Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 2377 ggr
JoannaLi
0

'Problem' med uppsittningspallen

Vi har inte 'problem' i den utsträckningen att det blir jobbigt, men det är lite frustrerande.

Vi har en halvhög pall som ser ganska ranglig ut, men som är helt perfekt, en sådan där vanlig med fyra ben och en platta högst upp.

Han har inga problem att nosa på den (och att putta omkull den är det roligaste han vet så han är inte rädd för den så), och om jag provar att t.ex. rykta medan jag står på den, så tittar han lite på den, men bryr sig inte märkvärt.

Jag provade att ta med den ut i hagen när vi hade lite Undemanding time, och satt på den, och lite tveksam blev han ju, men efter ett tag kom han fram och myste som vanligt.

Men som det är nu så vill han inte stå still vid pallen när jag ska sitta upp.

Han vill ogärna att jag står någonstans annars än framför honom och snurrar därför gärna, och det är det han gör vid pallen.

Visar inget obehag, utan förstärker bara detta beteende hundra gånger, då han blivit mycket, mycket bättre på att jag ska få stå någon annanstans än vid hans huvud.

Jag försöker lära in ett 'kommando' : 'Paaarkera!' när jag vill att han ska stå kvar, t.ex. om jag försöker gå runt honom eller så, utan att han ska snurra.

Nu funderar jag bara; gör jag rätt som försöker bara 'vänja' honom vid pallen, typ att sitta på den när vi myser, och ha med den i stallet? (Jag använder den t.ex. när jag gör något med hans man) och så?

Just nu försöker vi oss på att han står mellan mig och pallen, alltså att han bara står vid pallen medan jag sitter upp från andra sidan.

Vad tror ni att det är, och tror ni att detta funkar?

LinaN
0

Ställ dig på pallen och låt honom snurra runt dig, vända och grejja. När han står stilla beröm och kliv ner från pallen. Gå en runda och gå tillbaka till pallen o gör sedan om. :)

Han kommer lära sig att när han står stilla kommer du kliva ner från pallen. Och har han lärt sig det så kan man därifrån gå vidare till att du sätter en fot i stigbygeln, står han stilla så kliver du ner, kan du ställa dig med vikt i stigbygeln o han står stilla så kliv ner. Och öka moment för moment tills han faktiskt står still.

Det är mitt tips. Så har jag gjort med min som inte alls var intresserad av att stå stilla när man satt upp. nu står han stilla tills man är uppe på honom då går han. Men detta jobbar vi på med att han ska stå tills man säger något annat.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

JoannaLi
0

#1 Det lät ju vettigt och bra! :)

Bara för att vara hundra med 'en runda' menar du en promenad, eller bara en runda typ runt hården så att han fokuserar på något annat? :)

LinaN
0

jadu, allt från att kliva ner pallen och gå i en cirkel 5 meter bort till att gå en runda kring gårdsplan eller bara backa ifrån pallen. Det beror ju helt och hållet på hurdan häst du har.

Men en bra tumregel som jag fick lära mig nu sist jag hade Gyllir och tränade för så; om det tar lång tid för hästen att göra det du vill, låt hästen få en lång vilostund efteråt. Gör hästen det du vill snabbt, så ge hästen en kort vilostund.

o med vilostund är allt från gos till att gå en liten sväng. :)

JoannaLi
0

Jag tänkte nu bara, att han snurrar ju inte i all evighet, utan han snurrar ju bara runt tills han kommer ansikte mot ansikte med mig.

Kör jag på att så fort han står still såkliver jag ner då också, i början, eller hur ska jag i så fall få tillbaka bakdelen så att jag står mot han sida?

LinaN
0

När han står med sin sida mot dig så du tekniskt sett skulle kunna sitta upp så kliver du ner. ålet är ju att du ska sitta upp från sidan på honom.

om han inte har några problem med squeeze-games så kan du ju ställa pallen en 2-3 meter från väggen och ställa honom mellan väggen och pallen, så han får stöd av väggen så att säga.

Zaphix
0

Min häst var lite så i början med mig, men när han ställde sig med huvudet mot mig så duttade jag med sticken på sidan av hans ruma så att han flyttade den mot mig. Belönade när han ställde sig rätt.

Att be honom gå runt runt har aldrig fungerat för oss, jag hinner bli frustrerad innan han förstår vad jag vill med det.

Men genom att flytta hans rumpa eller be honom gå sidvärts mot mig och belöna det så ställer han nu upp sig automatiskt rätt om han hamnat fel.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg