Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1367 ggr
Zaphix
0

Backa i cirkel

Har börjat öva min häst till auu backa i cirkel runt mig lite mer seriöst nu, och idag gjorde jag det liberty.

Han har ingen flyt i backandet, men förstår iaf vad det går ut på. Flytet bör komma med mer träning, så det löser sig.

Men nåt jag funderar på är hur jag ska få honom att vara lite närmare mig när han backar, han backar gärna ut lite för långt..

Någon som har tips?

Här är en film från idag..

http://smg.photobucket.com/albums/v311/kusalinclinc/?action=view¤t=backaicirkel.mp4

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Antingen skulle jag ställt mig i ett hörn lite närmare staketet, så han är tvungen att gå lite tajtare tills han vänjer sig, eller så kanske du kan be honom flytta in sin rumpa till dig när han flyter ut? Och när han gör det så får han en liten mikropaus innan du fortsätter igen… (antar att han kan flytta sig emot dig när du höjer sticken)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Jag började lära in det när jag stod i ett hörn, men hörnet täcker ju bara upp två av fyra sidor. Men kanske ska fortsätta i hörnet ett tag till och se om det blir bättre.

Han kan flytta rumpan/framdelen/sidvärts emot mig utan problem när jag  står på något. Men då han fortfarande är något dominant och kan hota just med rumpan mot mig så har jag valt atta vänta med att lära in det tills dess att han slutat med dom olaterna.
Fått rådet av båda mina tränare att vänta med det.

Men skulle jag få för mig att lära in det bör det ju gå snabbt med tanke på att han gör det lätt när jag står uppe på nåt,

Min tanke har varit att flytta framdelen från mig så att rumpan kommer närmare, men när jag har gjort det så har han backat några steg innan han flyttat.. Troligtvis beror det på att jag inte fasat upp tillräckligt, men känns dumt att fasa upp när han försöker göra rätt.

Men kanske ska ta och öva med med hörnet. Tack för tipsen. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg