Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 2628 ggr
[mammamian]
0

Godis

Jag har aldrig gillat godis-träning, men å andra sidan använder jag det när jag tränar mina hundar… Min nya häst verkar mycket ivrigare och "modigare" med godisbelöning. Tror att det skulle kunna vara effektivt och kanske även med klicker.

Hur ofta och till vad använder ni godis? Bara vid träning på marken eller även från hästryggen? Bara vid inlärning/momentträning eller i vardagen hela tiden beredd och godisladdad?
Använder ni alltid samma godis eller varierar ni? Hur stor är en lagom godisbit för att inte göra hästen mätt? Vilket är erat bästa och godaste godis?

LinaN
0

Morotsstavar är det i särklass bästa hästgodiset! Det kräver ju litet förarbete men det kladdar inte i fickan och det är naturligt gott, alltså inte en massa supersött som kan leda till svampproblem i hovar och fångkänningar hos känsliga hästar. :)

Jag använder mest godis när jag tricktränar, det motiverar honom att göra sin buga och sådär. Men aldrig vid ridning, kanske borde göra det.

2 morötter av normalstor storlek som man gör stavar av kan bli väldigt mycket utan att hästen blir mätt.

skär stavar, en glupsk häst kan sätta ett "mynt" i halsen som verkligen täpper till, medan en stav kan visserligan fastna, men luft kommer förbi.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

JoannaLi
0

Jag använder godis när vi har påbörjat något nytt, alternativt när han har gjort precis, precis rätt, men annars brukar medryttarhästen vara ypperligt nöjd bara med att få stå och fippla lite med mina händer.

Jag skör också typ stavar av morötterna, men brukar kunna göra ganska stora och kantiga äpplebitar också, som variation.

Jag har det alltid med mig i fickan, så om det behövs/om han förtjänat det så har jag.

Ibland när han inte vill komma i hagen brukar vi köra Stick To Me där, och då är det jättebra att kunna stanna och ge honom en godis, för annars kunde han bli lite tveksam i början om han orkade fortsätta följa mig.

mackvack
0

Min ponny är lite samma som du beskriver, han blir mycker mer framåt när han får godis. Tycker faktiskt det mesta är dö trist utan godis - iaf trickträning Flört

Men jag brukar för det mesta ha det när jag bestämt mig att jag ska trickträna. Men jag ger honom det inte det hela tiden. Han kan få det när han gjort något extra bra. Annars får han nöja sig med en klapp och lite gos. Sen om jag håller på och lära in något nytt får han desto mer.

Sen tycker jag själv att det är viktigt hur hästen tar godiset. Den ska inte hugga eller kasta i sig, lite som med hundar att man lär de ta godisen fint så inget finger rycker med hehe.

Det jag gör även när jag tränar med godis är att först och främst berömma mycket med rösten och sedan kan jag förstärka de sakerna han gjorde extra bra med godis. På så sätt förstår han berömmet bättre när jag t.ex. är ute och kör eller annat som jag inte använder godis till utan bara rösten. Då är han medveten om när jag berömmer med rösten betyder det att han gör rätt - vilket jag faktiskt märkt stor skillnad på - alltså när jag berömde med rösten innan jag började träna med godis + rösten ! Skrattande

Jag använder lite blandat med godis. Morötter, äpplen, köpegodis - men funderar faktiskt på att baka mitt egna godis, billigare och säkert nyttigare för honom.

LinaN
0

#3 det tycker jag absolut du ska göra! Då har du koll på vad det är för nått som hamnar i hans mage. Utan en massa E-ämnen och syntetiska smakämnen som det är i köpta godisar!

när du sen testat och fått fram ett bra recept dela gärna med dig! :)

Zaphix
0

Finns ekologiskt hästgodis utan dåliga tillsatser att köpa på granngården, det köper jag ibland. :)

Annars använder jag alltid havrekross, går snabbt att ge, ingen tuggtid, lätt att ha i fickan och ta med. Har typ alltid lite havre i fickan.

Använder godis i all träning förutom körningen, av förklarliga skäl,, Använder mest till inlärning och till förbättring av det han redan kan.

Brukar ha en klicker till hjälp vid inlärning av nya saker.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[mammamian]
0

Jag bakade faktiskt egna godisar i gårkväll så jag ska se hur goda de tycker att de är. Vill inte ge Farbror Sprutt nån havre så godisarna är av riven morot, linfrö, lite sirap och lite mjöl. Den han fick provsmaka i gårkväll slank iallafall ner.

JoannaLi
0

#5 Det lät ju bra, tyckte jag, så jag gick in på granngårdens hemsida och kollade.

Har du köpt en 15 kilos säck med havrekross, eller finns det någonstans mindre volymer?

Lite dumt att köpa en sådan om han inte gillar det, tänkte jag bara :)

mackvack
0

#4 - Precis, jag ska se vad jag får fram Flört

Zaphix
0

#7: Vi har krossad havre som de fodrar med i stallet, ingår i hyran. Så jag tar köper inte eget utan tar bara därifrån.

Det som är dumt med krossad havre är att hållbarheten inte är så lång, utan vet man att det tar lång tid att använda upp det så är det bättre med okrossad havre. Är ju sak samma i godissyfte, krossad havre tar de upp näringen bättre ifrån bara.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

nackdelen med krossad havre är att den ska användas upp helst inom 1-2 veckor då den härsknar annars…