Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: off-topic
Läst 2002 ggr
examynia
0

råd å stöd ang medryttare

jag vet inte hur jag ska göra.

det är så att jag funderar på att skaffa en medryttare.. men jag vet egentligen inte om jag vill.. tiden har jag som de ser ut nu då jag är arbetslös men de känns som att de vore skönt att ha nån som kunde ta hand om å rida min häst några dagar i veckan..

men jag är rädd att jag kommer att vara för "överbeskyddande" över min häst eller hur man ska kalla de. å så vill jag verkligen hitta nån som kan hästar å kan rida osv. jag tror att de kommer bli svårt då jag inte bor i en så stor stad. å att stallet ligger ca 1,5 mil från stan.

jag behöbver lite råd från er som har medryttare till era hästar.

• hur funkar det?
  • Vad "får" er medryttare göra?
  • vad lägger ni er i med vad medryttaren gör?
  • var hittade ni er medryttare nånstans?

för jag skulle helslt vilja ha nån som är vuxen. yngre vuxen gör inget heller men iaf över 16 år som hållt på med hästar. är de svårt att begära sånt?

jag skulle även vilja att medryttare redogör för vad h*n gjort tex skriva i en bok så jag vet vad som pågår. å så jag vet om hästen sa ta de lugnt osv när jag ska rida etc. är de dumt att begära sådant?

vad kan man egentligen som ägare till hästen lägga sig i när de gäller medryttare? jag borde väl kunna bestämma allt egentligen.?

jag behöver lite råd när de gäller hela situationen.

har haft medryttare på min förra häst men då kände jag personen i fråga å litade på henne till 100%. men är de inte svårt när man inte käner personen från början?

usch jag vet inte hur jag ska göra

Hjälp!

sofiek90
0

Jag har två stycken som hjälper mig med min shettis. Fast egentligen är det väl 3 eller 4. Det funkar och jag är jätte nöjd med dom.

Den ena tjejen är nu 16 och har hängt mer i snart 2,5 år hos mig och min ponny. Hon gör väl det mesta med honom - tömkör, kör, longerar, har han lös i paddocken, går promenader, agility, pysslar, gosar. Jag kör honom er än vad hon gör + att jag klipper honom och tävlar. Hon vågar inte gå in på tävlingsbanan pga scenskräck, men vill hon så får hon ju det så klart. Rider gör hon inte, men det mesta utöver det. Vi har en bra kontakt och har väl en vänskap som kommit utifrån det att hon började hjälpa mig med hästen. Hon är ju ingen medryttare, eftersom hon inte rider, så jag brukar kalla henne för medhjälpare. Men lägger ofta till "elelr delägare eller halvfodervärd eller vad hon nu är". Flört Kommer inte ihåg hur jag hittade henne, men hon är guld värd. Jag har träffat hela hennes familj och även föräldrarna är ju hur snälla som helst.

Den andra tjejen är 6 år, mestadels är det bara hon & mamman som är i stallet, men ibland hela familjen (förutom äldsta sonen, intresset finns inte där). Tanken är ju att dottern ska rida ponnyn, men dom har lekt med honom i paddocken, testat agility, gått promenader och även följt med ut med vagnen ett par gånger. Lillasysterna i familjen har testat att rida hon också, 3 år gammal. Denna familj är också guld värda och ponnyn, som inte gillar alla barn, gillar verkligen dotterna på 6 år. Det sa liksom "Klick" mellan tjejjen och ponnyn, samt mellan mig och föräldrarna. Dom var även med och tävlade i november (efter att ha haft ponnyn 1 gg/veckan i 2 månader) och vann flera klasser. Här var det mamman som hittade en annons som jag hade ute på internet. Det var väl en chansning från hennes sida då annonsen var 2 år gammal och jag glömt av att jag hade kvar annonsen ute…

Med dom så har jag visat och förklarat så gott jag kunnat hur de ska göra och hur ponnyn är, la mig i en del i början sen så har jag fått så bra kontakt med dom så jag vet att även om jag kan vara en hönsmamma så sköter dom sig och är det något säger dom till. Jag träffar dom i mellanåt (LÄS: ganska ofta) och pratar och frågar och disskuterar. Fikar Flört

Dom hjälper mig även nu när ponyn blev dålig och det hade inte någon av de andra osm hjälpt mig med ponnyn innan gjort. Dom hade sagt något i stil med "Tack och hej, vi vill rida och inte ta hand om en sjuk ponny."

Jag har en bok som jag skriver i. där står det hur ponnyn allmäntillstånd vart, om han ätit, vad vi gjort, hur han var då, hur det gick och vad som bör tränas på. Även om han var glad, sur, naffsig, bråkig o.s.v. MEN jag ska inte kräva att dom skriver i boken varje gång - för jag glömmer av det jag också. Men det är ju inte värre än att jag kan ringa/skicka sms och fråga. Skrattande Tycker absolut att du ska kräva det av medryttaren, men då ska ju du också skriva i boken så medryttaren också får veta vad som gjorts o.s.v.

