit ut en NH-tränare som kunde hjälpa till. Här hittar du en lista, så kan du se om det finns någon i ditt område :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

eamy
0

#33 ja jo jag har förstått det nu, han blir väldigt lätt uttråkad och ofokusured om han inte får använda hjärnan själv och tänka ut problem. Han vill tex hjärna gå först när vi går i skogen för att få upptäcka själv och få tänka , Han blir ointresserad så fort jag går först, för då kan mna hjärna gå och äta gräs och strosa jätte lugnt, men om han går förstå då är det snabba ryck som gäller, vi ska hellst gå upp på klippor och berg, över diken och genom täta skogar. så ja han är väldigt mån om att han ska få tänka själv :)

Men lyckats blivit accepterad som ledare har jag tyvärr inte blivit än ..

#34 Jag har inte hittat någon som är spesefikt inriktad på problemlösning/markarbete i den listan som bor i närheten , men har lyckats få kontakt med en tjej som är jätte duktig med sina hästar ifrån marken och själv har haft samma problem så ska se om hon kankse kan hjälpa mig :)

[silkesnosen]
0

#35 En tanke går han att sitta på??? För så som han blir bakom dig, lugn o fin, är ju bra, men om ni ska gå på upptäcktsfärd ihop, så kanske du ska gå bakom honom med tömmar(men då måste du känna att han lyssnar förstås) eller om du kan sitta upp och rida, så att ni kommer fortare fram. Hitta på en del kluriga saker, kanske lära honom tricks?? Utmana hans intelligens!

Låter bra med hjälp!

eamy
0

#36 ja han gå att rida på, men just nu har han inte balansen att balansera upp en ryttare men det övar vi på :)

men eftersom att han är en travare och lärd att när utrustning åker på så ska man arbeta under människans önskemål, så då går han tyvärr bara när man säger till, så han gör inget annat än det jag säger ..

[silkesnosen]
0

hahah låter väl bra på vissa vis ju…

LinaN
0

#37 det är väl inga problem?

Sitt upp på honom och gör ingenting. Hur lång tid tar det innan han börjar undra varför inget händer? Hur lång tid tar det innan han börjar röra på sig? Och när han väl gör det, be honom att gå i den riktningen som du väljer (tex ut mot skogen) Stannar han så låt honom stanna och stå där tills han tycker det är tråkigt och tar egna initiativ.

Låter som om du har all chans i världen att få en spännande kompis där bara du tar det tid det tar :)

eamy
0

#39 Nej det är inget speciellt stort problem ;P det går ju ganska lätt att lösa på så sätt som du sa, men jag har faktiskt inte riktigt vågat mig ut på riktigta skogs äventyr på ryggen än, Jag håller på att "rida in honom" så får se till sommaren om vi vågar oss ut då !

Jag blir helt galen snart ! för jag förstår verkligen inte vad det är för fel jag gör.. nu dom 2 senaste veckorna har situvationen mellan mig och t.bone bara blivit ännu värrre..
Jag har försökt stå på mig lite och inte ge upp när han bestämmer utan fortsätta tills jag säger stopp, gjort en heldel "lita på din ledare" övningar , tex ha en carrot stick/longerings spö slå i marken, runt benen , över kroppen, snärta i luften ja allt han bryr sig inte ett piss och han ser väldigt trygg ut i situvationen. Vi har också använt oss av presseningen, den är lite läskig att hå på sig men han har blivit mycket bättre sen första gången vi provade, så han verkar ju endå lite lite på mig .
Vi har också flyttat framdelen nu, det är något som han blir väldigt irriterad över, öronen åker bakåt och han hugger emot mig, men han flyttar sig endå, Så antadligen säger han " du är lägre rang än mig och ska inte flytta på mig sådär! " eller ?

Men sen kommer vi till den underbara longeringen.. Longeringen fungerar inte alls nu, inte ens i skritt.. såfort jag ska ta ut han på en volt så åker öronen bakåt och han vinklar bort bogen och huvudet lite smått så att rumpan kommer i liten riktning mot mig, sen antingen så bara står han helt stilla så och sparkar med bakbenen eller så vänder han sig mot mig och står och halft stegrar , samtidigt som jag står där och försöker få ut han på en volt .. så allt slutar ju med att jag ger upp för att inte få en framhov/bakhov i ansiktet "/

Han gör likadant när man ska tömköra, fast då fungerar skritten väldigt bra men sen traven då börjar det om igen, antingen rumpan eller frambenen..

Jag förstår verkligen inte vart felet ligger? Jag själv har börjat tänka mycket på hur jag själv beteer mig, min energi och mitt kroppsspråk, men det fungerar inte..

