Barfotaverkning
Vilka olika grenar/inriktningar finns det inom barfotaverkningen och vad "står dom för", alltså vad har dom för filosofi? Kan någon förmedla länkar till deras "organisations-hemsidor"?
Vad kostar det att gå utbildning till barfotaverkare?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Strasser och SANCHP
strasser gillar jag inte det lilla jag tittat på det, de verkar otroligt hårt och utan att ta hänsyn till den individuella hovformen. De har aldrig tilltalat mig med tanke på att de strävar efter en "mall" perfekt hov.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Så vildhästmetoden är densamma som SANCHP?

Ja, vilhästmetoden är SANHCP www.sanhcp.org
Jag utbildar mig inom sanhcp just nu och trivs mycket bra med det. Det viktigaste är att hästen mår bra och har friska hovar. Min utbildning kostar ca 40.000:- totalt på två terminer.
Det finns andra läror också så som KC la Pierre och Martha Oliwo, men desse vet jag inte så mycket om. Och så finns det Strasser förståss. En omtalad metod som jag har sett funka helt ok och som jag sett fruktansvärda resultat inom. Beror väl helt på vem det är som håller i verktygen.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Här har du en blogg; www.barfotahovar.wordpress.com och här har di Oves hemsida; www.sundhäst.se
Nobody wins when everyone´s losing

Om man vill verka sin egen häst och gå helgkurs brukar det kosta 2-3000;- hos SANHCP, ungefär samma pris om man vill lära sig High Performance Trim.
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
#5 Var är High Performance Trim?

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
Jag vill bara poängtera detta med strasser.
Strasser själv (en utbildad och känd veterinär från tyskland) anser inte att alla hästar ska tas mycket och på en gång. Detta är det fel som "många" råkar ut för, då hovslagare blir för ivriga och gör för stora omställningar snabbt.
Stora omställningar ska/kan används vid extremt akuta fall. Där man helt enkelt har mellan avlivning eller en tids smärta mot det bättre att välja.
Hovslagarna får lära sig detta och kan hjäpa många hästar som annars kanske skulle gå i graven. Men en "frisk" häst eller en häst med mindre besvär bör tas långsamt, och så anser även strasser själv.
Men det finns barfotaverkare (av de olika slag) som kan göra nästan lika mycket skada på samma vis om det tar allt för mycket på en gång med, med en väldigt deformerad hov. Det är inget som enbart gäller strasser.
Det finns dock några skillnader i strassers och andra "barfotaverkares", men båda har ungefär samma mål.
Hakuna matata!
Min häst har en lätt biljardering på ena benet, så lite att det är svårt att se det om man inte vet om det och står och tittar efter det en lång stund i traven. Men det syns på hoven (barfota) då han sliter den lite snett pga det.
Hade ute en barfotaverkare utbildad via SANHCP och han korrigerade upp denna snedhet helt och hållet, direkt. Blev lite paff faktiskt. Visst är det inte jättemycket men kändes onödigt att ta så hårt ändå. Efter denna verkning så blev hästen öm och hade ingen direkt vilja att gå på några dagar. Vet inte vad det beror på, om det är korrigeringen på biljaderingshoven eller om det är något annat i verkningen. Såg ingen hälta, bara lite ovilja att gå på annat än mjukt underlag, så svårt att säga vilket ben det var eller om det rent av var alla benen. Han har inte tidigare blivit halt efter verkningen, men jag har å andra sidan inte haft hästen så länge.
Blev lite besviken av detta och fundersam om hurivida han var bra eller inte. Har hört så otroligt mycket gott om denna barfotaverkare så vet inte riktigt varför det blev såhär. Vi bokade ju in nästa besök (märkte ju inte av ömheten förän han åkt) så funderar på att låta honom komma då och ta upp detta med honom och blir hästen öm även av nästa verkning så ska jag försöka hitta någon annan. För enligt min mening så är det inte okej att hästen ömmar efter en verkning.
Så himla svårt bara. Har svårt att hitta bra verkare häromkring och min andra tös verkar jag ju själv men låter hovslagare se över det ibland. Fungerar jättebra och känner att det är så svårt det här med hosvalager/verkare att jag funderar på om jag skulle köra själv helt enkelt även på pojken. Men vill gärna gå någon utbildning om jag ska ge mig på att sköta lillpojkens hovar för dom är inte lika lätta som tösens hovar.