Jag har haft flera tjejer innan som haft ponnyn, men då det inte fungerat så har jag inte velat ha kvar dom. Det ska fungera för alla parter, även med resterande folk och hästar i stallet.

Bor du såpass långt ifrån stan och inga bussar går dit (?) så tycker jag 18+ och med körkort är ett bra krav att ha. Det är ju din häst och de krav du kan ha på din medryttare är ju att denne gör det som du ber den om och sköter sig. Du ska ju kunna lägga dig om du märker att något är fel och att ha någon "lektion" eller så är ju inte fel.

MVH

Sofie

examynia
0

tack s mycket för svaret..=) som sagt de är ju faktiskt min häst å mina krav som gäller:P så länge jag följer mina egna krav naturligtvis..=)

sofiek90
0

#2 Ja, precis. Känns ju dumt att kräva något av någon som man inte gör själv..

Jag gjorde så att jag skrev ett "avtal" (naturligtvis gäller det inte vid stämning eller så, men som riktmärke) till den äldsta tjejen som har ponnyn med mig. Där stod det t.ex. hur många veckor i förväg hon skulle säga till innan hon slutar ha ponnyn, hur många dagar i veckan hon har ponnyn (vilket varierar, men som sagt, riktmärke), om hon skulle betala något och kontaktuppgifter. Sen står det ju massa annat också, men ag kommer inte ihåg. Enligt datum så gäller det inte längre, men det följs ju ändå. Just med matändingar och så, att det är jag som sköter det men att hon gärna får ha åsikter m.m.

Det avtalet gäller som sagt inte om det blir typ stämning eller något liknande då det är ett som jag (och hon, om hon hade något som hon ville ändra på eller tillägga så fixade jag det) fixade tillsammans. Då hon inte är myndig skrev även hennes föäldrar på det. Hon var 14 då dom skrev på det och när det "gått ut" så fick jag ett ängsligt sms om hon fortfarande fick hjälpa mig med ponnyn.. vilket hon så klart fick! Och sen har vi inte fixat nytt datum utan det är på obestämd tid, men att hon ändå säger till innan hon slutar så jag vet. Men hon gillar ju ponnyn, och tycker jag är en vettig hästägare (vilket hon sagt till mig) så jag hoppas hon stannar ett tag till.

Detta har jag inte gjort med familjen, men mamman har haft egen häst innan så det är väl underförstått att dom ska säga till om dom slutar ha ponnyn. Men med 16åringen så kände vi båda att det skulle vara en bra idé. Jag frågade henne så klart innan. Skrattande Jag vet inte om det finns avtal för medryttare, kan ju annars vara värt att titta på.

MVH

Sofie

LinaN
0

Jag har en 13 årig tjej som blir 14 i år som är medryttare på Harry. Hon får rida ut i sällskap med andra, rida ut själv om det är ok med hennes mamma, rida själv i ridhuset.

Hoppning får hon göra själv under särskilda omständigheter, tex om hennes mamma är med eller hennes syster.

Hon får göra i princip allt, men vissa saker vill jag ju ha koll på. Så tex när hon ska iväg och hoppträna senare i vår så ska jag åka med dels för att jag vill vara med vid lastningen samt se hur de sköter sig :D

Men i omvårdnaden så gör hon allt, mockar, fixar med mat, bär vatten osv.

Jag skulle ju inte ha någon under 18 nu när jag letade och hittade Johanna, men när man haft ett antal stolpskott ute som inte kändes bra alls eller som Harry inte gillade så var det nått hos den här lilla tjejen som jag tog ut bara för att "ja, i värsta fall så har jag kanske en hästskötare som mockar o pysslar ett par dar i veckan och som tack för hjälpen ger jag henne två lektioner i månaden eller nått…"

Men trots att Harry bockade i galoppfattningen och hon flög såfäste de sig vid varandra.

Men jag kan säga som så att folk är knepiga. Och jag har vart med om att folk kommer ut för att provrida men sen inte hör av sig när de varit och ridit för att de satt det i system.

Jag har haft tur med Johanna, hon är perfa för oss och väldigt ambitiös.

men skriv avtal! vem som står för vad i vlka situationer osv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LinaN
0

Jag lägger ju mig i allt som jag tycker att jag borde lägga mig i, jag håller lektion för henne en gång i veckan, eller ja, det är mer att hon rider för mig så jag kan se hur det ser ut och har de stött på några problem så hjälper jag dem med det.

Litet pinsamt nu ä ju att hon rider min häst bättre än jag gör själv…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

kallander
0

Ha inte bråttom när du letar utan ta dig tid att hitta någon som passar både dig och hästen och som verkar vettig. Om det inte går så mycket bussar kan det nog vara bra att sätta som krav att hon ska ha annat fordon att ta sig med - bil/moppe. Det brukar bli tråkigt i längden att åka buss och då kanske det inte är värt det.