Jag ska få hjälp av den där tjejen någon gång nu denna månad så ska vi se om hon kanske kan hjälpa till, annars vet jag inte riktigt vart jag ska ta vägen ..

[silkesnosen]
0

Kanske ska satsa på annat än just longering. Han kanske tycker at det är meningslös sysselsättning. Jag anser även att du ska tömköra med honom framför dig och bygga upp ngn typ av bana och snirkla omkring. Han är ju körhäst, så kan du utnyttja hans styrkor istället.

Jag sysslar med pedagogik och man får välja sina strider ochundvika att vissa kan uppstå och även göra sådant som stärker och individen har självförtroende i. Så ut med er i skog  óch mark, gå bakom och tömkör!! ha roligt med hästen!! vilkén erfarenhet har du?

eamy
0

#41 ja jo det är klart jag gör annat än att longera, Men det är sen jag började longera som vårat problem har uppstått ..

Jag har funderat på att tömköra genom en bana, men jag har inte riktigt kommit på några övningar, jag brukar köra L et och slalom sen har jag idé torka. Några tips på en bana man kan bygga upp ? :)

jo det är ju klart, stallet är ju som sagt i karantän nu så det är därför jag håller på så mycket med tömkörning,longering mm men om vi inte hade varit i karantän och detta problem hade uppstått så hade jga ju självklart gått ut i skogen och bara traska eller gå ut och trava så vi kan bygga upp vårt förtroende för varandra igen, men nu så kan jag ju inte det, så därför vände jag mig hit :)  
Jag vet verkligen inte hur man ska behandla en dominant/frustrerad/oförstådd/osäker häst och det är något jag behöver hjälp med förr eller senare, antingen övningar eller hur man ska beté sig. men jag söker vidare efter en tränare som kan visa hur man ska göra , men så länge får jag ta den hjälp jag kan få via internet och böcker :)

Vad för erfarenhet ?

[silkesnosen]
0

Jag menar vilken "hästerfarenhet" du har sedan tidigare!!

Jag tänker att du kan tömköra massor av ridvägar i paddock, över presenningar, över bommar, sätta upp koner i tokiga mönster och cirkla omkring… emellan bommar….be honomm gå exakt innanför det "upptrampade spåret" på ridbanan, kräver stor kontroll, du kan cirkla kring träd på gårdplanen, samma bommar han ska gå över kan du ju använda för att gå emellan…

Ni hittar en lösning så småningom :)

eamy
1

jag har inte speciellt stor häst kunskap.. Jag har ridit på ridskola i 2-3 år och samtidigt har jag gått på en travskola i 4 år, sen varje sommar har jag bott hos farfar och mesta dels suttit ute i hans hage och bara kollat på hans underbara hästar . så jag har ju inte speciellt stor erfarenhet av hästar.. Men jag är väldigt intresserad av hur dom fungerar och beter sig, så jag har läst en heldel om det :)

Jag får börja slå på den kreativa hjärnan nästa gång jag ska tömköra känner jag ! Det var väldigt bra tips det där ! :D

[silkesnosen]
0

Jag tror att du har en väldigt god grund, med tanke på vad du berättar. det vikigaste är att vilja lära och vara lyhörd! :))

Keliz
0

Ett vbl sto i vårat stall håller på och stegrade sig och sparkade mot en i longeringen i vänster varv. Å direkt när man ställde krav på henne i ridningen, speciellt v. varv så började hon stegra å ha sig. Först trodde vi att de var domenans då hon bara är 5 år. Men sen la vi märke till att de var just vänster varv. Så vi kallade ut kiropraktor (stav) och hon hittade en låsning i vänster lår, bak.

Så känn igenom han och kolla så han inte har ont någon stans.

( Nu läste jag inte alla kommentarer, så vet inte om ni kommit fram till en lösning:P)

LinaN
0

Min kunde inte heller longeras till en början, han vände sig in med mulen först och sen kunde han vända arslet till för att kicka om man blev för jobbig enligt honom.

och enligt honom är man för jobbig när man är otydlig i vad man vill.

eamy
0

#46 Han har låsningar i korsryggen så han är otroligt stel i bakdelen, men det har han haft hela sitt liv (enlig farfar och kiropraktorn) så han har  ingen riktig smärta ifrån det. men vi ska fortsätta behandla det efter karantänen :)

#47 det är exakt så han gör, fast han har börjat blivit mer jobbig i övrig hantering också , tex bitts,stryker öronen mm så jag tror det mesta är domenans men endå att han inte förstår eller att jag inte visar tillräckligt bra , men en tränare hålle rpå att tillkallas så vi ska se vad hon säger :)