#9 den första länken i #4 går till en blogg där du kan hitta massor av information om varför en häst kan ömma och vad man gör åt det. ofta handlar det om röta eller fel foder.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#10 Fast då borde väl inte ömmandet uppstå direkt efter verkning (när jag tog ut honom ur stallet efter så ömmade han på gruset) och dag för dag bli bättre och efter nån vecka vara så gott som normal igen. Det känns ju som om det är direkt kopplat till verkningen och eftersom han inte ömmat tidigare vid verkning så känns det som om det är något denna killen gjorde som inte passade min häst.
Jag anser inte att en verkning ska orsaka att hästen börjar ömma. Då har man gjort något fel.
Jag har fått flera länkar men det är bara en som går till någon organisation. Finns det inte fler organisationer som anordnar utbildningar och samlar barfotaverkare?

Det är klart att de ömmar direkt efter verkning om hoven dels aldrig fått en chans till att uppnå en frisk form som skodd, och dels felmatats med för mycket socker. Sen är den ju inte van att utsättas för underlag, och hästen är inte van heller. Det tar ett tag innan allt ställer om sig. Därför gör man klokt i att ha boots tillgängliga från dag 1, så hästen aldrig behöver ömma. Ju fortare hästen kan börja använda sina hovar fullt ut, ju fortare kommer den sluta ömma.
Man får också komma ihåg att hästen komemr ha sina skodda hovar i minst 6 månader framöver, även om det inte sitter någon sko på dem. Det är ju nämligen under den tid som hästen varit skodd som hovarna bildats. Inte förens hovarna helt har nyproducerat sig själva har man ju 100% barfotahovar. Sulan växer med ungefär 1mm om året, så har hästen tunn sula tar det lång tid innan den blir tjock igen.
Oftast så ömmar de pga strålröta. Om strålarna aldrig fått ha full markkontakt, och de dessutom har röta så fungerar de inte som de ska och gör ont att gå på, eftersom de då inte kan skydda elastiska putan så som de ska.
Det tar tid och mycket kunskap från ägarens sida att uppnå friska barfotahovar, och en duktig verkare.
De metoder jag känner till i Sverige är SANHCP, Strasser och HPT.

