Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1147 ggr
LinaN
0

Vågade hoppa

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jobbade litet på mina trösklar idag och när jag kände att jag var sugen på att hoppa så bad jag min medis sitta av i slutet på sin träning och så hoppade jag ett antal skutt själv.

Lite småläskigt var det när vi krockade med hinderstödet eller han tvärsvängde åt höger före/efter hinder. Men det är ju pga mitt svaga knä som jag kände hur sladdrigt det var idag.

Men överlag är min ridning under all kritik, men vi hade skoj, jag skrattade, Harry hoppade och han lade sig på min hoppnivå direkt. Jag fokuserade på att vi ska över/förbi och behövde faktiskt inte göra några approaches and retreats för min del. Vilket vart otroligt positivt. När jag sedan kände att nu börjar det bli litet läskigt så tog jag ett skutt till och sen nöjde jag mig med det :D

Jag försöker vara så följsam jag kan och hålla balansen själv, men det visade sig svårare än jag trodde i dressyrläder (och då är de på innersta hålen, måste skaffa nya stigläder som  tillåter mig att hoppa också)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Vad söt han är. :)

Och jag är imponerad över att du tog mod till dig att faktiskt våga, det är ett stort steg.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
1

#1 tack :) Han vet ju dessvärre att han är söt så han spelar ju på det ofta ;)

Jo, men idag kände jag att jag vågar! och då tog vi ett par varv. Visst gick det inte så bra överlag men vi kom över och jag satt kvar ;)

nu ska man bara få ordning på ridvägarna och galoppfattningarna också! :D

LinaN
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kommer uppföljningen! :D

En vecka senare så ser det ut såhär! Vi glömde bort att filma så tyvärr kom bara ett skutt med på film. Jag är fortfarande något harig men det går bara bättre och bättre nu. :D

Anna452
0

Åh så lugnt och fint det gick, gick ju jättebra!  :)

LinaN
0

#4 ja, det går bara bättre och bättre :D

På tisdag är målet att våga hoppa med galopp i anridningen. Sen är det praktiskt taget hopptävling efter det ;)

Kommer köra på principen, hålla i manen, styra och blunda ^^

Praefatio
0

Vad modig du är! Skrattande Det är obehagligt att hoppa när man känner sig osäker. Jag har själv inte hoppat regelbundet på 10 år och har precis börjat våga ta ett litet skutt ibland, ungefär på samma höjdnivå som er. För 10 år sedan hoppade jag 120 cm, det skulle jag aldrig i livet våga idag! 40 cm räcker bra, mitt personbästa sedan omstarten är 60 cm men då tyckte jag att det var högd.

Tycker det ser lugnt och trevligt ut på båda filmerna, det enda jag skulle vilja se är eftergift över hela hindret för nu hamnar du lite i bakvikt och råkar rycka till i munnen precis över/efter språnget. Det är lätt hänt innan man får in sin egen teknik och balans så ta inte min kritik allt för hårt. Jag har gjort så att jag har hoppat på långa tyglar precis i början bara för att kunna hitta balansen i lugn och ro utan att rycka i munnen. Jag förstår om helt långa tyglar kanske inte är ett alternativ för dig om du har problem med svagt knä = svag skänkel (?) men du kanske kan hitta något slags mellanläge? Låga studsserier är jättebra annars, för att öva upp hoppbalansen.

Heja dig! Och vilken rar häst du har.

LinaN
0

#6 i vilken av filmerna tycker du det blir ett ryck i munnen? Mest så jag vet vad jag ska titta efter i vilken film ^^

Han är så otroligt förlåtande min bjässe.

Jo, jag har en korsbandsskada som jag opererade förra hösten men så gick det nya korsbandet av i vintras. Så nu ska op göras om till nästa höst. Men under tiden så har jag nu i varje fall fått en knäortos som ger mig superbra stöd!

Så i första filmen tycker jag själv det är bedrövligt ^^ Inga ridvägar att tala om, ingen balans what so ever, förlånga stigläder och inget stöd för knät. Så det är som gjort för att klanta till det.

Medan i den andre filmen som bara är över ett skutt är stiglädrena kortare vilket gav mig bättre balans, knät hade sin ortos som gav mig stöd så jag vågade stödja på mitt ben och allt gick så mycket bättre! Jag vågade ju hoppa en oxer för tusan! ;)

jag red fram honom i galoppen på helt långa tyglar innan vi började hoppa. :) Bara för att våga galoppera igång (ridolycka strax innan nyår, en såndäringa eländig rullskidåkare skrämde slag på både mig och hästen som satte av i full karriär och jag tappade balansen och höll på att landa rätt på ett betongrör o efter det har jag vart rädd för att rida ut och rädd för att galoppera. men det blir bättre och bättre :) )