Vad har ni gjort idag?
Jag letade, för jag tyckte att någon startat en ny sådan tråd, men hittade den inte, så… ^^
Jag och <3 red ut idag igen, (ridbanan är ju oskottad sen första snön kom), jag hade planerat travintervaller, att klättra lite, djupsnöplumsa och kanske en galoppfattning om han kändes så fin som igår.
Dock har ju herrn lite egna uppfattningar om vad vi ska göra, så… Vi körde mest några rejäla 'genomkörningar' i traven där vi gjorde små tempoväxlingar, i ett ganska högt temp, och så fick han rusa av sig det han ville, och så. Sedan körde vi off-road! Han har som sagt lite egna idéer så jag tror att han försökte tjura ihop, alltså ställa sig (bokstavligen) på tvären och bara stå där och tjura, men när jag då drev på honom, eftersom att snödrivan var låg där, och det var inte jättemycket snö på det stället, så hoppade han nästan till och klev upp med framdelen, innan han blev stående en stund. Sedan, utan att jag behövde driva, klev han upp och gick med bestämda steg mot närmsta snödriva.
Finns film på det! ^^
Sedan körde vi bara på lite, provade lite gränser på vad han tyckte var okej, vad jag tyckte var okej, och så travade vi lite mer.
Vi fick till en galoppfattning också! Jäklarns vad fort det gick, och snygg var det ta mig tusan inte, men vi galopperade, och efter det var han nöjd. Inga tjuvökningar, inga pallnitar, bara lullade på i den gångart och det tempo jag bad om. Gullungen! ^^

Nu har jag snart varit på Jultorp i 2 veckor och tränat hästar. Det går framåt hela tiden! Jag har 5 träningshästar som jag tränar varje dag och så verkar jag hästarna på gården. (typ 40 stycken tror jag det är).
Idag har jag för första gången hoppat upp på den nyaste träningshästen, en räddningshäst som varit galoppör. Hon är jättesnygg! Det går väldigt bra för henne, hon kommer bli hur bra som helst :-)
Har även ridit räddningshäst nr 2, som är rätt extremt RBE och gått på travet. Håller på att rida in henne, så vi har inte kommit så längt än, men det går framåt. Just nu håller vi på att utforska ridbanan uppsuttet utan att få totalpanik var tredje steg. En riktig bra utmaning då en annan håller på att träna sig häst med presenning… Men till slut så tar hon ett djupt andetag, frustar och slickar sig. Då är det dags att avsluta :-)
Gyllir håller på att lär sig galoppera på en cirkel, hålla sitt ansvar, utan att bli RBI. Av alla hästar jag har är han definitivt svårast, kanske bara för att det är min egen…
Har denna vecka fått en till RBI, Zeb. Zeb är än mer extremt RBI än Gyllir och svår på ett annat sätt. Han kan man verkligen verkligen inte pusha, för han exploderar! Jag har sett det när han skulle gå turridning och det började spöregna på ridhustaket, han stod på stället och stegrade och bockade, stackars elev. Men, alla överlevde :-) Så han är rätt spännande och jag ogillar denna Horsenality så mycket och tycker det är så jobbigt, så detta är mycket bra för mig. Tålamod, tålaod. Fixar mest porcupine leken med honom och det går riktigt riktigt bra! Så nu tänkte jag fortsätta att göra lite Patterns. My god, tror vi var på "följa spåret" pattern i en timme och började det kännas lite lite bättre, men behövde fortfarande göra ca 8 korrigeringar per långsida. Får fortsätta imorn, jag var så trött så jag höll på att ramla av hästen :-)
Mycket spännande på Jultorp Ranch i alla fall!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Idag har vi tränat galoppintervaller med vagnen, han hade inte fått sprungit av sig ordentligt på ett par dagar så det var dags igen. Han var såklart pigg och glad över att få galoppera på.
Idag kunde vi öva på tempoväxlingar i galoppen, efter en träning med Anders Eriksson som tyckte jag skulle byta bett har jag gjort det och nu har jag mer koll på tempot. Och Dacke verkar trivas bättre med det och går inte emot bettet på samma sätt som han gjort innan när han velat springa snabbt fast jag inte velat det.
Varit emot hävstångsbett innan, men nu känns det som att det är rätt för oss. Dacke är lugnare och effekten av bettet verkar vara bättre för honom när han körs. Tror det har med att han i sin travtid vant sig vid att gå emot tränsbett, och han inte har den vanan med stångbett. Oavsett så verkar det fungera bättre för oss båda.
Höll till på rundbanan nedanför stallet som äntligen tinat upp, dock var den rätt lerig på ett par ställen så både jag, vagn och Dacke var nedstänkta efteråt. Såg lite dåligt med nedstänkta glasögon..
Hoppas på en lite lugnare häst imorgon, nu har han fått sprungit ur sig så då kan vi göra nåt stillsammare imorrn.
Idag har vi fortsatt vår libertylek. Började med stick to me, halter, ryggande, övergångar och att hålla igång traven i svängar. Gick bra även om Dacke blev lite studsig i traven och ville busa. Men det är ju mest roligt. :)
Vi lekte även med circeling game vilket går bättre och bättre. Skritten sitter bra i båda varven nu och idag kunde jag be honom gå tre varv runt mig utan att han stannade. Fick också för första gången till lite trav på cirkeln. Nöjde mig med att han började trava och belönade där, sedan när det sitter bättre får jag utveckla det så att han håller ttaven också. Men jag är nöjd.
Vi lekte också med åttvolter runt konor. Har förut haft problemet att Dacke stannat vid konan och massakerat den, men idag så lyssnade han riktigt bra när jag bad honom att gå runt konan och inte över den. Fick till två åttvolter på raken idag. Tror det är fjärde gången vi övar åttvolter liberty, så jag är glad över utvecklingen.
Blev också att vi fortsatte med sideways emot mig, men då hade han repet på sig. Åt ena hållet går det riktigt bra nu, åt andra hållet går det inte alls.. Hade inte tålamod till att ta itu med det idag, så lämnar det till en annan dag.
Vi var också lite seriösa och tränade med långa tyglar. Blev öppnor och sidvärts i skritt samt atällande på volten där jag bad honom om att stretcha överlinjen. Han sökte sig fint nedåt i traven i hans starka varv, i hans svaga varv så gick det lite sämre dock. Övade också endel övergångar mellan skritt och trav.
Rolig häst idag, busig och extrovert.
Jag fortsätter väl i tråden då, någon måste ju uppdatera. :)
Idag så lyckades jag med att vricka foten på stallet, men med alvedon och en benlinda kunde jag halta fram hyfsat i alla fall.
Vi fortsatte med våran liberty-lek idag och försökte höja den en nivå igen. Då min fot helst ville att jag skulle stå still så var det ju perfekt att öva på circeling game, så det gjorde vi. I skritt fungerar det bra nu, så vi jobbar på traven. I det bättre varvet fick jag till trav. Dock så travade han iväg ifrån mig hälften av gångerna, men andra hälften stannade han kvar hos mig. Han förstår iaf att han ska trava nu. :)
Dock greppar jag inte varför han ska trava iväg när han ändå vänder tillbaka till mig så fort jag visslar på honom.. Lite onödigt att gå iväg då kanske. :)
Vi testade på att göra varvbyten idag och det gick hur bra som helst, så tjatade inget med det utan var nöjd och glad med att det fungerade.
Vi fortsatte också med våra åttvolter och det går bättre och bättre. Behöver vara lite övertydlig med mina signaler, men han får till fina åttvolter i alla fall. Han har förstått vad jag vill nu.
Var också glad idag att jag har en körhäst då min fot inte ville att jag skulle motionera Dacke med ridning idag. Så vi tog en lite kortare än vanligt körtur på 1,5 timmar. Blev mycket trav och endel galopp. Lagomt pigg häst idag, så jag var nöjd.
#4 Jo precis, men jag är ju bara i stallet varannan vecka, så jag hänger mest här för att, som du sa, få lite inspiration på vad vi ska göra nästa gång :) Jag tycker att det är jätteintressant att läsa om just dig och Dacke, för han verkar vara väldigt lik Pil-tre (medryttarhästen) :D

Jag har funderat länge på att köra in min häst, då jag egentligen är för stor för honom. Så idag var jag ute hos en kund och gubben vi lånade corallen av var en riktig kör-expert. Han hade massor massor med körgrejor, riktigt fina sådana. Nu ska jag få låna hem en loksele som förhoppningsvis passar Gyllir. Spännande! Nu blev jag riktigt sugen på att åka hem till Jultorp (är i Göteborg och jobbar över helgen), och sätta igång med inkörningen! Varför inte liksom?
