Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 5040 ggr
LL.Wilma
0

Foder-funderingar

Sitter och funderar på foder till mitt snart 2-åriga nordsvenska sto.

Har mineraler hemma, biopromin som fått lysande recensioner. Problemet är att jag inte kan finna något bra att blanda ut det med.
Gav min häst betfor först men det satte sig i fötterna och hon fick lite strålröta, vet dock inte om det bara var betforen eller om det fanns andra omständigheter. Hon fick iallafall utmärkta hovar när jag slutade med betfor.

En vän tipsade om hippolyt hestemix, ett foder speciellt till för grövre hästar som t.ex nordsvensk och islänningar. Det är något dyrt men då antar jag att allt nödvändigt är inkluderat.

Kanske ska tillägga att hon går på lösdrift med fri tillgång på hösilage.
Någon som har tips eller erfarenhet?

Chieko
0

Lucern då?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Gyllir
0

Köp något utan spannmål och utan socker (melass). Socker är katastrof för hovarna. Lucern är ett bra alternativ, det använder jag själv. Det finns lucern med och utan melass. Den utan melass heter Green power alfalfa och det är då hackat lucern och om jag inte har fel solrosolja för att det inte ska damma.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

LL.Wilma
0

# 1 Tack för tipset.

#2 Varför har du inte sagt det tidigare då? ;)
Funkar det med linfröolja också eller är det någon vits med just solrosolja? Vad är det för skillnad på pellets eller hackat lucern?

EwaAngantyr
0

Jag har precis börjat med St Hippolyt hestamix till två av mina hästar. Kan inte säga hur bra det är ännu.  Det är lite dyrt men innehåller allt och man behöver inte ge stora givor.

LinaN
1

Om du vill ha något att blanda med skulle jag sikta på Linklipellets. Det är ett pellets av linfrö och kli (skalet av spannmål som inte innehåller i princip något alls utom fiber) som man blötlägger i skållhett vatten 20 minuter innan man ger hästen.

Man kan ge det som soppa/välling eller gröt beroende på hurmycket man spär ut det.

Min häst tål inte spannmål alls men detta klarar han av och det innehåller väldigt lite energi och inget socker enligt deklarationen på säcken. Är finemang att blanda ut mineraler och mediciner. Många hästar, dvs alla jag träffat formligen älskar det.

Sen är linfrö bra för magen och håller igång o smörjer litet iom linfröoljan som är i. :)

1 säck om ca 20kg = 199kr nånstans, och sen räcker det att ge 1-2 dl torrt för att få i dem mineralerna osv. När Harry får linkli varje dag går det 1½ säck per vinterperiod.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Gyllir
0

#3 Oljan är alltså redan blandad med lucernen i säcken. Det är så man köper den.
Ledsen att jag inte läst dina tankar tidigare ;-P

#5 Låter som ett utmärkt alternativ! Synd att jag har svårt med detta att förbereda maten i förväg och inte har vatten i stallet…  ANnars hade jag provat själv :-)

Anne

LinaN
0

#6 termos med hett vatten? ;) När du kommer hit nästa gång kan du få med en påse med linkli hem så du kan testa om Gyllir tycker om det :D

Gyllir
0

Herreud nej, det är jag alldeles för lat för :-) men jag tar gärna ett smakprov :-D

Anne

LL.Wilma
1

Nu sa en vän att hon inte skulle rekomendera lucern pga att grövre raser som nordsvensk, islänning mm kan utveckla eksem pga proteinhalten.
Hon förespråkar Hestamixen och jag kan ju inte förneka att hennes hästar har väldigt fin hårrem och ser friska ut. 

#4 vad kostar en påse?

När man läser om lucern verkar ju även alla frågor handla om hur man får sin häst att gå upp i vikt, vilket inte min badboll hemma behöver =)

#5 Tack för tipset. Ska kolla upp linkli också nu. Hon behöver ju som sagt verkligen inget kraftfoder, men lite fibrer och mineraler är ju ett måste.

LinaN
0

#8 Aja, men när ni flyttat klart i mars så borde du väl ha tillgång till varmvatten i stallet? :)

påminn mig om det när vi är i stallet bara, har fodret där ^^

Gyllir
0

Du frågade om ngt att blanda bioprominet med, då räcker det med en halv näve. Din häst växer, så lite protein skadar inte. Det är ju inte meningen att du ska ge massor direkt, utan bara att blanda ut med. Jag skulle inte köpa ngt dyrt om du bara vill blanda ut för att få i henne mineralerna.

Anne

Zaphix
0

Jag ger kraffts blå mineraler. Min häst äter dom glatt utan nåt till. Nu får han iofs havrekross+sojaprotein+salt också och då ger jag mineralerna i det, men när han inte fick det åt han det utan nåt till.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LL.Wilma
0

Hade siktat in mig på linklipellets och började ringa runt till de foder-butiker som finns i närheten samt återförsäljare för spannex-produkter.
Det fanns ingenstans.

Jag slog därför till på en säck lucern-pellets idag, så får jag kolla vidare sen.

Det var inte populärt, bortskämda häst! Hoppas det slinker ner lättare imorgon…

ForYourMalice
1

1-2 dl linfrön, hela eller krossade?

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

ForYourMalice
0

http://www.hovbalans.com/artiklar/Fodra%20hovar.pdf

"För hästar på höbaserad foderstat kan det visst inte skada att ge det som de missar genom torrt gräs – de essentiella fettsyrorna. Det betyder 1 - 1, 7 dl per dag av fräsch grund eller grund stabiliserad linfrö. Endast linfrön (och några få andra sällsynta varianter av säd) ger essentiella fettsyror i samma förhållande som gräs."

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

LL.Wilma
0

Tack, det var tänkvärt.
pdf-en var lite tungläst för en "nybörjare" men vissa saker gick att ta till sig ;)