hoppar ur boxen?
Nu är det så att jag KANSKE har ett problem med Harry. Idag när hästarna skulle släppas ut så hoppade han ur sin box (boxväggen är 120cm ungefär) och stack ut på grusvägen men lät sig fångas in snällt då han kom till tjejen som har utsläppet när hon ropade.
Så om detta är en fix idé eller vad det är vet jag inte ännu. Det har bara hitendags hänt en gång ute på logen där han står nu.Men vill ha litet ideer och tankar om det ifall det blir ett problem av det.
Han har fri tillgång på hö både ute och inne, han har halm att pilla med och han får inget kraftfoder alls. Motion får han ordentligt 4 dar i veckan och sen så jobbar jag en hel del från marken med honom så han får använda hjärnan.
Så frågan är då, vi har ett sto på logen som ska ut före Harry, sen är det han, två shettisar och en stor häst kvar på logen. Jag tar ut stoet först, sen stänger jag porten till logen, och släpper sedan ut alla hästarna i stora stallet. Återvänder till logen och tar ut Harry, shettisstoet och slutligen den stora och den andra shettisen.
Idag så tog tjejen ut stoet, den andre stora och ena shettisen och då såg hon från deras haggrind hur Harry började resa sig och flänga frambenen över boxdörren, sen när hon närmade sig logen så tog han ett skutt och hoppade över. Eller ja, kravlade.
Så min fundering är då, varför gjorde han så idag? Det fanns ju fortfarande en häst kvar i logen och som Harry brukar stå å flörta med. Är det för att porten stod öppen som han såg "sin chans" och tyckte att han skulle släppa ut sig själv idag?
Eller hade han gjort detsamma om porten vart stängd också? Som sagt, hela veckan när jag tagit hand om utsläppen så har han inte hittat på nått trams alls.
Däremot när han stod inne i stora stallet så har han vid något tillfälle slängt frambenen över boxdörren också, men inte kommit över. Han är itne det minsta stressad eller direkt upprörd utan han mest verkar bestämd och målmedveten. Sen när han då stått med frambenen över boxdörren så har han "fastnat" så han inte får ner dem på insidan av boxen igen och då har han inte stressat upp heller utan ser mest ut som "shit, det här gick inte så bra…"
Så hur skulle ni göra? Se till att han blir utsläppt efter stoet?
Den största förändringen som skett nu det sista är att hästarna kommer ut 2 timmar senare om morgnarna pga att vattnet fryser annars i stallet.
Nu i helgen är det jourer, och folk som inte hanterar honom i vanliga fall ska hantera honom. och om detta inte var en engångsföreteelse så lär han ju göra om det nu i helgen.
Hur skulle ni göra för att få bukt med ett sådant här problem? jag vill ha hängslen och livrem så ifall att det BLIR ett problem av detta vad ska man göra då?
Helt krasst sätta upp galler och bara maskera symptomen? vilket jag vet sedan tidigare att det hjälper inte det minsta med min häst. Han finner sig inte i att bli maskerad, då hittar han på ännu mer djävulstyg och det väldigt kreativt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Går det inte att ta ut honom och stoet tillsammans först?
MVH
Sofie
#1 nej, de ska inte gå i samma hage och hon är en ganska så högenergisk häst som kräver en del uppmärksamhet, så henne vill jag inte ta tillsammans med någon annan häst. (RBI i min utvärdering änsålänge) Just för att hon kan vara en handfull (man märker ju vilka hästar som inte hanteras med NH, dvs alla utom min och en till, sen är det ett gäng "gamla gubbar" som har livserfarenhet och är lyhörda för energi och fokus vilket är rätt skönt)
#2 alla hästar i stallet hanteras inte heller med nhprinciper/sätt, men dom är lugna ändå ;)
Att ta ut din pålle i början tror jag är en ide att testa i alla fall. Om inte med stoet så direkt efter. Så hade jag i alla fall gjort :)
MVH
Sofie
#3 fast man kan ju iaf tycka att folks hästar ska vara så pass uppfostrade oavsett metod att de inte går på en och grejjar. Är ju inte min uppgift att träna dem, vilket jag måste göra om jag inte vill ha dem på mig. Hävda mitt utrymme och be dem hålla sig utanför min bubbla som är på 2m i diameter ivf. Men jag kanske kräver förmycket?
Pratade med stallägaren och vi kommer göra så att vi spikar/skruvar upp en planka så han kan få frambenen över väggen MEN inte få med sig huvudet med ut över väggen. Sen samma sak över boxdörren, tillräckligt lågt för att han inte ska få ut sin skalle men tillräckligt högt för att han ska kunna komma under med sin rygg/manke.
