Blöt häst i vinter
En hel del diskussioner om blöta hästar i tråden om täcken och klippning, men tänkte ta upp det här separat.
Jag med flera har förut täckt hästen när den svettats och blivit blöt när den ska ut vintertid, i tron om att den ska frysa eller bli förkyld.
Nu när jag börjat ifrågasätta hästens behövande av täcka undrar jag även om detta, är det verkligen nödvändigt?
Det är ju skillnad på om hästen blivit blöt utifrån, för då är ju utsidan blöt men närmast hästen är den ju torr.
Om hästen tränats och blivit svettig är den ju blöt inifrån och ut.
Men då är ju frågan, jag är rätt så säker på att hästens päls fungerar som ull, den värmer även när den är blöt.
Så varför ska man då täcka en blöt häst vintertid?
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
Det allra sista man ska göra är att täcka en häst som är "blöt" av att den arbetats och blivit svettig. Den är inte blöt i samma mening som den kan bli blöt av regn, den är Svettig då den vill bli av med överskottsvärmen och återställa sin kroppstemperatur.
Enligt karin morgon på slu så ska en svettig häst inte täckas på två timmar, likaså behövs inget rid/ländtäcke under arbetspasset. Mer om vad hon tycker kring detta kan ni läsa på länken nedan.
http://lycklighast.wordpress.com/2011/12/26/hastens-pals/
Med vindskydd och fritillgång på mat så tror jag på att en frisk häst bör klara sig galant.

Amen Joanna!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Var jag otrevlig?

Men om man inte har vindskydd och fri tillgång på foder då?
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Från din blogg;
"När hästen har arbetats, ridits eller körts så att den är svettig tar det ungefär två timmar innan muskeltemperaturen återgår till det normala. – Om man lägger på ett ridtäcke/ländtäcke medan man rider förhindrar man värmeavgången. På samma sätt blir det om man lägger på ett täcke direkt efter ridningen på den varma hästen. Hästen behöver kunna göra sig av med värmeöverskottet och kylas av när den arbetar och efter arbetet. Två timmar efter arbetet kan man eventuellt lägga på hästen en yllefilt som släpper igenom fukten. Sedan kan filten ligga på tills hästen torkat den med sin kroppsvärme.”
Står fortfarande ingenting om hästens blöta päls har nedsatt funktion eller samma funktion. Det framgår liksom inte ifall den här blöta hästen då som inte ska täckas på två timmar kan släppas ut i hagen eller måste stå inne tills den torkat..?
Då luftströmmar gör så att pälsen torkar snabbare så skulle jag definit släpp ut den svettiga hästen. (oklippt) Pälsen har även då en förmåga att vrida sig åt olika håll för att påskynda torktiden.
http://naturalhorsemanship.ifokus.se/articles/4d713f4bb9cb462227055aaf-fryser-din-hast
detta syns även på bilden jag bifogat.
en häst med blöt päls har definitivt inte samma funktion som en torr, då en genomsur päls inte kan ställa och vinklas på samma sätt. men är hästen bara blöt på "ytan" vilket den ofta också är, hindrar inte hästen från att behålla värmen.
http://www.alltomhastar.se/artiklar/ovrigt/kalla-vintrar-—-fryser-djuren/
observera hur vattnet "vandrar" på pälsen på bilderna nedan.
http://totaharmoniifokus.blogspot.com/2011/12/blott.html (dessa hästar står inte på box under natten, utan har boxarna som ett stort vindskydd)
Om hästen inte har tillgång till vindskydd, en torr liggplats och fri tillgång på mat, så kan den själv inte göra mycket åt saken. Problemet är då att hästar kan fortfarande inte prata, det är rätt så omöjligt för oss att vekrligen veta om hästen behöver täcke, hur tjockt och hur länge?
Jag lägger inte på täcke på en svettig häst, men jag lägger på ett rejält tjockt ylletäcke när jag spolat av hästen.

