Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1560 ggr
iidajjackson
0

behöver lite hjälp! c:

jo jag har köpt ponny c; elr han måste först gå igenom vetrinärbesiktning sen är han min! ;) och jag undrar lite vilka övningar inom NH som är bäst att börja med, asså typ lära känna övningar och sånt :) Jag har ju mina funderingar men undrar lite vad ni har för några! :D jag har all utrustning eftersom jag kör med min andra häst, men han är väldigt speciell och dominant haha, och det har blivit någon dålig vana med honom, att när jag typ har släppt honom i ridhuset sen kallar jag in honom så kommer han direkt men sen när jag har gett honom godis och typ ska klappa honom på halsen eller kanske försöka gå runt honom när han står still så vill han verkligen nt det, utan han bara backar, backar, backar, backar och backar! det är jättejobbigt ;p och han är så dominant och sånt så han är inte så lätt att stanna, för ibland kan jag hålla i täcket men han backar ändå fast efter ett tag stannar han och då släpper jag och går ytterligare ett steg mot honom men då backar han, men han gör det för godiset, han är ett sånt stort matvrak! och tror typ att han ska få godis heeeela tiden, så mina frågor är,

Några bra övningar/lekar som man kan köra med sin nya ponny? Lärakänna övningar? och var brukar ni göra?

Sen hur får jag min häst Zaki att stanna när jag typ ska gå runt honom eller klappa honom på halsen?

hoppas ni vill svara! c: / iida.

LinaN
0

De sju lekarna, bästa stället att börja. Lekarna är också ett verktyg för att diagnostisera vad kan hästen och vad är svagheterna.

Sen när det kommer till din häst som bara backar, ge honom nite godiset när han kommer till dig, vänta med det. Att han backar undan när du förösker gå runt honom är för att du signalerar att han ska backa undan för dig. Be honom stå stilla, gå ett steg mot hans hals, står han kvar beröm osv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

JoannaLi
0

Haha, jag blir först med att säga det här (tror jag), för det är alltid någon som säger det.

De sju lekarna är ju perfekta (om du inte vet vad det är så finns det artiklar här på sajten :)), men jag skulle även tipsa om Undemanding Time, i typ ridhus/paddock/hage, så att hästen är lös, och du sitter bara där, och om han vill ha kontakt, så prata en stund, mys och låt det vara på hans villkor (dvs. att han kommer och går när han vill, och du bara visar att det är jättetrevligt att vara med dig).

Och sedan, det där med att din äldre häst backar hela tiden, det jobbar jag och <3 med också! Det jag gör är att jag försöker lära in 'paaaarkera!', och med grimma på, och så börjar jag gå bakåt (kommandot först) och så upprepar jag kommandot samtidigt som jag kanske tar tag i grimman och trycker lite under käken, om han backar. Jag vet inte hur korrekt det är, på NH-vis, men det funkar bättre och bättre för varje gång, så…

JoannaLi
0

Åh, nej, jag var för seg! ^^

iidajjackson
0

okej, tacksåmkt båda! :DD

iidajjackson
0

puttar c;