Ensam i transporten
Min nya häst gick hyfsat bra att lasta med förra ägaren (dock hade dom inte gjort det så mycket) och han gick hyfsat bra att lasta även när han kom hit. Men efter 3e gången så satte han sig plötsligt på tvären, fick då dock på honom utan större problem. Har sedan åkt några gånger till med honom och hoppats på att han skulle "vänja sig" som mina andra hästar gjort när man får upp rutinen på åkandet. Men nej, inte denna hästen, han blev värre och värre. När han sedan plötsligt (av annan orsak, ej i samband med lastning/transportering) blev skrämd för transporten och inte vill passera den ens så satte jag igång med träning på alvar. Vande honom vid den långsamt genom att låta honom äta sina måltider från transportens golv och tillslut stog han helt på och åt. När han var cool med transporten så tränade jag lastning "på riktigt" genom att lära honom att gå på och av på mina komandon. Nu fungerar det jättebra och jag har full kontroll på varje steg, både med rösten och med grimma/spö.
Men nu har jag märkt att han blivit orolig när han blir lämnad ensam och tror att han på så vis upplever obehag när han åker ensam. Funderar på hur jag ska lösa det. Har tänkt att jag kan börja med att låta honom åka tillsammans med min andra häst som är trygg och van att åka. På så vis kanske han blir lugn och lär sig att de tinte är farligt när han får ha kompisen med sig. Men sen tänkte jag att å andra sidan så kanske han då ändå inte lär sig att stå ensam, för jag vill ju inte att han blir beroende av att andra hästen ska åka med. Så funderar på om jag skulle ställa på honom och binda upp honom och lämna honom (under uppsikt) och helt kallt låta honom vänja sig (så som jag gjort med tidigare hästar). Fast, om något då händer (han har tidigare ryckt sig loss och vänt sig) så kanske han blir rädd igen.
Hur tycker ni jag ska göra? Kanske ska börja med att andra hästen får stå tillsammans med honom så det fungerar först och sedan vänja honom ensam. Eller har ni någon annan bra idé om hur man lär hästen att det är okej att stå ensam i transporten? Han har inga problem att stå ensam i stallet varken uppbunden på gången eller i boxen eller ensam i hagen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Hur lastar du honom?
Jag upplever aldrig några "ensam-problem" med de hästar jag tränat för de lastas alltid själva, jag står utanför transporten. desto duktigare och villigare de blir att gå in, desto längre bort går jag. Jag kan stå vid hjulen eller till och med vid bilen och skicka in de i transporten.
De enda "ensam-problem" jag upplevt kommer mycket tidigare, när de lämnar flocken eller kanske i början när de får syn på transporten. De måste vara mentalt och känslomässigt med mig, för att fysiskt faktiskt välja att gå in i transporten.
Jag ställer mig utanför transporten och tar av grimskaftet och ber hästen gå in. Kan styra hästen varje steg, både in och ut ur transporten. Har ett spö/pekpinne som jag kan använda för att be honom ta ett steg respektive stanna eller backa. Eller så använder jag bara rösten och ber honom gå fram, stanna eller gå bak. Inga problem att stänga bommen bak, men när jag stänger lämmen och han inte längre ser mig så blir han orolig och vill vända sig. Direkt han får syn på mig vid skötardörren så blir han lugn. Om jag inte stänger lämmen men går "ur synhåll", tex vid sidan av transporten, så blir han också orolig.
Då får du helt enkelt träna på att gå ur hans synfält och komma tillbaka, approach and retreat fast bakofram! :D Det är där felet verkar sitta! När du = hans trygghet, försvinner så blir han orolig! :D
Gå ur synhållet precis så han ser dig, kom tillbaka, gå ut till samma ställe, kom tillbaka, när han är trygg med det, ta ett steg längre bort från honom o transporten och kliv tillbaka.
Om du så måste flytta dig 4mm åt gången så kommer tryggheten att du kommer komma tillbaka inpräntas i hans "hårddisk".
Samma sak med Lämmen, höj den 5 cm från backen och lägg ner den, går det bra, så höj den 10 cm från marken. Går det bra, höj 15-20-25-30-35 cm osv tills du kan stänga den helt utan att han blir orolig.
Det blir en "go away and return" istället ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vad händer om du står vid sidan av transporten, alltså vid hjulen, och skickar in hästen?
Eller om han redan står där inne, utan bom, och du går åt sidan och han inte ser dig?
Men du har svaret i #3 ! :)
#3 Jo logiskt sett så är det ju så man skulle göra. Började göra så men han klarar så pyttesmå steg så jag klarar inte riktigt av det. Det är mest att jag inte är uthållig nog. Vet ju teoretiskt att det är "så man gör", men IRL fungerar det inte för mig i det här fallet.
Körde dom dock idag, ställde på unghästen först och sedan den äldre. Stängde lämmen, allt var lugnt, stängde dörren fram och allt var lugnt. Körde långsamt och försiktigt dom ca 150-200m som är från hagen till stallet. När vi kom fram gick jag och öppnade dörren, allt var lugnt och båda var nöjda och glada. Öppnade lämmen och lastade först ur den äldre och sedan unghästen, som snabbt vill se var han var varpå jag direkt bad honom att gå på igen vilket han snällt gjorde. Lastade av igen med bättre attityd. Det var helt odramatiskt att matte försvann när kompisen var med på transporten. Så tror att jag ska köra lite med henne på. Han är ju trots allt unghäst och kan behöva en lugn och trygg förebild.