Anne
#6: Vad spännande!
Vill bara varna för att har man väl börjat med körning är man fast, då vill man inte göra nåt annat sedan. Så blev det för mig iaf.. :)
Idag har vi lekt liberty i paddocken, är ju så mycket roligare än on-line. :)
Vi gjorde stick to me, fokuserade på att öva ryggning och sedan direkt till trav. Trodde att min LBI inte skulle uppskatta den idén, men han tog traven utan några problem och såg ut att tycka det var roligt. :)
Vi fortsatte också med cirkeling game och fortsatte med att få till traven. Hälften av gångerna travar han iväg, men jag blir glad över att han förstår att han ska trava iaf.. Andra hälften av gångerna stannar han kvar. La även in lite varvbyten vilket går bra.
Gjorde lite åttvolter idag och istället för att stå på utsidan av åttan så stod jag i mitten av åttan idag. Vi brukar göra så on-line och jag gillar den varianten bättre. Fungerade bra för Dacke och vi kunde göra det runt däck utan att han försökte ställa sig i däcken, framsteg.
Lekte också med weaves för första gången liberty idag. Gick så pass bra i skitt så jag testade i trav också, gick riktigt bra. Enda problemet är att jag inte alltid hinner med att visa så han travar över sista konan istället för runt den ibland. Gick dock bättre liberty än on-line, lite roligt.
Vi repeterade lite sideways över en bom, går bra ifrån zon 3 åt båda hållen, men åt ena hållet ifrån zon 1 flyter han iväg och hamnar lite för mycket framåt. Men åt andra hållet är det inga problem.
Testade även att leka driving game över ett hinder, gick riktigt bra åt ett håll och han hoppade fint i trav. Åt andra hållet smet han på sidan, men stannade så fort jag bad om det och ändrade riktning för att sakta skritta över hindret istället. Han är lite rolig ibland.. Han förstår vad jag vill, men försöker göra det lätt för sig. :)
Var en riktigt rolig timma vi lekte idag, känns som att vi gör framsteg varje dag nu.
Det har varit en hel del lek och promenader dessa veckor med halskragen. Nu är den dock väck och jag får börja bygga upp musklerna igen. Igår tömkörde jag Caiser för första gången på 7 veckor. Det gick jättebra! jag orkar inte än våran armesele på 20 kg så fick ta en tömkörningsgjord i tyg vi har. var ute med två andra ryttare i stallet, vi tog en promenad ute i solskenet. Först var han lite tvär, ställde sig i riktning efter ledarhästen, då jag ville att han skulle gå bredvid, jag var bara lugn och korrigerade honom gång på gång. Men efter 50 m av testande fattade han poängen och gick istället där jag ville. Vi avslutade med att vandra runt i en stor kohage, över stock och sten upp och ner för en slänt. De andra och vi gick kors och tvärs, så skönt att ha en häst som fokuserar på mig och lyssnar. Vi mötte även joggare och bilar. När vi är ute med flock behöver jag inte gå fram vid huvudet och ge honom stöd i möte med traffik, han får stöd av de andra. Igår han de två andra komma ut en bit före oss på vägen hemåt. Så vi var en bit efter då det kommer en bil. Jag vill alltid göra halt med min häst, om man har vagn efter sen är det brukligt att man parkerar vagnen för att underlätta passage av bil. Så jag gjorde halt och bilen kom, mötte oss och se var det skritt igen. Trots att de båda kamraterna var långt före oss, och trots att det var hemväg, och trots att bilen kom och mötte oss (jobbigast tycker min häst) så kunde jag parkera honom vid vägkanten (han har svårt att bara stå still) och han stod och mötte bilen lugnt och tryggt. Jippi! Vilken framgång!
Idag är jag dunderförkyld. Så det blir bara mock och mys.

