Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketter: hästhälsahästhållning
Läst 19946 ggr
LinaN
11

Recept hästgodis

I tråden Godis så kom det fram att man kan baka eget hästgodis och då började ju jag googla direkt! ;) Så här kommer mina resultat!

----------------------------------------------

Det här behöver du
1/2 kg havregryn
1/2 kg rågmjöl eller annat grovt mjöl
1/2 kg melass (har du inte melass, fungerar även sirap)

Så här gör du
Rör ingredienser i en stor bunke. Knåda ihop allt till en klibbig deg. Forma godisbitarna, rulla som centimeterstora kulor eller varför inte göra hästkex. Godisbitarna bör inte vara tjockare än 1,5 centimeter.

Lägg bakplåtspapper på en plåt, sätt på ugnen på 180 grader. Lägg godisbitarna på plåten och grädda ca 10 - 15 minuter. De är färdiga när de fått lite färg och går att bryta sönder.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LinaN
3

Äpple/morots snacks
1 dl gramhamsmjöl
½ dl sirap
½ dl vegitabilisk olja
1 dl socker
annat  ex, äpple, morötter

sätt på ungen på 200 grader
blanda först mjölet och krossade morötter/äpplena. Tillsätt sedan vätskorna. Blandningen bör vara klibbig men inte för rinnig eller för tjock.
Tillaga i ugnen i ca 10-15 minuter godisarna bör vara  krispiga/knapriga
Kyl dom i kylen.

LinaN
6

Pepparmint godis
2 dl mjöl
1dl havre/havregryn
¼ dl sirap
10 krossade pepparmintgodisar/pepparmints olja(droppa i till du tycker att det luktar pepparmint om degen)(eller ta Mynta istället;))
2  äpplen

blanda mjölet och havren tsm. Tillsätt sirapen sakta tills det blir degigt. Tillsätt sedan pepparminten och äpplena. Tillaga det sedan i ugnen på 200 grader tills det blir gul bruna.

LinaN
2

Linfrögodis
Du behöver:
1/2kg havregryn 
Vatten
L infrö eller några andra frön

Blanda havregryn och så mycket vatten som behövs för att det ska bli en bra deg blanda i fröna
Tryck ut degen till kakor på en plåt och grädda i 180grader i 10-20min

LinaN
0
Gör eget hästgodis!

- 1 äpple - 1 morot - 3 dl havregryn - 1 dl vetemjöl - 120 g. ljus sirap - Karamell färg

Gör såhär:

Sätt ugnen på 175 grader.
Riv moroten i ett rivjärn med små hål, så det blir finrivet. Sen kramar du ut all ”saft” så det blir torrt (det gör man för att smeten inte ska bli så blöt). Sen river du äpplet i lite större hål, och kramar ut ”saften” på det också. Sen blandar du ihop morötterna och äpplena.
Sen blandar du ner havregrynen och vetemjölen, tillsist sirapen _(blir smeten för lös är det bara att tillsätta lite mer havregryn, testa dig fram!)
_Rör runt tills allt blivit tillblandat och jämn, då häller du i karamell färgen (om du vill ha det) och blandar igen.

När smeten är klar är det bara dags att klicka upp smeten som små kakor/godisar på plåten, man kan själv bestämma vilken storlek man vill ha på godisarna. Jag brukar göra dem som en 5 krona ungefär, lite större.
Stoppa in plåten med godisarna på i ugnen och låt dem vara där inne i 15 min

LinaN
0

Däremot så uppstår det ju bekymmer när man som jag har en häst som inte ska äta varesig spannmål eller sötade saker…

Ska forska litet i hur man ska göra melass/socker/betfor-fria godisar.

LinaN
0

Här kommer lite recept på engelska också. Först ut är en häst-smoothie ^^

1 Apple
1 Carrot
1 Banana
1 Cup Ice Cubes
1/2 cup water
5 Peppermints (Preferably Soft peppermints)
Blender

How To:

1. Take the blender and plug it in.
2. Take the Apple and cut it up in pieces.
3. Take Carrot and slice it into thin pieces.
4. Take Banana and cut it up into pieces.
5. Get your five Peppermints out and chop it up (I use a hammer but be careful).
6. Put all ingredients in Blender.
7. Add ice and water.
8. Blend it together.
9. Serve to horse :)

LinaN
0

Horse Tacos

Tortillas
2 cups molasses
Sliced carrots
Sliced apples
Sliced grapes
Bucket of sweet feed

Mix sweet feed and molasses. Then mix in the sliced carrots, apples, and grapes. Wrap the mixture in tortillas and serve. Fred, Dixie, and Mardi love them! Claudia

LinaN
0

Bran Bars

• 2 cups dry oatmeal
• ¾ cup sweet feed
• 3 cups bran
• 1 cup molasses

Mix oats, feed and bran together in a bucket. Drizzle in molasses while mixing with your hands - you're looking for a consistency a little thinner than Play-Doh. Grease an 8x10 pan and pour the mixture in. Bake at 375º for ten minutes. These have a tendency to burn, so watch them!

mackvack
0

Jag som precis skulle sätta mig och googla lite på hästgodis jag med, så fick jag syn på det här - perfekt! Skrattande tackar!

Klasselover
0

Det första receptet är väl beprövat, fungerar bra och hästarna älskar det :) Ett tips är att blöta händerna emellanåt när man rullar kulor, går mycket lättare då. Smaksättning t.ex. blåbär, morot, äpple, kanel, banan, lite vad som :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

mackvack
0

#10 - Det första tänkte jag prova, så tack för respons på de! Inte för att jag tror att min ponny inte skulle gilla det - matvrak som han är … ;)

Menar du att du blandar i något av de i smeten? :D Låter ju gott!

Klasselover
0

Japp brukar alltid ta i något som smak :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Elshira
1

För mig tar det 1 minut att göra sockerfritt och spannmålsfritt godis!

1 Ta fram en morot

2. dela den på längden 1-2 gånger beroende på storlek

3 skiva i tunna skivor

Färdigt!

Skrattande

Skämt och sido - roligt med egengjort godis! Själv brukar jag förutom morot mest använda vanlica lucernpellets typ… Spelar ingen roll om de redan får det i foderstaten, det är alltid lika uppskattat Tungan ute

Hakuna matata!

LinaN
0

#13 jag vill ju ha torra godisar som man kan ha i fickan en länge utan att det börjar mögla. :)

Elshira
1

#14 Torkade morötter? Cool

Hakuna matata!