Han flyttar sig inte
Håller på att göra jojo-game med Diablo nu, mitt varmblod. Det där med att följa med när jag går funkar bra. Men när jag ska be honom att backa genom att jag skakar på repet går inte så bra. Jag brukar börja smått och bara stanna och skaka lätt i repet. Ingen reaktion där så vänder mig om och skakar mer, lite kraftigare denna gång. Ingen reaktion där heller mer än att han höjer huvudet lite. Sedan går jag mot honom och fortsätter skaka och ge intrycket av att "nu bör du flytta på dig!" Men fortfarande så står han kvar med öronen halvt bakåt och har huvudet höjt och verkar bara tycka att jag är irriterande. Har även provat en gång att slänga repet mot honom för att han ska flytta sig, men han står kvar. Känns som att han inte riktigt respekterar mig där. Och jag tycker att över lag så har jag svårt för att få honom att flytta ifrån mig. Någon som har tips på hur jag ska göra? Blir väldigt tacksam isf! :) /mvh Tregly
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Om yoyo inte fungerar ska du se till så att diving game fungerar ifrån zon 1. alltså då du följer med hästen bakåt.
Gå upp i faser som du gör. Men stanna inte upp och kolla om det händer något. Fortsätt att vara irriterande tills du ser att han bärjar Tänka på att lyfta på hoven bakåt.
Här spelar det också in vilket utrustning man har. Rep utan tygnd och en tjock grimma ger inte så mycket.
Du kan även använda dig av sticken. när du gått upp i en fas 4 i repet så fortsätt med det och vifta med sticken mot bogen. Det finns förklarande bilder
här http://lycklighast.wordpress.com/seven-games-de-sju-lekarna/
hoppas det hjälpte. Filma gärna annars så är det lättare att se vad som händer.
OKej :) Ska prova i morgon när jag åker upp till stallet. Har en repgrima och ett längre grimskaft med tyngd i som jag brukar använda. Istället för stick använder jag ett vanligt dressyrspö, men antar att det funkar det med?
Länken var mke till hjälp :) Ska försöka filma imorgon så jag kan visa problemet tydligare. Bra hemsida förresten! Ska nog börja följa :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Skillnaden på ett dressyrspö pch en catorstick är att sticken är som en gren, den är stel och gör precis dom du vill, dressyrspöet har ett eget liv om du snabbt drar ut din arm med det så kommer det att vingla trots att du har stannat din arm.Men det kan vara bättre än inget i vissa situationer.
Tack så mycket :)
#1 jag antar att det var din hemsida.
Måsta bara säg att den var väldigt bra, lätt att förstå. Jag som inte kan något egentligen om NH, känner att jag faktiskt kan försöka mig på det de sju lekarna med hjälp av din hemsida! :D
Tack så mycket! va kul! det finns mängder med saker jag skrivit om så är det något du undrar eller vill läsa om så kan jag fixa det :)
Har oxå varit inne på din hemsida joanna, tycker den är toppen. Superbra med videor så man verkligen ser hur man ska göra. Får hem ny pålle om en vecka, kanske hör av mig om jag behöver nån hjälp, är det ok i såfall? kram Karin
Om du vill kan du även testa att försökta rikta dina energier mot hästen och verkligen tänka "Backa!". Jag har också svårt att få min häst att backa, ännu värre är det på en rak linje.. Att bara skaka repet och stå där ger sällan särskilt mycket, men du får testa dig fram :)
Nobody wins when everyone´s losing