#7 Ännu roliga var att när jag kom tillbaka så var det en travtränare här på Jultorp! :-) Så vi satte igång på en gång då jag kunde få hjälp. Ibland har man sådant flyt! Det har gått jättebra. Vi har tagit det lugnt framåt, men han kan nu dra en pall över en grusväg med ganska bra confidence. Han är en liten pärla min häst. Det kommer bli hur roligt som helst att köra med honom!
Anne
#10: Det är ju et jättebra start. En pall känns ju ändå läskigare att dra än en vagn.
Vad är det för vagn du ska ha?
Fyrhjulsvagn antar jag om du ska ha en loksele?
Igår så lekte vi liberty en stund.
Stick to me gick bra och fokus låg på att backa rakare och att gå över till trav direkt från ryggning vilket inte är några problem, men bra för bakbensaktiviteten
Hann också med att få till ett helt varv i trav i circeling game, det går framåt, tappade inte drawet någon gång alls. Fick till lite trav i båda varven, även det varvet han varit tveksam i innan.
Vi gjorde också weaves i trav, vilket gick bra. Har börjat springa längre och längre bort ifrån honom och det fungerar bra än sålänge, han verkar ha lärt sig mönstret nu.
Fortsatte även med åttvolter i skritt vilket gick bra så började med traven lite. Fick till en halv åtta i trav, bättre än väntat.
När vi lekt klart så tog vi en åktur med vagnen tillsammans med en hästvän. Vi körde först lite dressyr och satte sedan upp en maratonhinder i terrängen som vi körde i, riktigt roligt och bra träning tills hösten då planen är att tävla i maraton.
Idag blev det bara en körtur med en annan vän, blev lite tyngre med två stycken personer i vagnen än vanligt, så vi körde backträning i skritt. Mycket nyttigt, styrketräning. Får dock rama in honom nedför då han gärna sätter ena bakbenet mer under sig, det starkare bakbenet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tränade i dag i game liberty och hon börjar faktist förstå det så småningom. Dessutom har vi jobbat hårt med hoppningen, eftersom hon inte har villat hoppa så har jag försökt göra det roligt. Nu så hoppar hon genast när hon får, hon skulle hoppa helatiden om jag skulle be:) I dag så hoppade ho för första gången i en inkallning, hon har altid tidigare gått/travat förbi hindret.
Tillägger gådagens video!
Idag var jag ledig och hade först fodring så det blev många timmar hos Hekla. Vi började med 40 minuters arbete online och fokuserade på det vi lärde oss på lektionen i lördags. Hekla var uppmärksam på mig hela passet men som hon brukar (och som vi tack vare Annes hjälp nu tagit tag i ordentligt) ville hon stå väldigt nära, typ på mig, när hon blev osäker eller inte ville att jag skulle be henne om något. Hon hoppade även över tunnorna två gånger jättebra, det som har varit så jobbigt innan. Sedan gjorde vi circling game och sideways i skritt och trav. Efter det gjorde jag clover leaf i trav, och trots att det var ett tag sen jag red med bara stick och halsring gick det jättebra! Jag behövde inte använda halsringen något utan hon lyssnade jättebra och tänkte själv :) När vi hade hållit på i knappt 20 minuter blev det en liten uteritt drygt en halvtimme, jätteskönt det med. #10 Vad kul att du ska köra in honom! Jag väntar på min sele så ska Hekla få sätta igång och dra saker. Förut har hon dragit presenningar och dunkar, men fästa i en tömkörningsgjord så det är ju lite annorlunda ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#11 Jag har ingen egen vagn. Men det finns en rockard här på gården som jag tänker använda. Får börja med lite lättare saker tänker jag. Sne får han väl hjälpa till att harva hagarna och ridbanorna och ridhuset har jag tänkt :-)
Pallen är väldigt bra, det låter hur mycket som helst. Men han är inte helt trygg med det än, får fortsätta med pallen tills han känns helt lugn med den och vi kan vända och svänga bra.
#14 Härligt härligt! Roligt att höra att det går bra för er :-)
Anne
Igår red jag för första gången på nästan två veckor och jag insåg väl varför jag hellre kör än rider numera.
Hade tänt konditionsträna på en rundbana vi har, men Dacke hade helt andra tankar än det. Han såg bara gräset på lägdorna bredvid.. Två gånger lyckades han ta sig ut på lägdan för att äta.. Ett helsike att få honom därifrån sedan. Vill han inte lyssna på drivande från mig så lyssnar han heller inte.
När jag skrittade och han stannade för att han skulle äta och jag höll upp huvudet på honom så småbockade han på stället.. Även i traven blev han förbannad och småbockade när jag inte lät honom trava ut på lägdan..
I galoppen småbockade han också, vet inte varför dock, kanske för att han fortfarande var arg för att jag inte låtit honom äta..
Red inte så länge, jag ledsnade rätt snabbt och mitt tålamod höll på att ta slut så det var lika bra att rida tillbaka till stallet igen. På vägen insåg jag att jag inte riktigt tänkte till när jag köpte en väldigt dominant och tjurig häst för att skola om honom efter sin travkarriär.
Han är nog ingen ridhäst, när jag kör honom är man mycket mer fokuserad på det och inte alls lika tittig som han är när jag rider. Han bockar heller inte, eller försöker äta gräs på samma sätt..
Mitt intresse för ridning blev inte direkt större av den ridturen, är alltid något som känns jobbigt när jag har ridit honom. I paddocken går det bra, men ska vi ut så känns det aldrig helt bra.
Dacke är alltid underbar, men vissa dagar önskar jag ändå att jag hade köpt ett helt vanligt, tråkigt och brunt halvblod. En okomplicerad och utbildad häst som gör det man ber den om utan att ifrågasätta allt.
#15: Fast det är inte så optimalt fö hästen att köra en enaxlad vagn med loksele, då bör du ha en sele med lös brösta och draglinor. Speciellt när man kör in hästen vill man ju at den ska få en så ergonomisk och trevlig upplevelse som möjligt.
Visst fungerar det med en loksele också, men jag skulle nog rekommendera en bröstsele med lös brösta till en rockard,
Igår var jag uppe hos min körmentor och rehabiliterade mig lite. Det var första gången på nästan 8 veckor som min häst kördes. Eftersom de tycker lite synd om mig nu med nackskadan slapp jag gå de 5 km upp, fick skjuts med hästtransport. Caiser har inte varit nära en transport på säkert 4 månader, och det handlar ju inte heller om transporten. Den personen som skulle hjälpa mig är körmentorns stirrige yngre bror. Hur ska detta gå tänkte jag, men lugnade mig med att vi har fått en mycket bättre realtion nu. Och han gick in fint i transporten, provade att stöka lite 3 ggr men trallade in fint efter det.
Det blev behövlig körning, tre vedlass och sen provade vi även två av stationerna på helgens DM-skogskörningsbana som var kvar på gården. Min körmentor vann för övrigt den tävlingen i lördags. Så han la en lunnbänk med Caiser, första bänken Caiser lägger. Jag vilade nacken under tiden. Och sen körde jag banan med långstocken på 9 m efter hästen. Det var såååå roligt! Nästa år är Caiser 4 år och får då ställa upp i tävlingar. Längtar redan!
På bilden är det en stock kvar att lägga till bänken är komplett. Både kusk och häst är nöjda!
Var och gav frukost på morgonen. Och Cajjan spottade ut en del av en tand. Har kollat in en tand på övre raden som sett skum ut, tror det kommer en under den. Iaf en del av den saknas nu så det var nog den som kom. Får se hur det fortlöper….
Sen var det ev så att vi skulle ha gemensam tur från stallet idag, men de andra bangade för det regnade lite. Jaja, inget att göra, bara att klä på sig. Imon hiner jag inte aktivera pållen och igår fick han ju en väldigt genomkörare så jag kände att en liten tur idag bara för att mjuka upp honom lite. Det blev tömkörningsrunda, och det är såååå väldigt nyttigt för oss. Gick jättebra! Vi tog en runda där man passerar genom en gård och där finns ju väldigt mycket att titta på och undra över. Mötte mycket bilar idag. Väldigt nöjd med dagens miljöträning. Även om han blir osäker ibland så lyssnar han nu på mig och det är ju jättestor skillnad!
