Bett
Kankse inte hör till denhär sajten men jag undrar bara vad rider ni på för bett om ni nu gör det, har fått mig en liten tankeställare att min häst kankse e så stark för han har fel bett? kanske inte. men tänkte iallafall höra med er vad har ni för bett?
jag rider på ett vanligt tredelat bett :)
Har tredelat bett eller kimblewick om jag rider/kör med bett! Cero verkar trivas med tungfrihet som kimblewicket har (använder det inte jätteofta), samtidigt som han tycker tredelat med koppar/sötmalm är trevligt (kör på det bettet), och smalt tredelat med fasta ringar fungerar också bra, vilket jag för det mesta rider på. Rakt bett eller vanligt rostfritt tredelat med lösa ringar trivs han inte alls på. Han vill inte ha för tjocka bett heller.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Har ett tvådelat bett, ett med halfcheek och ett med lösa ringar och bettplattor. Varierar ibland med ett rakt bett, men tvådelat fungerar bättre.
Använder tvådelat för att min hästtandläkare visade för mig att tvådelade bett är de som är skonsammast för munnen och skapar minst skador. La undan mina tredelade bett efter det.
Halfcheek har jag för att det ligger stablit i munnen och är bra för att förtydliga tömtagen. Gillar dock lösa ringar då det ligger mer still i munnen än fasta ringar. Har bettplattor för att minska risken för klämskador i mungipan och för att det förtydligar tömtaget.
Har förut bara ridit med repgrimman, men rider nu ca. varannan gång på bett och varannan gång på repgrimma.
Kör alltid med bett nu, i somras körde jag ibland med repgrimman, men vintertid då han är mer framåt vill jag ha bett.
Jag har ett tredelat järnbett men tömmarna fästa i repgrimman på Winzent.
Tack för alla svar! Kankse borde ta och försöka införskaffa mig ett tvådelat bett, och se hur det ligger i munnen på honom :)
Men vad är det för skillnad på ett träns med fasta bettringar och dom som inte är fasta, vilket är snällare satt säga och på vilka hästar är i behov utav det bettet med fasta ringar om ni förstår hur jag menar :)
Min häst får lätt skav av lösa ringar så det är därför jag valt fasta, tycker det ligger stabilare i munnen också.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
aa okej, gud vad svårt det är dethär med bett. min foderhäst har alltid haft löst tredelat bett och han har inte fått skav eller liknade, kanske dumt att byta då, men jag tycker att hans tredelade bett glider så mycket i munnen på han. men jag får väl bege mig till någon hästaffär och fråga dom om inte annat :)
Bett med lösa ringar ligger mer still i munnen erftersom ringen tar upp dom små rörelserna från tygeln som blir. Fasta ringar uppfattar jag som skarpare då det ger lite hävstångseffekt, den effekten tar de lösa ringarna upp. Bettet vrids inte om på samma sätt som det kan göra med fasta ringar.
Mindre lätt att förklara..
Ha dock bettplattor på bett med lösa ringar, det är verkligen en underskattad sak tycker jag.
Jag tror att det viktigaste är att hitta ett som hästen gillar och vågar ta stöd ifrån. Har du ett för skarpt bett blir hästen stel och ett för mjukt kommer den inte lyssna på alls. Men sen finns det ju för och nackdelar med de flesta. Ett fullcheek (med "pinnar" på utsidan) ligger stabilare i munnen medan ett löst följer hästen mer just för att det inte ligger fullt lika stabilt.
Sen behöver hästen inte få skav av det bara för att det ligger fel. Man märker också om det trycker/skaver/stör på hur hästen går. Jämför med hur han går med vad ni har nu. När du testar ett nytt- kastar han med huvudet, spänner sig, försöker komma undan, gapar etc så ligger det med största sannorlikhet inte bra i munnen på honom.
Jag rider mest på hackamore om jag är ute, eller ett tredelat stång med kopparrulle om han är het. I paddocken blir det antingen ett tredelat med fullcheek eller ett tredelat (löst) i sötmalm med kopparringar på mittendelen. Försöker variera så det inte blir samma hela tiden =)