#12 Amen.
Som en liten utsvävning vill jag lyfta fram det sista du skrev lite extra; "Det tar tid och mycket kunskap från ägarens sida att uppnå friska barfotahovar, och en duktig verkare."
Många verkar tro att det bara är att slita av skon, när sen hästen ömmar så slår man bara på skor igen och säger att hästen absolut inte kan gå barfota och att de har provat. Det ligger en del jobb bakom perfekta barfotahovar, det är hästägarens ansvar att ge hästen de förutsättningarna.
Det är därför min egna häst går skodd, han kommer inte vara en mirakelhäst som går perfekt från dag 1 utan jobb och jag har inte möjlighet att ge honom de bästa förutsättningarna just nu. Men när jag köpt gård i framtiden så ryker skorna 
#12 Hästen har under sina 4 år i livet aldrig varit skodd. Han har aldrig ömmat (enligt förra ägaren) förrän efter denna senaste verkningen med den här barfotaverkaren.
Vad menar du med felmatats med för mycket socker? Hästen har aldrig stått på kraftfoder utan enbart grovfoder av god kvalitet.
Strålröta har han inte, han har hårda fina strålar. Barfotaverkaren, liksom tidigare hovslagare har också berömt hans fina strålar.
En häst som gått barfota i 4 år och aldrig ömmat efter verkning förut ska inte plötsligt börja ömma anser jag. Då har barfotaverkaren varit för ivrig och gjort för stora förändringar på en gång.
#14 om det är din slutsats så hade JAG gjort som så nästa gång verkaren kommer ut sagt att såhär blev det sist, kan du ta det litet lugnare denna gången?
Du upptäckte ett "problem" efter verkningen denna gången (vet ju inte hurlänge du haft den här hästen eller om det är samma verkare som haft hästen som kund tidigare osv)och då är det din uppgift som hästägare att informera din verkare om det. PRecis som du skulle gjort med din hovis om han hade slagit på en sko som orsakade hälta genom sömstick eller att den var felriktad. :)
Om verkaren inte känner hästen sen innan så är det lätt att ta litet förmycket, speciellt om någon annan verkat hästen tidigare och att man inte har den vanan/kunskapen som gäller för just den hästen.
Och var med när det verkas, fråga fråga fråga och FRÅGA varför man gör si eller så. Jag är så aktiv att jag nästan håller i verktygen själv när min traditionella hovslagare är ute. Sen så när Gyllir var o verkade Harry så var jag väldigt nyfiken och aktiv med frågor och funderingar också.
Som hästägare ska man aldrig låta "proffsen" jobba ostört, de ska svara på frågor och ge vettiga svar, annars så får de minsann gå med sig ^^
#15 Ja som jag skrev i #9 så tänker jag ge honom en chans till (just av anledningarna du skriver ang att det kan vara svårt när man inte känner hästens hovar) och som jag även skrev så tänker jag ta upp detta med ömheten med honom. Han måste ju såklart få veta om att hästen blivit öm så han kan ta lite försiktigare nästa gång.
Blev lite chockad av att han tog så mkt med en gång på hans "problemhov", det stämmer inte överrens med hur jag hade gjort. Men jag är å andra sidan ingen utbildad barfotaverkare (men verkat mina egna hästar dom senaste 3 åren så lite insatt är jag ju ändå).
Jag gör precis så som du skriver i #15. Frågar och frågar och ser till att hovisen berättar precis vad han har för tanke med varje grej han gör, jag vill veta allt. Dels för att jag är intresserad och dels för att jag vill se till att hovisen gör som han gör av en anledning och inte "bara för att" och jag vill att det ska stämma överrens med hur jag ser på saken. Men som sagt vill jag ju lära mig så jag kanske kan ta hand om även denna hästens hovar själv i framtiden.
Även om jag tänker ge honom en chans till så känner jag att hela tiden som jag har haft häst så har jag varit trött och irriterad på alla dessa hovslagare. Dom kommer när dom känner för det, dom gör på sitt sätt (stämmer inte alltid överrens med min syn), osv osv så det hade varit skönt att få lite mer kött på benen så jag kan sköta det själv. Mina tidigare barfotahästar har ju inte haft några problemhovar utan det har ju bara varit att se till att vinklarna håller sig osv men här är det lite mer att tänka på och ganska stora korrigeringar åtminstone nu till en början.
#16 vad är det för problematik din häst har med sin hov då?
Sen håller jag med dig, första gången ska man ju inte ta i för kung o fosterland heller. Så ställ din verkare lite mot väggen, tycker jag definitivt att du kan göra. Om du inte skulle säga något så har han ju ingen chans att bättra sig heller :) Så tycker du är inne på rätt spår :D
#17 Han biljaderar på ena benet. Pyttelite så man ser det knappt men det syns desto mer på hoven då den blir sned. Sedan har han sneda benställningar fram, en utåtställning uppe i knät på båda och även en liten brytning i kotan på den han biljaderar med. Så han har ju inte optimala förutsättningar, men med tiden tänkte jag att det skulle gå att få ordning på, liksom min förra hovis också resonerade (det tar lite tid men vi tar lite åt gången för att nå målet). Men denna killen verkade hoven efter hur den ska se ut som färdig, så det var ganska ordenligt taget på sina håll. Blev lite chockad, men det såg ju bra ut och han kunde prata för sig så det lät bra och vettigt det han gjorde när han gjorde det (sedan var han sådan som gjorde först och pratade sedan så jag hade ju ingen chans att stoppa honom). När jag sa att jag tyckte det såg mkt ut så sa han bara att det inte var någon fara. Jag betalade och han åkte iväg. När jag sedan skulle leda ut hästen ur stallet så märkte jag att han var öm när vi kom ut på gruset.
#18 han kan ju ha ömmat litet högre upp i benet också om vinklarna förändrades däruppe. Så det är ju inte nödvändigtvis hoven som ömmade tänker jag då.
Men hoppas det går bättre nästa gång! och att du får rett ut det ordentligt så han gör som du vill och lyssnar på dig, det är ändå du som känner hästen. :)
#19 Vet inte var det kan ömma. Är det högre upp i benet så är det ju nästan ännu värre. Oavsett vilket så har det ju med verkningen att göra och troligtvis att han tagit för mycket.
Tror dock det är i hoven, ömmar inte inne på stallgången vad jag kan se, men ute på gårdsplanen.

