Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 1220 ggr
Gia91an
0

Vad pratar ni om?

Min pojkvän frågade mig vad natural horsemanship är… och så stod jag helt blank… så nu vill jag gärna veta hur jag ska svara… Vad ÄR det? xD

LinaN
0

Det är ett förhållningssätt gentemot hästen och sig själv. En livsfilosofi som man själv utformar på hästens språk och villkor. Sen finns det många grenar inom NH och dess utövare. Det är litet som om man nu ska paralellen religion, det finns lika många om inte fler variationer av NH än det finns kristna inriktningar tex.

Var och en formar sin egna NH men baserar den alltid på någon "lära" om det är parelli, monty roberts, gawani pony boy eller lisbeth jonsson så är det ändå andemeningen i det hela som är NH.

Själv är jag influerad från många olika håll som jag använder i mitt dagliga NH-ande men primärt så är det parellis utbildningsstege jag använder mig av för att ha mål att arbeta efter då jag är dålig på att själv komma på mål att arbeta mot och lära mig för.

NH- är livsfarligt, det är en resa i självkännedom ;) och ÖDMJUKHET ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Gia91an
0

Tack för förklaringen, kan vi få den för idioter nu? ;)

tänk att vi vet ingenting om denna riktning i hästvärlden. (även om vi är kunniga när det gäller hästar ) haha ;)

LinaN
0

Hmm, okej ^^

Genom NH får du hästen att göra som du vill UTAN att behöva bråka med honom. Nackdelen med den här metoden är att den tar längre tid än konventionell hästhantering där man gärna knäcker hästens vilja (även om det inte är syftet så blir ofta resultatet sådant, eller så lär sig hästen att komma undan saker genom att vara lat, bli elak osv), lär den att vara "respektfull" mot spö och sporrar tex.

Så summan av kardemumman:

NH gör att din häst gör det du vill utan att säga emot för att det du vill är något som hästen vill göra. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Gia91an
0

Ahhha! Tack! Mycket bra förklarat!

[Shettisar]
0

Enkelt förklarat är mao Naturligt hästmannaskap…

Tregly
0

Jag ser NH som att man hanterar hästen på ett naturligt sätt, man ska inte behöva använda massa onödig utrustning för att få hästen att göra det man vill. Hästen ska vilja göra det man ber det om. :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!