Och skulle det gå illa så bräcker ju plankorna innan hästen gör det. Stallägaren vart inte alls intresserad av att höra på det örat att låta det bero en stund o se om det händer fler gånger. Så detta vart den bästa kompromissen vi kunde få fram med så kort varsel. Enda andra snabbalternativet hade vart att skruva upp skivor men då skulle han bli totalisolerad och det ville varken hon eller jag göra egentligen. Så vi testar detta. Samt att vi släpper ut honom så snart som möjligt efter stoet.
Sätt upp galler, handlar ju om säkerheten, han kan ju göra väldigt illa sig av att hålla på sådär. Om han väl har lärt sig hoppa över en gång så är det ju inget som säger att han inte fortsätter göra det så fort han ninte är så sugen på att stå i boxen. Nästa gång kanske det händer när ingen männiaks är i närheten på natten..
Men nåt är ju fel iaf, det är något som han inte är nöjd över som gör att han klättrar över. Men tills ni hittar felet bör han ju stå i en box där han omöjligt kan fortsätta detta beteende, då är galler lösningen.
Troligtvis är han väl väldigt flockbunden och blir orolig när andra hästar försvinner ut utan honom..
Men detta handlar max om tio minuter per dag som han blir stressad? Isf ser jag inte problemet att symptombehandla och sätta upp galler tills man finner en annan lösning, men självklart behålla gallret där av säkerhetsskäl.
Se till att aldrig ha kraftfoderpåsar i stallgången ifall han skulle ta sig ur boxen på natten..
#4 Visst är det helt okej att begära att hästarna inte går på dig! Det gör jag också om en häst försöker gå över mig. Då får hästen backa å så testar vi igen å funkar inte så blir det mer backande. En häst fick backa ca 30-40 meter. Och då skulle jag bara leda honom 10 meter igentligen…
Lyssnar de inte så har de väl ingen respekt för människan som leder hästen (eller har jag missuppfattat det?). Vilket alla hästar borde ha. Men min shettis nyper folk i låren när dom ska ta på honom grimman på morgonen så jag ska väl inte säga så mycket heller ^^ (dock lyssnar han när dom säger till honom, men han testar ju gränserna..)
MVH
Sofie
#5 men varför "stressar" han inte när stoet tas ut, utan den store vallacken och shettisvallacken som han inte ens går med? Han står i logen där han inte går tillsammans med någon annan häst alls ute i sin hage. stoet går med stona och de två vallackerna går i en hage själva och slutligen shettisstoet går i egen hage pga att hon är en rymmare.
Ute på logen så är det faktiskt ingen häst som äter kraftfoder. Häromdagen vart ju stallägarens sto på vift på natten, hon hade tagit sig ut boxen och strosat runt i hela logen, käkat hö och rivit runt i halmbalarna och spritt saker omkring sig i hela gången ^^
Jag misstänker att det är att han står inne förlänge på morgonen. Han är van att komma ut vid 8-snåret och nu måste han stå inne i 2 långa timmar till. Det är ju knappast matbrist han gör så för iom att han har hö kvar på morgonen i nätet och har haft det senaste veckan.
För det är fortfarande inte det här att han stressar upp sig, visst blir han upprörd men han har ju stenkoll på läget. Han vill ut NU typ. Hon som tog ut dem imorses sa ju att han reste sig oerhört utstuderat med frambenen ut över boxkanten sen blev han ståendes med boxväggen precis bakom armbågarna fram. Han funderade nån sekund och sen stampade han av med bakbenen och gled över som en smörad sill. Och det vart inget panikartat över det, utan det var överlagt i princip. Sen att han lät sig infångas av egen fri vilja visar ju att han inte hade någon direkt rymmarlängtan för att hitta på jävelsskap utan han ville bara ut.
Säkerheten är viktig, jag är inte så oroad för att han ska göra sig illa då han dels lärt sig att inte stressa upp sig om han fastnar utan detär bara att gilla läget.
Kom att tänka på det att han har ju faktiskt slängt över frambenen över frambommen ett par gånger i transporten, eller iaf försökt. Nu senast vi flyttade honom med transport så ryckte han ju sönder grimskaftet i ett sånt här slänga över frambensförsök, men när han sen stod därinne i lådan utan grimskaft så skakade jag på huvudet och stängde skötardörren igen och så åkte vi. Om jag hade satt på honom ett nytt grimskaft skulle han bara gjort om det.