Och som de andra skrivit så är det bra att ha ett avtal där man bla säger vad hon har för ansvar, hur långt i förväg hon ska säga upp sig m.m. Att du lägger dig i är bara bra, det är din häst och hon ska följa dina regler, annars är det ingen idé! Var noga med hur hon hanterar hästen, men hur hon mockar kanske är mindre intressant.

Jag hittade min förra via hästnet men det funkade inte i längden. Hon verkade vettig och red bra och vi hade samma mål med sammarbetet men hon slutade höra av sig efter ett par månader och det funkar inte om man håller på så. Det bästa är ju om man känner personen sedan innan eller om man får kontakt via någon annan man känner.

Lycka till!

Praefatio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har medryttare nu och det har fungerat väldigt bra. Jag lade ut annonser på nätet och svarade på annonser som jag tyckte verkade vettiga. Hade sex tjejer som var ute och provred! Detta för att känna att jag hittade helt rätt. Det gäller att inte ha bråttom och att gå på magkänslan. I mitt fall var det mycket viktigare att medryttaren var mjuk, fin och hade bra hand om hästen än att hon skulle vara en fantastisk ryttare. Jag föredrar faktiskt generellt att ha en medryttare på lägre nivå, så att jag vet att min häst får ta det lugnt de dagar som medryttaren är där.

Jag tycker såhär: Antingen så betalar medryttaren, och då bör hon också ha friare tyglar och få göra samma saker som du, eller så rider medryttaren gratis och då kan du lägga dig i betydligt mer och bestämma hur hästen ska ridas. Min medryttare betalar och jag ser det således som att hon hyr hästen på sina dagar, och därmed lägger jag mig inte i om hon rider ut eller om hon rider i paddocken. Däremot var jag väldigt noga redan vid provridningarna att säga att jag vill ha mycket kontakt med medryttaren och helst bli kontaktad efter varje gång hon ridit, få veta vad de gjort osv. Har även sagt nej till hoppning (eftersom hästen är hopprädd) samt sagt att om jag ska göra något som kräver mycket energi dagen efter (långritt, träning för tränare, tävling etc) så får hon anpassa tempot efter det. Dessutom kommer jag med ut med jämna mellanrum och ger lite tips i ridningen, det får min medryttare ut oerhört mycket av och jag får "checka av" så att det fortfarande ser trevligt ut.

Måste säga att jag nog åkte på världens jackpot :) Jag hittade en tjej som har precis rätt inställning till hästar, oerthört mjuk, nästan åt det överdrivet mjuka hållet i ridningen. Hon är ingen fantastisk skolryttare på något sätt men hästen trivs bra med henne på ryggen helt enkelt, det blir rätt kravlös ridning på helt långa tyglar vilket passar vår filosofi perfekt. Jag gick helt på magkänslan när jag bestämde mig för henne, det kom tjejer som red mycket bättre och som tävlar i mina grenar och grejer men den här tjejen kändes bara helt rätt. Dessutom tror jag att jag hittade en av de sista "old school-hästtjejerna", en av de sista av oss som älskar att bara hänga i stallet, pyssla med hästen, borsta och fläta manen och gosa. Hon berättar vissa dagar att hon inte ens har ridit utan bara åkt ut och myst. Tänk, vilken grej! Hästen blir bortskämd så som sig bör och alla är nöjda. Sedan trivs jag väldigt bra med min medryttare även på ett socialt plan utanför hästarna, vi har blivit lite kompisar och hon kommer med mig ut ibland även om hon inte rider och dricker kaffe och tar foton på mig och Baltazar när vi tränar. Det har bara gått ett par månader men jag litar redan oerhört mycket på min medryttare, såpass att hon inte alls måste avrapportera till mig längre… fast det gör hon oftast ändå, får nästan alltid ett sms när hon är i stallet där hon berättar att allt är okej/att en sko sitter lite löst/att Bz var pigg och tittig eller hur det nu var just den dagen. Ofta skickar hon till och med ett mms med en bild på hästen "för han är ju så sööööt!"

Det ÄR jobbigt att dela sin häst med någon annan ibland, inget snack… men samtidigt är jag väldigt, väldigt nöjd över att ha tagit beslutet om att skaffa medryttare. Och jag är väldigt glad att jag tog mig tid att hitta den perfekta tjejer, istället för att stå där med någon som fick det att knyta sig i magen.

Bilden är på Baltazar och min medryttare Malin, när hon rider i repgrimma och rep för första gången!

examynia
0

tack för alla svar=) de är nog även viktigt att man tänker över beslutet ordentligt så att man inte hittar en medryttare som verkligen vill vara med min häst å sen beslutar jag att jg inte vill ha medryttare efter en månad bara de ärju inte sjysst heller.. för som de är nu så är jag helt kluven…:S