Ja det är ju så, och jag tror inte att många är införstådda i det när de rycker skorna. Jag var det definitivt inte, med facit i hand hade jag skott med flappskor 2-3 perioder innan min häst blev helt barfota.
Det kan ju förstås vara så att verkaren verkat fel, eller å har tidigare verkare verkat fel. Om tidigare verkare inte verkat så att hästen fått strålkontakt och nya verkare tex verkat så den fått det, då är det inte konstigt att hästen ömmar. Svårt för mig att säga, jag vet varken hur hästen såg ut innan eller efter.
Även en häst som bara äter hö kan få i sig för mycket socker, de måste göra sig av med sockret de äter dagligen för att det inte ska komma ut till strålarna, eller rättare sagt, övermata svampen i kroppen som sedan angriper strålarna.
En sak jag även undrar över är om din verkare är utbildad? Vilken lära verkar denna efter?
Håller med LinaM om att du ska vara aktiv och fråga mycket när verkaren jobbar så du förstår vad denne gör.
Jag reagerar lite på det här med vinklar. Vilka vinklar är det vi pratar om då? Att försöka hålla en fungerande barfotahäst och samtidigt verka efter obruten tåaxel och andra fantasivinklar tex går inte.
Undrar lite också vad det är som du vill få ordning på med benställningar och benföring. En häst som är över 1½ år har stängt sina tillväxtzoner och det går inte att efterkorrigera detta. Däremot så bildas ett kompensationsfel någon annanstans i kroppen så att hoven ska kunna slitas och fungera normalt. Man verkar inte hovar på hästar med felaktiga benställningar annorlunda är på några andra hästar, det är dessutom förbjudet att försöka korrigera stängda tillväxtzoner genom verkning/skoning.
#21 Ja men hästen ifråga har inga som helst problem med strålen. Den är fin och har markkontakt.
Som jag skrev så var denna verkare utbildad efter SANCHP
Vet inte vilka vilnkar du pratar om.
Har inte sagt något om att få ordning på någon benställning.
ÄMNET I TRÅDEN HANDLADE OM BARFOTAVERKNING OCH VILKA GRENAR DET FINNS, VAD DESSA GRENAR HAR FÖR FILOSOFI OCH VILKA ORGANISATIONER SOM FINNS KRING DESSA. TRÅDEN VAR INTE TÄNKT ATT HANDLAR OM MIN HÄST, DET VAR BARA ETT TILLÄGG OM VARFÖR JAG VAR INTRESSERAD AV UTBILDNINGAR I ÄMNET.
KAN TRÅDEN KANSKE ÅTERGÅ TILL ÄMNET FÖR JAG HAR FORTFARANDE INTE FÅTT NÅGOT SVAR OM VAD DOM OLIKA INRIKTNINGARNA STÅR FÖR OCH VAD SOM SKILJER DESSA ÅT.

