Sköna rep
ja, vart hittar man sköna rep i "vanligare" butiker och inte i online-western-NH-butiker?
De ska ju ara lagom tjocka (12-14mm?) för tyglar till naturligt hackamoore och till ledrep, eller är det ännu tjockare åt ledrepen?
Var har ni köpt era egna rep? vad kostade det och hurmånga meter var det per förpackning eller köpte man per meter istället?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Du köper rep i båtaffärer så klart.
jo, men de smo inte har en båtaffär runt nästa hörn? ;) o jag vill inte beställa från nätet för då har jag ingen chans att känna känslan eller tyngden i repet.

Biltema? jag vet inte vad dom har för något faktiskt. Jag är ju lite bortskämd med att att bo vid en storstad vid vattnet.
Bauhaus har. Inget jag skulle ha till ledrep då det är liute för smala för min smak, men till tyglar är de nog perfekta. Är såna där vävda rep.
Tjockaste repen är lika tjockt som tyglarna på mitt natural hackamoder från parelli.
#4 Bauhaus har vi i grannkommunen, ska bara se om man kan få tag på nån som vill åka dit ^^ får klämma o känna lite där då ;)
Jag har köpt mitt 22" från biltema, det enda som kände rätt hade en ögla i ena änden så jag har satt fast haken där, vetefasen hur man splitsar ett som inte är treslaget. Bra känsla och bra pris, runt en hundring tror jag. Något tunnare än mitt "riktiga" 12", men jag föredrar faktiskt det som är lite tunnare, har bra liv ändå.
Repet är nog 12mm och det är 6,5 m långt, dvs inte riktigt 22". Passar utmärkt att rida med. Finns visst i tjockare modell också, och längre.
http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Fortojning/Fortojningslinor-250760/
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Bauhaus har stort sortement på rep. Jag hittade en par rep med olika egenskaper som jag är mycket nöjd med. Specielt ett lätt men ganska"styvt" ledrep som är ca 22" skulle tipa att det är 14mm, lätt att bära speciellt på långpromenad och små vibrationer fortplantar sig i hela repet.
På Biltema har jag hittat mycket bra rep till repgrimmor.
Som långt rep har jag tågvirke, är rätt så tungt och har en riktigt bra känsla. Tycker att man får ett bättre grepp om tågvirke jämfört med vävt rep. Så kan rekommendera att titta på båtaffärer efter ett bra tågvirke om du ska ha ett långt rep,
Jag är lite ute efter att eventuellt dona ihopa ett 45' rep och sen ett till att sätta i Natural Hackamoore. Har ju smalt rep hemma till att knyta mig en grimma till av, så har jag bara till mecatetyglarna så löser ju det sig.
Samt så vill jag ha rep till mecatetyglar till mina slobbers som jag gjorde förra våren ^^

Om du är lite händig med repet så skulle ett 45 rep vara utmärkt i ett rep som är smalare än parellis vanliga, men tjockare än string-repet. Har jag tänkt på många gånger när jag försöker mig på mitt 45 lasso. Den är inte lätt alltså! Fördelen med lassot är dock att den inte knutar ihop sig som ett vanligt rep. Den fastnar dock i grästussarna på fältet där jag leker och det stör Gyllir.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#10 JAg tror att själva ledrepet blir för tjockt i så långt som 45, men något tunnare tror jag inte är nått problem.
Tränar ju dagligen att hantera rep. Använder inte vanligt koppel till hunden utan har ett smalt rep till honom att fästa i kopplet ;)