Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 2658 ggr
mackvack
0

Eget bettlöst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
Har kommit fram till att min ponny pöjk nog skulle behöva ett bettlöst när mina småsystrar rider. Hon fick testa att rida med grimma idag (se bild Skrattande)och han bjöd jättebra (mycket bättre än med bett) - men det var lite svårt att svänga och det gled runt rättså mycket.

Jag funderar därför på att köpa något bättre, men sen slog det mig att det kanske går att uppfinna själv. Så är det någon som har någon bra design på ett bettlöst träns? Flört Kanske man kan använda ett vanligt träns? Alla tips tar jag tacksamt imot! 

Mvh Emma & Bellman.

Klasselover
0

Prova med en remontnosgrimma, vet att flera använder det :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

JoannaNi
1

att göra ett natural hackamore är inte så svårt http://lycklighast.wordpress.com/2012/02/15/gor-ditt-eget-natural-hackamore/

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Elshira
0

Remontnosgrimma har jag också hörty ska fungera ganska så bra! =) Har du en kapson fungerar det jättebra att rida i (förutsatt att den sitter bra, annar glider ju den likt grimman).

Jag har modifierat en repgrimma för att passa mer till ridning som jag använder till mina små ryttare här hemma! Och jag använder den själv med för den delen, jättebra!

De problemen jag stötte på med en vanlig repgrimma var dels att avståndet mellan huvud och hals är väldigt kort, så att sätta tyglarna i öggland under hakan var uteslutet.

Det andra problemet jag stötte på var att nosgrimman glider fram och tillbaka om man sätter det mitt under (i.af om man som barn ofta gör och behöver - tar lite mer ledande tygeltag).

Så jag satt och funderade lite över detta precis som du och snubblade över denna bild. Det gör att tyglarna och sättet att rida med huvudlaget liknar det vanliga bettet lite mer (tycker jag), och det ligger dessutom mycket mer stilla än en vanlig repgrimma!

Observera att ringarna ska sitta ganska så tätt under hakan (se bild), för mitt under och det blir samma som med vanlig repgrimma, får långt upp på sidorna och det börjar glida mer (likt grimman).

Det är i.af vad jag kom fram till när jag knöt min egen (använde en vanlig beskrivning för repgrimma, men utan ögglan under hakan bara). Vill man göra det enkelt för sig med repgrimma så behöver man inte alls göra någon "over hand knot" som alla knutar normalt sett görs med på hela repgrimman, utan det fungerar bra med en helt vanlig knut också :)

Jag köpte ett 8 mm nylonrep på biltema tror jag för under 100-lappen som räcker till många repgrimmor (och annat smått och gott). Finns säkert passande på clas ohlson, rusta och liknande med. Huvudsaken är att repet ska vara ganska stummt (inte gå att töja nämnvärt), och lagom är ca 6-8 mm tjock (under 1 cm i.af).

Hakuna matata!