Som en sista grej vill jag bara visa den här länken, http://www.sanhcp.org/examinerade-1952528 här finns en lista på alla som är utbildade i SANHCP, finns inte han som verkat din häst med här så är han inte examinerad.
#23 Jag vet att han är examinerad och ja han finns med på listan. Kollade ju såklart upp innan jag tog ut honom.

Som SANHCP-elev kan jag bekräfta det du säger CelsiusT, det är inte ok att hästar blir ömma utav verkningen. Men jag vet också att när man korrigerar en hov kan de bli lite ömma utav förändringen under en kort period och detta är helt ofarligt. Bra att du säger till honom nästa gång, så vet han säkert vad han ska göra åt det så det inte händer igen.
Vet själv att vissa hästar blir inte alls ömma och andra blir jätteömma utav samma verkning, så det är inte alltid lätt att veta var gränsen går just när man ska korrigera. Sen kan det vara värt den lilla ömheten i längden så korrigeringen gör att hoven blir bättre på sikt, så frisk rak hov kan växa ner igen.
Anne
#25 Men frågan är vad det är hästen blir öm av. Är det som Lina säger så kan det ju vara av att vinklarna ändrats och att hästen då får ont i lederna högre upp i benet, inte nödvändigtvis i hoven. Är inte det farligt? Ska man låta bli att rida och belasta då dom är ömma?

Jag tror inte det är lederna. Om man tagit in tån på insidan hoven kan det vara att hästen är ovan att rulla över rakt över hoven, istället för snett. Det kan också vara så att överrullningen nu sker över sulan, då hovväggen verkats bort. Det kan skapa ömhet. Det är ju helt omöjligt att säga om jag inte sett hovarna och verkningen. Det är inget farligt alls att belasta hovarna då de är ömma, snarare bra att han rör sig så mycket som möjligt för att öka cirkulationen och hovmekanismen så läkning och tillväxt sker så snabbt som möjligt. Jag skulle inte vara ett dugg orolig för saken.
Anne
#27 Ja han hade ju sned överrullning förut på ena frambenet då han iom biljarderingen hade en helt sned hov. Den var dels sned i överrullning och att strålen inte satt mitt i hoven. Efter verkningen så ser hoven ut som vilken hov som helst. Han tog av så vilnkeln för överrullningen blev den samma över hela hoven "så hästen kan rulla över var han vill" sa verkaren, istället för att bara ha överrullning på ena sidan. Han har även rättat till så strålen sitter i mitten av hoven, tyvärr missade jag nog faktiskt exakt vad han gjorde där, han sa inget om det och jag insåg det först efteråt.

Olika verkningsmetoder
The High Performance Trim
Den här verkningsmetoden är egentligen inte så radikal, och förklaras i detalj av dess uppfinnare KC La Pierre, en hovslagare från Delaware, i sin bok "The Chosen Road". Han förespråkar en holistisk syn på hovvård (tillräcklig utevistelse, kost, motion, flocktid) och anser att inte alla hästar kan gå barfota. Hans verkning år ut på att hästen ska kunna arbeta barfota vid extremt presterande. Hans metod är att hålla den levande sulan plan och uppnå det genom att hitta den bredaste delen av hoven och den bredaste viktbärande delen av strålen. Genom att använda dessa mått för att göra en triangel kan du hitta det viktbärande planet.
The Four Point Trim
Ric Redden, en hovslagare och veterinär från Kentucky förespråkar en förväntan på hovens slitage mönster, och föredrar att "rama in överrullningspunkten, inte tån". Konceptet bakom Four Point Trim kretsar kring de fyra punkter som utgör stöd för hoven, vilket menar traktstöden och ballarna (???). Dr Redden indikerar att tekniken innebär att man ska ta tillbaka överrullningspunkten till inom en tum från hovbenet genom att korta av tån och hålla vinkeln på hoven i linje med karleden (obruten tåaxel, min anm.).
Metoden var utformad för att förebygga och behandla lång tå/låg trakt syndrom, som många tävlingshästar verkar utveckla. Metoden är inte ny och har utvecklats från studier av hur vilda hästar sliter ner sina hovar. Problemet är att vilda hästar är i en helt annan miljö än våra tama tävlingshästar. De har olika sorts motion och äter olika, och därför är det kanske inte alltid optimalt att verka hovarna på tama hästar så de liknar hovarna på vilda hästar.
Översatt från: http://www.colethefarrier.com/articles_trims.html
Reserverar mig för felöversättning, det finns ytterligare 4 metoder som jag inte orkat översätta; Natural balance, The hooftalk natural trim, strasser, universe sole thickness trim (som är mest lik AANHCP/SANHCP)

#28 Låter som att han gjort ett bra jobb…
Anne
Måste passa på att fråga när det ändå finns en barfotatråd, hur lång är en utbildning till att bli barfotaverkare? Hur intensiv är utbildningen? Är man lärling också?
Verkar som att utbildningen för att bli varfotaverkare ofta är kortare än för att bli hovslagare, de är ju dessutom ofta lärlingar under en tid innan också.
Hur kommer det sig att det tar längre tid för att få kalla sig hovslagare jämfört med barfotaverkare?
Funderar också lite över om barfotaverkare får lägga sjukbeslag och såna saker och om det är något som ingår i utbildningen för att bli barfotaverkare.
Är lite fascinerad över barfota-världen och har många funderingar. :)
Min häst har skor på sig, delvis för att det är enklast så och att jag inte tror han tar skada av det, och delvis för att jag inte hittar en barfotaverkare jag litar på lika mycket som jag litar på min hovslagare.

#31 först måste du skilja på om du vill bli barfotaverkare i den benämningen att du tar hand om dina egna hästars problemfria hovar. Detta kan du lära dig på en helg, det är inte svårt.
Men vill du lära dig att rätta till sjuka och defekta hovar så får du gå betydligt längre och vid flera tillfällen och göra examensarbete osv.
Sök i bloggen som #4 länkade till. Där är två systrar som håller på att bli hovformsspecialister.
Angående sjukbeslag, nej det lär man sig inte däremot lär man sig metoder för att avlasta punkter eller på bästa sätt göra så hoven kan växa ner frisk, då är olika beslag helt onödigt. ett sjukbeslag gör inte hoven frisk, det tar bara bort symptomen.

Jag går utbildningen tillsammans med systrarna från bloggen. Den är på minst 1 år, eventuellt längre beroende på hur mycket tid man själv lägger på det. Man går helgkurser 5 stycken och har praktikdagar hos färdig utbildade hovformspecialister. Sen är det anatomi tentamen, examensarbete, slut tentamen och "upp-verkning".
Det tar ju längre tid därför att man ska lära sig en massa smide. Jag kan inget smide alls. Vi använder inga sjukbeslag. Istället har vi kurser om hästens hälsa och hur hela kroppen hänger ihop med hovarna. Är inte hästen frisk så kommer den aldrig få helt friska hovar.
Anne
Intressant att läsa. :)
Men om hästen fått en hovbensfraktur eller annat som kan kräva sjukbeslag, har ni fortfarande hästen barfota då och verkar annorlunda?
Hovbensfrakturer kan ju uppkomma på friska hovar också.
Om veterinären rekommenderar sjukbeslag för olika åkommor, skulle ni följa det eller har ni egna lösningar?

Hovbensfraktur är en av de sakerna där det är mycket bra att fixera hoven helt, tex med en sko.
Många hovsjukdomar löser man på ett mycket snabbare och bättre sätt utan skor, då skorna ofta är anledningen till att hoven blivit deformerad. För att hoven ska kunna läka behövs cirkulation och därför hovmekanism. En skodd hov saknar detta. Det gäller att vara open minded och tänka logiskt i alla situationer. Det viktigaste är att hovarna är friska, det handlar inte så mycket om att sko eller icke sko.
Anne