Han är ju inte klaustrofobisk, han går ju på transporten, squeezegames har vi ju sällan problem med (vafanken, hästen beslutar sig för att hoppa över skottkärran på julafton och har väl ett utrymme om 90cm brett, och säg 1.2m högt som han kan förflytta sin kropp på. mellan boxväggen, dörren och taket, där hoppa han.) och han är ju framförallt inte rädd eller RB-stressad utan det är just det här "Upprörda" litet som den skrikiga 4-åringen i affären som skriker att de vill ha glass. De har stenkoll på vad de gör och samtidigt så försöker de manipulera sin omgivning…
#6 att hästen ska ha respekt för mitt utrymme är det enda jag egentligen kräver, det och att de stannar när jag stannar, går när jag går. Men det är de hästarna i stallet som inte är så väluppfostrade att de faktiskt lyssnar. Och det har hänt mer än en gång att jag har fått ta diskussioner med andras hästar bara för att de får bete sig som de vill med sin matte. (vi är ett "kärringastall" ^^ bara fruntimmer om man inte räknar med barn och eventuella respektive som kör till och från stallet och knappt vågar visa sig där ^^)
Det kanske vart dumt att lära honom hoppa :S ha nlöshoppar ju 120cm utan några direkta problem ju….
#7 Usch, så va nordsvensken som stod i stallet. typ 1,5 meter bred, 173 hög och stark som tusan. De va ju inte en gång som jag sa till honom ordentligt när han försökte gå över mig. Han va lika stor som han va stark, respektlös och envis. Men så finns de ju hästar som tränas i nh (eller typ, men med vissa principer därifrån) och som lyssnar på matte men som springer å attackerar folk i hagen när matte inte är med… Hemska hästar.. Vart med om en sådan också.
hoppa kan alla hästar :) gör han så med bakbenen så vill han ut, och inte stå inne. Hoppas det går att lugna honom lite med en extra bräda då (: Å så att kylan försvinner snart så han kan komma ut vid 8 :)
MVH
Sofie
#8 Jag är tacksam över att Harry han faktsikt uppför sig allt som oftast när han blir ledd, man måste mer eller mindre släpa med sig honom, för han har inte bråttom nånstans alls ^^ Men om han ser något som är intressant så går han, med eller utan den som leder honom. Det är verkigen som ett godståg, han skrittar/travar i slowmotion men om man inte kommer åt att vända rumpan på honom är det kört. ^^
Vi ska även testa att slänga till honom en extra tuss hö på morgonen och se om han sansar sig även om han har hö i hönätet. Det är väl mer det psykologiska att de andra hästarna får hö och han med.
Så, uppdatering på läget.
Han hoppade slutligen ur boxen så han blev hängandes i ljumskarna över dörren tills den gav vika i gångjärnen och han kom loss. Han vart faktiskt någorlunda RBE när jag kom fram till honom, men lugnade sig snabbt. Det vart nog andrenalinpåslaget som gjorde det.
Och då vart han själv i stallet, och det enda som hände i övrigt var att en tjej i stallet stod och fyllde på hö i sina påsar i andra änden. Och Harry hade hö i sitt SMHN.
Så nu är han inflyttad i stora stallet igen och jag har verkligen fått en tankeställare.
Han har verkligen visat att han inte vill stå därute, hur bra med plats han än har i boxen, hur bra luft det än är och att det är svalt och skönt för honom. Han vill inte vara där. Det var han och 2 hästar till som står därute då den äldste dog för knappt en månad sedan. och bägge andra hästarna är stallägarens. så det är hon och jag som är därute förutom när folk fyller sina höpåsar eller nät.
Så jag fick funderat en del. På stall haga där han stått i 3-3½ år så stod han mitt emot ytterdörren, dvs att ALLA gick förbi honom, hästar, folk, besökande osv. Så han hade ständigt liv och rörelse omkring sig. Och innan vi stod där stod vi i ett stall med 10 hästar och deras skötare, ägare, föräldrar och repsektive som rände där i tid och otid.
Så han vill ha liv och rörelse omkring sig. Så fort han kom in i stora stallet så uppförde han sig igen. Visst gnäggar han och går runt i boxen när de andra leds ut i hagen men han försöker inte klättra ut.
Så detta vart då anledningen till varför min häst började rymma ur boxen. Han har för tråkigt och som den LBE'n han är vill han att saker och ting händer kring honom.
Han kommer stå i sin box han hade under ringorms-perioden när stallet vart isolerat. Den är i minsta laget åt honom men till hösten när vi stallar in igen så får han en större box har stallägaren lovat mig. Vilken det blir vet vi inte än men en större oavsett.
Så löste sig det problemet alltså.
#10 min ponny vill också ha lite liv och rörelse runto omkring sig :) synd att han slutligen försökte hoppa ur boxen, men ändå bra att det löst sig.
MVH
Sofie