Tuppspatt?
har fått hem ett varmblor med vad dom sa va tuppspatt, vad är det och vad ska jag tänka på när jag ska träna /rida henne?
en vänns hovslagare sa att det va kotan i hasen som va ur led men det tror jag inte hon har för hon har inte ont utan bara "struttar" som en tupp och jag kan rida henne och hon blir bättre när hon blir varm och om hon går en halvtimme om dan med eller utan ryttare.
så skriv gärna ner allt ni vet och ev tipps 
Kotan är inte ur led utan det är vad jag vet en muskel som krampar (det finns lite olika åsikter och teorier, men kvittar egentligen om man inte tänkt göra något åt det). Något påverkar i.af en av senorna som gör att denna blir kortare och därmed blir steget annorlunda. Hur som helst längs ju både muskler och senor vid rörelse vilket bara är possitivt (och därav minskar det säkert lite under ridningens gång).
Detta är något som inte påverkar hästen mer än om den har väldigt spännt rörelsemönster (och då blir det väll snarare problem med ev muskelspänningar eller så, inget allvarligare), och efter som att dessa hästar ofta får dåliga poäng i dressyr (efter som skritten ser förtaskig ut, trav och galopp brukar dock se bra ut) så satsar många på en hoppkariär istället.
Hästen är dock fullt frisk trots detta och det är inget som behöver hindra ridningen på något vis!
Hakuna matata!
tack känns bra att äntligen få ett svar och att jag kan rida henne :D

Jag har lärt mig att hästar med tuppspatt har brist på magnesium. Skull ekunna vara intressant att testa ge magnesium och se om det blir bättre?
En vän tillmig har en häst med tuppspatt och det har uppkommit efter en senskada i benet. Hennes spatt går i skov verkar det som, men det påverkas inte negativt av ridning, snarare tvärtom.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#3 Det låter inte helt omöjligt! Magnesiumbrist brukar ju ge kramper, vanligtvis i vaderna på oss människor t.ex. Då skulle det kunna stämma med muskelvarianten!
Sedan om tuppspatt kan uppstå på flera olika vis vet jag inte (men det låter ju logiskt, det finns ju flera anledningar till varför en sena/muskel blir kortare), men när jag sökte lite såg jag att man kunde behandla med IR-ljus (som djupgående massage, fungerar bra på min rygg i.af!) och akupunktur med.
En inflamation i senan skulle tydligen kunna gjort att den blev kortare med, det är väll främst då man opererar. Men det kanske kan behandlas på något annat sätt det med, det är dock ganska svårt att länga en sena efter som det krävs väldig kraft till det (tänkte på ev stretching).
Hakuna matata!
Stretching kanske inte löser problemet, men det hjälper att förhindra att det eventuellt blir sämre.
Tycker du kan prova att ge magnesium iaf ;D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#5 Ja det gör det sälerligen. Vill bara påpeka detta med att det inte går att strrtcha hästen nämnvärt. Vi hade ett föl som vid ungefär 6 månader växte så fort att srnorna inte jann med och det gjorde henne bockhov i fram (trakterna kunde inte ens sättas ner). Hon fick få någon speciell medecin och stretching så ofta det gick, gärna varannan timme dagtid. Det var dock ett litet föl (welsh mountain) och även då krävdes det alla muskler man kade vid stretching. En stor häst och dessutom bak skulle noh vara smått omöjligt.
Hakuna matata!
hon hadde täcken på mineralbrist när hon kom bla "krullig" påls och då fick hon specail blandade mineraler och då blev hon nog bättre men det är svårt att se för hon gör STORA framsteg varje dag men jag strechar henne alltid efter vi har gjort något doch inte så hårt bakåt för det vill hon inte släppa till inte ens när man kratsar så jag brukar bara stetcha bakbenen bakåt tills slutet av skinkan och där tar det ståp om man gör det mer börjar hon darra.
ska jag strecha bakbennen rakt bakot som jag gör nu eller vad tror ni en vänn sa att jag skulle låta bli. 
Tuppspatt är en sk mekanisk hälta. Hästen rör benet på ett speciellt sätt, altså lyfter den högt. Oftast syns detta bara i skritt, i mycket sällsynta fall även i trav. Det är inte känd vad detta beror på, man misstänker att en nervskada ligger bakom. Hästen lider inte av detta och det är inget som begränsar hästens användningsbarhet.
Svaret skrivet av Maria Svensson (veterinären.nu)
För att stretcha hamstringen, dvs hälsenan så måste man ju stretcha benet framåt.
Annars får man ju ingen sträckande effekt av själva hälsenan. Denna variant stretchar även baksidan av låret.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Är man inte ute efter att stretcha tåsträckaren? Då måste man dra benet bakåt och vinkla upp hoven.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
men är det bra att strecha benet bakot då för jag strechar det frammåt och det tycker hon är skönt men bakot vill hon inte släppa och när hon väll gör det darrar hon gärna. det borde väll inte va så bra?
(allt handla om bakbenen
)