Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1464 ggr
Anna452
0

Backa från zon 5

Vet inte om det har skrivits om detta tidigare…. Hittade inget när jag sökte iaf.

Hur började ni när ni ville lära hästen att backa rakt bakåt från zon 5?

Jag kan backa min häst med hjälp av en lätt fas 2 när jag är zon 3 men när jag står bredvid rumpan eller bakom svansen så flyttar han bara bakdelen, som i Driving Game. Han har alltid haft lätt att flytta bakdelen för tryck men svårt för att backa tex i yo yo game. Nu har yo yo gått bra så då vill jag utveckla det och försöka från zon 5. Men det gick ju inte som jag ville….. Flört

Häls Anna

Zaphix
0

Jag lärde min häst att backa från zon fem genom attg först lära honom att backa när jag tar i svansen.

Sedan så tog jag lite lätt i svansen och sa "backa" till honom. Efter ett par gånger så behövde jag inte ta i svansen utan kunde ställa mig längre och längre bort och säga "backa" samtidigt som jag visade med kroppspråket att han skulle backa.

Efter ett tag så behövde jag bara använda kroppspråket.

Gick snabbt att lära in det då jag använde klickerträning som metod för inlärningen,

Dock så har man som jag en häst som gärna vänder rumpan till och sparkar när man råkar pressa honom för hårt (han är rätt komplicerad gällande det så gränsen är inte alltid lätt att hitta) så kan det vara dumt att lära in detta.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JoannaNi
0

Det är lättast att vara i närheten av ett staket, och flytta sig sakta bakåt i zonerna. Så börja i zon 3. Sen ta ett litet steg bakåt så du står emellan zon3-4 o.s.v och är du i närhten av ett staket så blir det svårt för honom att backa snett.

har man inte möjlighet till det så följer jag med rumpan åt sidan, och fortsätter lätt att be den at backa tills den tar ett steg bakåt. releasen kommer inte förrän  den tar ett steg bakåt. Kan även hjäpa till med sticken i zon 1, då zon 1 lätt kommer In när zon 4 går ut. Så då kan man hjälpa till att hålla zon 1 rak.

/ Joanna

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Anna452
0

#1 o #2 tack för svar!

#2 Ska testa detta imon! Nu blev jag supertaggad.

Elshira
0

För mig gick det också bra att börja backa när man står bakom hästen genom att dra lite i svansen.

Min kille förstod dock ordet "backa" ganska så bra redan innan, så svansen hjälpte mest till att förstå han skulel backa emot mig (coh inte ifrån mig).

Hakuna matata!

Anna452
0

Min häst kan backa (körs och kan således det kommandot) men jag trodde det var fusk att använda det… Undrar hur det blir sen i så fall, jag vill ju att han ska backa utan kommando.

Fast problemet är ju att han inte backar, utan går åt sidan med baken. Så jag ska testa att vara bredvid staket imon.

Elshira
0

#5 Du kan givetvis använda det i brjan, men sedan kräver du mer och mer att han ska backa för dina andra signaler.

Att ta i svansen tyckte jag var rätt bra för att visa vart man ville, men det är säkerligen ingen dumm ide att stå bredvid ett staket och putta tillbaka honom om han vänder u rumpan och börja om igen bara!

Hakuna matata!

Zaphix
0

Lär hästen flytta rumpan åt sidan när du petar på den med sticken.

Det lärde jag min häst genom att sätta fast honom i ettg staket och ställa mig bakom honom och dutta med sticken på sidan av rumpan. Han testade sig fram vad han skulle göra, och när han flyttade rumpan åt rätt håll fick han gosi och vila,

Inte gjort det på länge nu, men gick snabbt att lära och sedan blir det ju lätt att styra hästen bakifrån.

Och attg använda ord tycker jag intge är fusk, vill du ta bort ordet är det bara att visa med kroppspråket som fas 1 och använda rösten som en fas 4,

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg