Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 4252 ggr
Anna452
0

Tänder på unghäst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon här som har erfarenhet kring tänder och tandbyten på unghästar? Jag har provat att fråga folk runtikring mig men får lite olika svar. Det kanske är svårt att veta, verkar vara lite individuellt när det händer och vad som händer. Provade att söka på nätet med men fick inget bra resultat….

Min häst såg ut såhär i munnen idag!Förvånad Han blir 3 år den 20 april. Brukar titta i munnen då och då, som övning och koll. Har inte sett något sådant innan på honom. Hoppas det är som det ska, nu när det är helg och allt. Han har inte ont och äter och dricker fint som vanligt. Det luktar inget konstigt i munnen. Droppade lite genomskinliga droppar från ena näsborren idag. Verkade vara sitt vanliga pigga och glada jag.

/ Anna

Praefatio
0

Märkligt! Sätter ett hovavtryck här, blir nyfiken på vad du får för svar.

LinaN
0

Han verkar vara väldigt sen med tandbytet. En ny tand har börjat skymta fram under en annan där. Och tänderna som sitter kvar ser väldigt "bebis" ut.

Ge det nån månad till men sen hade jag ringt ut en vetrinär med tandläkarkompetens för en konsultation på plats där de kan se hur häste ser ut i munnen.

Ibland kan det vara så att mjölktänderna sitter för hårt och då vet jag inte riktgit vad vet gör. Vet ju att min tandläkare drog några tänder för mig för att mina permanenta skulle kunna få komma fram.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Anna452
0

#2 Ja precis, jag fattade det oxå som att han var sen, det kommer en till tand i underkäken där bredvid. Men en på överkäkan verkar ha släppt liksom på ovansidan…. Japp, man kan ju kanske ringa och konsultera hästtandläkare. Och se vad den tror.

Gyllir
0

Det är normalt att växla tänder från 2,5 års åldern, så om han fyller 3 nu i vår så är det inte sent. Tycker inte det ser konstigt ut heller, har sett värre :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Anna452
0

#4 Men vad bra! Haha, jag ska väl säga att detta är den första häst jag ser som växlar tänder. Har aldrig haft unghäst eller varit i stall med unghästar.  :)

Gyllir
0

Var och tittade på ett par unghästar här om dagen, det såg ut som att någon hade kastat in tänderna i munnen på dem. Det ser jättekonstigt ut ett tag, men det mesta löser sig med tiden :-)

Anne

Anna452
0

Förresten kan ju passa på att fråga nu, vet någon var man kan hitta "hästtandläkare", nån lista på nätet eller så?

Gyllir
0

Torbjörn finns i Norrköping, han är the master. Hans elev Ylva Rubin bor i Kungsbacka, också bra. Det är de två jag vet och som jag tycker är bra.

Finns en del som åker ut och raspar, vissa mer pålitliga än andra.

Anne

EwaAngantyr
0

Petter Ljung i Vimmerby är utbildad av Torbjörn. Han är bra tycker jag.

JustCissi
0

PÅ tal om tänder så hoppar jag in med en fråga här!

Min 2åring tappade en tand i överkäken tidigt förra sommaren på hingstbetet någongång. Den nya har fortfarande inte växt ut.

Någon som vet vad det kan bero på?

Kan det vara så att han inte kommer få någon tand där? Trycker du på det stället, så är det bara mjuk, och ingen tendens till att det skulle vara en tand där. :/

Tacksam för svar :)

Gyllir
1

Men om det är en två åring så kommer den ju senare. De växlar från 2,5 till ca 5 år, då det är bara att ha tålamod.

Anne