Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1825 ggr
[mammamian]
0

Osäker i miljön

Efter att ha läst rädsleinlägget undrar jag hur ni hanterar rädsla/osäkerhet i ny sorts miljö?

Min häst har varit ridbanehäst, till största delen. När han ridits ut har det varit i en annan sorts miljö än den jag har. Det har varit öppna landskap med vägar och åkrar och bra sikt.
Jag är skogsmulle och gillar att just rida i skogen. Vi bor i skogen och det är tät granskog med slingrande grusvägar genom granskogen. Ingen god sikt och gärna vill jag gå på stigar eller "off-road".

Hästen är inte alls speciellt trygg med det. Går vi på den större grusvägen, med bättre sikt och där den går genom några gårdar med öppna ängar invid vägen - ja då är det ok och han stannar bara lite och spanar när vi går genom skymda kökar eller över krön. Men de flesta andra vägar tycker han är otäcka och stressar upp sig lite. Speciellt blir han spänd om vi är i skogen. Han är inte tittig så han blåser upp och och sprattlar runt utan han blir spänd och vill springa (men springer inte om han inte får utan nöjer sig med att ligga på och kanske takta lite).

Jag vill ju gärna att han ska känna sig trygg i sin nya miljö, trygg i granskogen. Vi har i år promenerat en del och då valt att gå "off-road" eller på knöliga stigar. Har vi ponnykompisen med går det ganska bra, men själva så blir han spänd och vill dra iväg i skogen. Så fort vi kommer ut på grusvägen igen blir han lugn igen. Jag försöker få honom att göra små uppgifter i skogen och belöna dem med en godisbit. Det lugnar en kort stund, men sen är han spänd igen och har huvudet bland grantopparna.

Har ni några bra sätt att hantera skogsrädsla på - förutom att bara vara i skogen och hoppas att han vänjer sig. Framförallt brukar han reagera på om det finns älg i skogen (eller rådjur). Sommartid har de ofta älgar i sin hage och då bryr de sig inte ens om att lyfta huvudet och kika på dem.

LinaN
0

Skritta in i skogen, spänner han sig stå stilla, vänta tills han slappnar av. Rid tillbaka ut till vägen, skritta in igen, stå stilla när han spänner sig och vänta.

drygt men effektivt sätt att få honom trygg, det blir både approach and retreat och friendly game, där friendly är hela omgivningen istället för en specifik sak.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Gyllir
0

Satsa på att få en riktig bra relation till dig häst, så han känner sig trygg med dig. Utsätta honom för olika föremål på ridbanan som förberedelse. Sen skulle jag nog välja att promenera med honom först ett antal gånger tills han känner sig tryggare i den nya miljön. Inte kul att sitta på en rädd häst… det kan gå illa.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

[mammamian]
0

#2 - Miljön är inte helt ny för han har bott här i 1,5 år… Undrar hur lång tid det tar innan vi känner oss "gamla" Skäms

Men i början bara han gick på, stressig, taktig och tuggig, men han stannade inte utan hade samma höga tempo ridturen igenom. Så har vi gått en hel del på vägarna och inte mycket i skogen och då blir det inte så spänt. Känner att det har tagit ett tag innan han vågar visa vad han tycker och känner. I börja kändes det som om han bara "knäppte av". Han är inte alls besvärlig, men jag vill ju att han ska tycka att det är lika trevligt som jag tycker.

Tror att vi är hyfsat trygga tillsammans. Det som kan vara otryggt är att jag kan stressa upp mig om han blir orolig och det blir det ju inget bra av. Annars kommer han till mig och ställer sig bakom mig om något skrämmer. Men han är en aktiv häst så blir han rädd reagerar han genom att springa eller sprätta till. Han är inte av den sorten som fryser fast.

Gyllir
0

Då skulle jag nog välja att hålla honom upptagen med olika saker, så han inte har "tid" till att bli tittig. Flytta bakdelen massor, rida sidvärtes, bakåt osv. Tills han ber dig att: snälla kan vi inte gå vanligt, och då säger du: ja självklart kan vi det :-) Sen är det bara att börja om igen. Att kunna flytta hans bakdel och böja hans hals ger dig trygghet. Lär honom One Rein stop.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se