Jag har ett Mylerbett som är tredelat men inte viker sig riktigt åt alla håll, så han inte kan dra in det i munnen och tugga på det.
Spelar nog mindre roll vad du har för bett, men desto mer vad du gör med det. Finns en film på youtube där en snubbe rider sin häst med alla möjliga grejor i munnen (olika bett, en pinne, metallrör, snören osv). Hästen går lika fint oavsett vad som är i munnen. Det handlar om principen här inte så mycket om utrustningen.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#9 Det hade vart kul att se! Kan du länka? :)
#9 länk?
Jag har väldigt olika på min häst, ett bett/träns för varje ändamål typ :)
Ett träns med kimblewick/jaktkandar när vi rider ut och han är på tårna eller man vill vara helt säker på att få stopp på honom. Sitter på det mildaste sättet man kan fästa tygeln.
Tredelat med rörliga ringar till dressyr och allmänridning.
Tredelat med parerstänger (fullcheck) vid hoppning för att kunna få bättre ledande tag som guidar hans näsa då han gärna hetsar litet då han formligen älskar att hoppa.
rakt oledat bett med rörliga ringar till tömkörning och körning, ibland sätter jag jaktkandaret på körtränset också.
Hackamoore, vid uteridning och hoppning.
Sidepull vid allmänridning och tömkörning.
Repgrimma har vi börjat rida lite på nu mer och mer men bara i ridhuset änsålänge.
Kapson med kapsontyglar, vid uteridning eller som komplement vid dressyrridning eller vid tömkörning istället för bett.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Har tå bett att variera mellan för att undvika samma tryck (på tandläkarens rekommendation). Har ett rakt muffbett och ett tredelat med fasta ringar. Bägge betten ligger bra i munnen, men han verkar inte jätteförtjust i det raka bettet. Ska byta det ev. mot ett novabett.
När jag köpte honom hade han ett pessoa för vardagsridning och nån form av kombinationsbett för uteritter. Då var han väldigt tjafsig i munnen, även om han inte på något sätt var svårstoppad eller hängde sig i bettet.

Hittar den inte. Men vet att den blivit upplagd här tidigare… sorry.
Anne
Ett Kimblewick just nu, men jag har börjat övergå till att rida i repgrimma, och ska försöka få tag i lite fler bett att prova, då han inte verkar gilla bettet (ruskar/skakar på huvudet och gapar, men det slutar så fort man tar bort bettet), tänkte prova t.ex. ett nova och något tredelat, och så klart fortsätta med repgrimman :)

It is not about the bit…
Anne
7#
ja, jag testa att rida med bettringar idag på de tredelade bettet och det gick verkligen helt sjukt bra, jag fick ett helt annat stöd i handen från honom och det själva känslan kändes verkligen hur bra som helst. och förövrigt så gick dressyren idag också bättre än vad den brukar.. så bettringar kankse e de ända rätta för oss..
8#
Ja, jag har titta på ett fullcheek men jag vet inte riktigt om jag ska köpa ett eller inte, har även fått testa ett D-ringsbett och får se hur det går men jag tycker att det är så svårt haha, har sån ångest över det här om jag ska va riktigt ärlig, jag vill ju inte göra det alltför komplicerat heller
#16: Egentligen är det inte svårt. Den egentliga regeln är att mundelen är för hästen och ringar/skänklar/whatever är för ryttaren. Gillar hästen att ha mundelen i munnen men inte när ryttaren tar i tyglarna är det resten av bettet i kombination med ryttarens ridning som är problemet.
Hitta en mundel hästen gillar, och anpassa din ridning så att hästen accepterar bettet.
Funkar det bra med bettringar/plattor så kör med det! Krångla inte till det mer än nödvändigt! :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
ja! lite så känner jag också!
Jag har ett tredelat eggbett hängades på ett träns, fast jag använder det så gott som aldrig. Jag gillar inte riktigt tanken på att stoppa en metalldel i munnen på min häst. Jag anser att allt man kan tänkas vilja uppnå med ett bett går även att få utan att ha bett i munnen på hästen. Det gäller bara att arbeta på ett annat sätt. Tyvärr är just bett ett otroligt etablerat "verktyg" inom hästvärlden där få använder sig av alternativa medel, vilket jag tycker är synd. Det som både jag och min häst trivs bra med är repgrimma :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Totte har ett rakt tränsbett med rörliga ringar + bettplattor. Det används främst när andra rider honom, då jag rider bättre utan bett. Han reds tidigare på ett tvådelat travbett (half-cheek), men protesterade vid förhållningar på det.
I övrigt rids han i repgrimma, hackamore med korta skänklar eller sidepull - hacket vid uteritt, repgrimman vid uteritt & lättare pass på ridbanan och sidepullet i dressyren. Sidepullet och repgrimman används även i arbete vid hand.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)