Men det svarar ju fortfarande inte på om man kan släppa ut en genomblöt häst (alltså svettig innifrån och ut) i hagen vintertid utan täcke?
Vanliga stall har ju sällan vindskydd och fri tillgång, det är ju det som är standard, tyvärr..
Jag anser att det borde fungera. Vildhästar har ingen torr ligghall, vindskydd eller fri tillgång dygnet runt. Hur ska de överleva då om de blir svettiga i minusgrader?
Man kan ju faktiskt skritta av hästen tills den är så gott som torr också, eller låta den så inne i stallet tills den torkat upp.
Jag släpper sällan ut min häst blöt av svett, just för att hur svettig han än blivit av träningen så har han oftast blivit så gott som torr innan skrittat klart.

#2 Haha! Nej, jag menade att jäga amen som man gör efter någon sagt något väldigt bra! Eller rättare sagt efter prästen sagt något bra och man instämmer helt och hållet :-) (kan vara min invandrarsidan som nu kommer fram, och jag säger ngt jättekonstigt och udda, och då får du ursäkta mig och bortse från det…) Jag tyckte ditt inlägg var mycket bra och välskrivet :-D
#8 Ja, det kan man. Om hästen har mat och helst ska det finnas lä någonstans i hagen som hästen kan gå till om den vill. Vinskydd är inget måste. Men är det många minusgrader, alltså mer än -10, var då extra noga med att skritta av hästen, så den är någorlunda torr på huden iaf.
Anne

Men fortfarande, jag säger ju att i vanliga stall så finns inte de möjligheterna! Det finns kanske inte lä, och ofta portionsutfodras de så det finns ingen mat. Vad göra då?

#11 Sund förnuft. Blåser det jätte mycket idag? Då får jag skritta av lite längre än annars. Kan jag släppa ut och ge honom en liten hötuss fast dte inte är fodringsdags? Är det lång tid innan han ska få mat? Kan jag stå och pyssla/umgås med honom medans han torkar och äter lite hö inna jag släpper ut honom? Är det sol eller skugga i hagen? Hur kallt är det?
Testa och släpp ut honom och håll honom sällskap ett tag, ser han ut att frysa? Ser han ut att må dåligt? Känn på pälsen och se hur lång tid det tar innan han har börjar torka.
Anne
#10 haha jag tolkade ditt amen som "suck så gör man inte!" haha
#8 Vildhästar har faktiskt tillgång till lä, och fri tillgång på mat. Det finns inga staket som hindrar de! Vill de äta går de och äter, vill de något annat går de dit. Våra hästar har inte den möjligheten eftersom de är inlåsta i en hage.
Slow feeding börjar bli större och folk börjar förstå hur bra det är. Vet flera osm står i taditionella stall som har börjat med slow feeding.
Sen när tjälen släppt kanske det går att fixa en skogsdunge i alla fall, om den tillhör en sommarhage eller annat kan man göra så att skogsdungen tillhör båda hagarna.

