Småproblem, råd önskas :D
Vi höll på idag i närmare 2 timmar med att leka och grejja :)
Däremot så har vi fortfarande problem med driving game, jag har kommit på hur jag ska få honom att förstå övningen och att jag inte kräver så mycket tvärning som jag gjort innan. Så vanlig sideways inom hans ram för vad han klarar så kan vi hålla låg och medium fart i skritten. (han har inte fler skrittväxlar än så ;P)
Men så fort man försöket vara utan väggen eller ska göra sideways över en bom så skiter det sig igen. Då blir det inget bra.
Nästa bekymmer är i circling/pattern-8 mellan två tunnor. Det är roligare att sparka omkull tunnorna och försöka stå på dem än att trava runt dem. I skritten fungerar 8an bra men i traven så blir det inget vettigt av det. Han bryter av till skritt mellan tunnorna och jag får vara på honom med sticken och min energi så han fortsätter.
Sen i circling så är det litet samma sak, antingen stannar han och glor på mig när jag försöker byta varv även om jag tycker att jag är övertydlig i mitt kropps-språk eller så byter han varv men sticker direkt efteråt. han stannar typ en tredjedel i nya varvet sen drar han sin väg genom ridhuset, men kommer tillbaka till mig när jag ber honom o om han är tillräckligt nära mig.
Men sen så vart han jätteduktig överlag! Vi backade över en bom utan bekymmer. På söndag blir det nog att jag ska använda bron som en uppförsbacke och be honom backa uppför den. Så man får simulerat en backe helt enkelt.
Sen provade vi lite stick to me, så som jag tror man gör. Och det gick bra, även i trav men gudars vilken kass kondis man har! :D
Och i princip allt annat vi gjorde funka super, men det var den här biten med att byta varv och sideways som inte fungerar. Och det kan vara bra att få ordning på det innan vår planerade auditionfilmning den 18e ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Byta varv i circeling game tog den 2,5 timmar för att få till med hjälp av min tränare, Dacke stack iväg gång på gång och var blöt i svett hela han för att han sprungit så mycket.
Han sticker iväg när han inte förstår vad jag vill.
Det vi gjorde var att göra circeling game mot ett staket.. När han är på motsatt sida av cirkeln än staketet så backar jag och får honom med mig och ber honom byta. Bytte han inte varv då eller inte kom med mig så fortsatte han på cirkeln och kom till staketet, då fick jag ett stopp där och bad honom då att byta varv. Så fort han byter varv så går jag framåt så jag kommer i mitten av cirkeln igen och blir neutral på en gång.
Blev jag inte neutral på en gång stack han iväg.
Tänk på att byta hand på repet och sticken innan du ber honom byta, då har du en chans att hålla i honom när han sticker också. Och sticker han iväg så rtck till i repet precis när han visar tendenser till det för att bryta beteendet.
Lite virrigt, men ja..
Sideways utan staket lärde vi in genom att göra det mot ett staket som slutade och sedan började ett nytt staket efter ett par meter. Men går ju även vid ett staket som slutar bara..
Gör sideways mot staketet och fortsätt med det och låt staketet sluta medan du fortfarande har pressen på sideways. Går hästen framåt när staketet slutar, backa hästen direkt och be den att gå sideways igen. Se alltså till att backandet när nu står i zon 3 fungerar bra innan.
Be om bara nåt steg sideways först, sedan kan du utöka och till slut kan du göra dte utan staket till hjälp alls. Men i början är detg kanon att göra det vid ett staket som slutar,
Har haft samma problem som dig med att hästen är fokuserad vid saker. Min häst var helt tokig i saker innan och skulle alltod ha dom under magen eller stå på dom.
Så jag tränade aktivt på att han inte skulle bry sig om sakerna. Gjorde circeling game mellan mig och saken bland annat, när det gick bra utan att han drog mot saken på långt avstånd gjorde jag det närmare och närmare saken.
Gick han iväg till saken så drev jag honom undan ifrån den och belönade när han gått ifrån den.
Du kan också göra circeling game medan du står på saken och hästen går runt omkring, det var lite krångligt i början med Dacke, men efter lite tresslande gick det bra.
Driv helt enkelt iväg hästen från saken och belöna när den gått därifrån, när hästen väl lärt sig det kan du börja lära in nya saker med hjälp av sakerna. Mindre lätt för hästen att fokusera på det du vill lära den samtidigt som den har fokus på saken, då kräver man nog lite för mycket.
Men såklart Dacke gillar saker fortfarande, men nu kan vi göra åttvolter och weaves mellan saker liberty utan att han försöker gå på dom till och med.
Byter hand på stick o rep gör jag utan att tänka på det numera. Innan vart det en plåga med så mycket rep o grejor att hålla reda på ;) Så den biten är inte ett problem. Och när vi väl kommit igång med övnongen, tex fig 8 så låter han bli tunnorna, ibland är han väldigt nära dem men han river inte dem.
Sen så har jag gjort som du beskriver, att använda en vägg som naturlig vändpunkt när man gör tex circling för att byta varv. Det går också skitbra sålänge man inte ber om det i trav.
Det är som att traven blir så rolig i sig och att man själv blir tråkig iom det så han går sin väg för att ha skoj på egen hand nått varv i ridhuset sen kommer han tillbaka.
Sen när han sticker i varvet precis när man bytt på circling så är det sällan jag hinner med att korrigera när han sticker. man/jag hinner inte se när det är på gång.
Fast han lär väl böja huvudet år sidan innan han sticker?
Så fort han börjar tittar bort så väcker du upp honom, du vet ju vart det brukar hända, så du får försöka varaf mer vaken på hans signaler så du hinner mer. :)
Men då är det ju inga problem i åttvolterna, om han låter bli tunnorna menar jag..
Jag tycker åttvolter är lättare om man står i mitten av åttan istället för på sidan av den. Så att det blir som circeling game men du byter varv hela tiden. Då är det lättare att få till traven tycker jag. Jag började med att ha honom på volt i trav, bad honom byta varv genom volten och skickade ut honom på andra sidan av volten och runt däcket och när han travat runt det så tarf jag in honom och byter varv genom volten igen.
Är lättare att få till ett flyt i traven då tycker jag. Har också rätt stora åttvolter så att det inte blir så snävt.
Fast grejen är ju att han tittar inte utåt, han fortsätter rakt ut från volten och bara iväg…
hade han tittat utåt eller vridit på huvudet hade man ju kunnat läsa av det, men här så bara försvinner han rakt iväg. Och man har inte en chans att möblera om sig så man får hävstång på honom det minsta.
De gångerna han har tittat utåt så har jag ju kunnat bryta det.