Problem med hönät
Har ett problem med min häst som är duktig på att äta ut hönät..
När har står inne i boxen om natten så äter han upp kvällsmaten rätt snabbt även med hönät.
Brukar fylla ett hönät med 2x3 cm maskor så mycket som får plats, typ 4 kg hösilage. Sedan lägger jag det hönätet i ett hönät med 4x4 cm maskot och fyller på med 2 kg till.
Men ändå äter han rätt så snbbt upp maten..
Kan inte ge honom mer mat än så tyvärr, och han har mat att äta under största delen av dygnet nu, förutom på natten. Skulle gärna blandat ut med halm, men har inte den möjligheten då jag inte får tag i halm.
Finns det hönät med ännu mindre maskor..?
Eller finns det nån annan lösning?
Hästen har verkligen fått in tekniken.. han älskar hönätet och väljer alltid att äta ur nät även om man även ger mat på marken, men det kanske är för att han ändå äter ur detg så snabbt..
Han har alltså den rätta knycken! :)
Jag vet inte riktigt vad man ska göra. För har du två smhn så borde det ta tid o äta upp. Den enda spontana tanka jag får är att skaffa ett större nät och släng i litet billiga mjukare fotbollar som han får brottas med också.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
En vän har fyllt ut nät med granris, vilket är en god idé, men har hört att det inte är så nyttigt för hästar att äta mycket granris.
Fotbollar skulle han nog äta upp, det skulle jag inte våga riskera då det troligtvis skulle leda till foderstrupsförstoppning..

Granris var en bra idé. Eller barkiga pinnar av olika slag…
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
det finns nät med 2*2 cm maskor men dessa är med tunnare tråd och inget som rekomenderas till en häst som inte är försiktig.
Kan du inte ge honom mat senare på kvällen?
MVH
Sofie
#4: Jag har 2x2 cm maskor och lägger det i ett nät med 4x4 cm maskor. Är rätt grov tråd i mitt nät.
Han är inackorderad, så har ingen möjlighet att promenera dit sent på kvällen för att fodra honom.
#4 Aha, det stod 2*3 cm men då är jag med. Tror int det finns mindre..
När får dom kvällsmaten då? I stallet får hästarna maten mellan 20-21,30 på kvällen.
MVH
Sofie
Här får dom det runt 20.00.
Skrev fel i första inlägget såg jag, ska vara 2x2. :)
Brukar ha granris hängandes i boxen så han har nåt att pilla med på nätterna, är det nån som harf tips på nåt annat som man kan ge som han kan pilla på. Funderar på att hugga ned en liten asp (han gillar att gnaga på just asp) som jag kan sätta fast i ettg hörn i boxen. Han har en stor box, så skulle kunna inreda med en liten skog..
#7 Jag har för mig att asp är väldigt häst-vänligt. Varför inte inreda boxen med lite skog…?

Jag har asp till mina hästar, det gillar de mycket!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Min stallägare kan vara lite skeptiskt inställd till mina idéer, men ska fråga henne om jag får inreda boxen med skog och höra vad hon säger. Hon brukar kunna vara tvär först, men efter ett tag så ger hon med sig. :)
Hmm.. Jag har själv caisas småmaskiga hönät. Vi har också en pålle i stallet som har listat ut hur man ska göra. Mitt förslag är att hänga det mitt i boxen (Taket, balken osv.). Gärna bara i ett fäste så att hästen inte kan putta upp nätet mot en vägg utan får helt enkelt äta försiktigt eftersom nätet snurrar runt om den blir för brutal. Så det blir lite LikIt effekt? Vet inte hur jag ska förklara det bättre.. Men jag tror att det kan bli trixigare på det viset! :)
En fråga bara till er, vart har ni hittat nät med bara 2x2 cm storlek ?
Det skulle jag behöva till mina oxå. De gör precis som din, ratar maten på marken & vill hellst bara äta ur näten :-)
#11:Bra ide, har dock ingen möjlighet till det då det skulle bli för besvärligt för min stallägare att behöva gå in i boxen för att fodra hästen.. Dom vill ha det så lätt som det bara går.. Tyväee.
#12: Köpt mitt på eBay från england, sök på ebay så hittar du.
Nån som vill hjälpa mig med vårat hönät? Våra hästar tycker det är så kul med hönäter att de står och drar ut strån som de sedan släpper på marken bara… Typ 1 kilo hö nedtrampad i boxen varje natt (små B-ponnyer och de äter upp ca 6 kg/dag).
För visso är det 3.5 cm maskor, men i.af :P Kanske också borde skaffa 2x2 cm så de får en liten utmaning…
Är nästan så man bara vill börja lägga i det dom äter så det precis blir slut på morgonen, men vissa dagar äter de 3 kilo inne och andra dagar 5, så det är ju svårt att anpassa det så att de har lagom men att det faktiskt tar slut precis lagom i tid… typ…
Hakuna matata!

#14 Det där har jag också märkt på mitt russ :P Jag har nät inne i boxen och nästan alltid finns det lite på "marken" som hon har dragit ut och inte ätit upp :P Slarviga ponny :P Fast tack och lov handlar det bara om lite grann och inte 1 kg som för dig :S
Carpe diem!
#15 Det handlar om typ 4 kg (4 av ponnyerna som gör så…) xD fast det är ju mindre än vad som blev nertrampat i hagarna förr skulle jag tro ^^
Hakuna matata!
#16 Har du sett att dom gör så och inte äter upp det? Det hamnar spill under min lillemans nät också, men det är sånt som, enklast förklarat men kanske inte stämmer helt, kommer loss när han rycker i nätet för att få tag i maten. Dock äter han ju upp det från marken/torven efteråt… Hoppas du är med på vad jag menar.
MVH
Sofie

Jag har precis samma problem som du!
För smart häst, grinig stallägare och ingen möjlighet att hänga upp nätet frihängande. Har också granris så det finns ju alltid att äta på om det krisar, men vill ju helst att han ska kunna äta hela natten…
Min häst står inne från 19.00-5.30/06.00 (inget jag kan påverka heller, tyvärr).
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
jag hittar inget nät med så små maskor som 2x2 cm
Om någon ser vore det toppen om ni kunde lägga in en länk :-)
#16 Nejdå, jag ser hur de drar ut det metodiskt och bara släpper det ;) Först trodde jag de ville äta det från marken, men de rör inte de så länge det inte är soprent i nätet först :p
Hakuna matata!
#20 Busponnyer :) Ge dom mindre i nätet. Jag skrev upp under 30 dagar hur mycket jag lagt i nätet, hur mycket det var och hur mycket han ätit och sedan tog jag genomsnittet av det. Han äter också väldigt olika, precis som dina, så det är ju inte helt lätt att få genomsnitt som stämmer men blir det tomt i nätet så har ju dina i alla fall mer att äta eftersom de har det på backen också.
MVH
Sofie
Jag har samma problem som du beskriver med min häst. Jag ska hänga upp höet i mitten av boxen så att han inte kan trycka upp det mot väggen. vi gör själva i ordning allt i boxen så att det, när det är intag, är helt färdigt (utom kraftfoder)
Du tror inte stallägaren går med på det om du själv hänger upp det fyllda nätet?