Det blev en stunds liberty idag. Han lyckades fälla mig i stick to me, när vi travade, plötsligt stack det ut ett ben framför mig som jag snubblade på. Om det var meningen eller inte är osäkert, men Dacke kan vara lite lömsk ibland.. :)
Blev mycket stick to me, men även endel circeling. Idag gick traven riktigt bra i båda varven, fick till två varv i trav och han spårar så fint. Han söker sig nedåt och blir rund och avslappnad, trevligt!
Gjorde även lite åttvolter, han bjöd själv på trav så blev en hel åtta i trav idag. Mycket nöjd.
Han var ovanligt extrovert idag och sprang iväg ifrån mig ett par gånger för att dra några repor med bockningar, kändes som att han var glad. :)
När vi lekt klart så kom en vän och vi tog en tur med vagnen tillsammans. På bortvägen var han lite långsam och lyssnade inte på vännen när hon bad honom och trava. Men så fort jag tog över tömmarna så lyssnade han mycket bättre. Hur han kunde veta att jag höll i tömmarna vet jag dock inte..
På hemvägen var han dock piggare så vi kunde ta ett par galopper. Han brukar annars vara lite sådär med galoppen när vi är två i vagnen, känns väl lite tungt.
Idag har vi, tyvärr, rivit upp gårdsplanen. Vi jobbar på att han ska rätt och stilla vid pallen, och… Det gick inte särskilt bra. Så vi kan ignorera det. I måndags gick vi ut på en promenad, vilket var jättetrevligt, men tur var nog att jag var på marken, för vi passerade en parkerad skoter, och så kom det en skoter körande på vägen ovanför, och så gick vi förbi en fårinhägnad! OwO ^^ Han kan vara lite mesig ibland, men jösses vad vacker han var! Tänk om man hade kunnat haft en fotograf med sig överallt…
Idag red vi ut barbacka i solen, jag i endast linne!
Här uppe var det mellan + 5 och + 10 under den tiden jag red ut, men i solen var det riktigt underbart!
Dock hade jag och herrn lite diskussioner huruvida vi skulle gå framåt, alternativt stå still.
I början var jag nära på gråtfärdig, då det är så himla mysigt när han känner att han vill röra på sig, och vi kan rida ut barbacka, då han är så mjuk och fin med tydliga, men sköna steg. Sedan var det bara att ta sig samman, och till sist kunde jag till och med skratta åt de upptåg han gör för att komma hem! :) (Anledning till att han inte ville vara ute så länge var att jag, dum som jag var, hade lagt ut höet innan vi gick, så matvraket var inte riktigt med på att vi skulle promenera.)
Men det bästa jag vet är när han går i uppförsbackar barbacka, för han får sådana underbara steg, och så blir han så taggade och glad när vi är på väg hemåt + att han får arbeta ordentligt, och tyvärr så 'gav jag upp' precis innan den mysigaste backen precis i solskenet…
Men det tog jag igen när jag satte mig i lösdriften och han kom och mös/myste samtidigt som han åt hö.
Gullunge! <3
Idag har vi först ekt i paddocken, lite liberty och on-line. Gick väl sådär idag, jag var lite ofokuserad, men nåt som gick bra var galoppfattningarna i circeling game. Gjorde dom över en bom på marken, och Dacke satte dom nästan varje gång jag bad om det, bommar är bra till mycket.
Vi tog sedan en ridtur tillssammans. Travade och galopperade endel i början, fick även där till två fina fattningar, Traven kändes fin, trots att Dacke var tittig och lite spänd.
Stannade i mitten och tog en stund med undemanding time, jag satt och folosoferade över livet medan Dacke letade efter godsaker i skogen. Trevligt.
Sista halvan av turen blev på en skogsstig. Halva stigen gick bra då dacke var lugn, andra hvan var riktigt läskigt emellanåt. Han var rädd för en skogsmaskin som lät en bit bort ifrån oss, vilket gjorde att han fick väldigt bråttom att fly ifrån den. Läskigt när han ångvältar fram på en väldigt stenig stig, snubblade till flera gånger då han inte fokuserade på att sätta fötterna rätt. Jag var rädd att vi skulle gå omkull.
Men vi överlvede iaf och det blev inga frakturer ens. Fascinerande att Dacke bara fått ett sår en gång när han ångvältat fram i skogen. Känns som att han borde göra illa sig mer..