Jag är inget fan av kringående lösningar. Såhär ser sutuationen ut, går det att göra såhär, ja eller nej?
Ni tycks båda anse att hästen ska skrittas av och vara torr, men jag vill veta vad som gäller om hästen INTE kan vara torr vid utsläpp. Täcke eller inte, ja eller nej?
Hur vet du det? Inget vilt djur har fri tillgång på foder. de måste alltid röra sig och leta efter sin mat på ett sätt eller annat. Vad är det som säger att de inte måste gå en mil för att hitta närmsta betesplats? Om alla gräsätande djur hade fri tillgång på foder skulle de ju finnas i överflöd, och rovdjuren skull eockså finnas i överflöd. Men så är det inte, allt i ekologin är i balans och det är konkurrens mellan alla arter, fri tillgång existerar inte.
Och hur vet du att de har tillgång till lä? I Mongoliet är det mest öppna tundror. Försök hitta lä där.
Så återigen, jag gillar inte kringående lösningar, de fungerar inte för alla. Blöt häst, täcke eller inte täcke?
Jag tycker fortfarande att du bör skilja på blöt och blöt. även en svettig häst som är "blöt" innifrån och ut (varför blir den SÅ svettig, blir den det över Hela kroppen? Anpassa arbetspasset om det är riktigt dåligt väder?) denna häst kommer fortfarade att torka sig själv då den vill bli av med överskottsvärme, som den är gjord för.
Vildhästar har fri tillgång på mat i den benämningen att de kan gå och leta efter den. Vilket inte våra inlåsta hästar kan! Samtidigt skapar rörelse värme!
Och ja visst finns det ställen där de inte har lä, och oftast vill de inte heller stå i skogen/vindskyddet när det är storm eller liknande. Lä kan de även skapa av varandra vilket jag oftare sett mina hästar göra vid dåligare väder.
Sen har jag upptäckt att i vår flock är det väldigt sällan islandshästarna + nordis använder vidskyddet, de kan men de vill inte. Varmbloden däremot står där betydligt oftare. Men endast om det är "bra" väder, har det varit väldigt blåsigt mm så finns det knappt en bajsklutt att mocka.
Så det inressanta här vore forskning på hästarnas olika päls, hästar som lever i tundran, och hästar som lever i ex bergen. Kan den vara annorlunda?
varmbloden har annorlunda päls än islandshästarna. Men med vindskydd + fri tillgång så har de klarat de senaste vintrarna galant.
Vad är det egentligen som avgör att vi är något att lita på , ingen här är forskare eller agronom vad jag vet, och de flesta här har sin häst på lösdrift + fri tillgång på mat. Vilket är vad vi förespråkar och har erfarenhet av. Vill du veta hur folk i samma situation som dig gör så får du nog gå till ett annat forum? Jag tyckte Gyllir gav dig så bra svar man kan ge dig!
Jag har fleecetäcke på mina, oklippta hästar om de är blöta av regn och inte haft regntäcke (de har täcke om det är kallt+regn). Då torkar de snabbt upp. Shettisen fick regnskållor förra våren för att hon fick lufttorka efter regn. Då är täcke mycket bättre!
Är de svettiga får de lufttorka, men om det är blåsigt, regnigt eller trist väder ute får de stå i boxen tills de torkat. Tycker faktiskt att de torkar förvånansvärt fort även om de har lång päls. Hos oss har de dock vinterlov när det är som kallast så vi har inte haft problem med svettiga hästar och många minusgrader.

Jag är mer intresserad av pälsens funktion, inte vad folk tycker.
Och naturligtvis utgår jag ju ifrån att hästen har en bra normal pälssättning.
Jag är också för naturlig djurhållning, men det är inte alla som kan ha det. Jag har tex varken lösdrift, fri tillgång eller vindskydd i hagen. Fast jag vill ha. Jag får ju anpassa efter det.
Jag anser ju att hästarna föddes utan täcke, så de lär förmodligen i de flesta fall inte behöva dem heller. Så länge man inte fibblat med pälssättningen, då.
#1/: Jag har heller inte de optimala förhållandet till min häst. Vi har fodringar (dock får han i hönät så det räcker längre..), små hagar och installning. Ingen vindskydd, men han har en bod brevid hagen som skyddar mot vinden.
Jag släpper ut min häst när jag spolat av honom med ett tjockt ylletäcke om det inte är väldigt kallt eller nederbörd.
Ett fleecetäcke värmer inte när det är blött, knappt ens när det är torrt eftersom det är så tunt och mest bara stör pälsens funktion. Men mitt tjocka ylletäcke värmer helt klart och transporterar bort fukten. I och med att han inte har fri tillgång på mat så behöver han hjälp på vägen att hålla värmen.
Nu är visserligen min häst spårklippt, vilket ändfrar förutsättningarna endel. Men framför allt gör det att han sällan blir genomblöt av svett utan han torkar snabbt upp.