min häst vill inte sammarbeta
min häst är helt otrligt dominant, har skrivit tidigare trådar om honom. men nu tänkte jag bara höra med er om ni har något bra svar eller liknande på detta.
ja vill jobba honom mycket från marken och så men de brukar inte gå för han ställer sig bara och bits och lixom går på än nästan när man vill att han ska gå på volt runt mig osv. kan bli lite obehagligt ibland.
jag har släppt honom i ridhuset och lekt med honom osv då följer han mig som en hund, men han blir verkligen jätte arg när ja vill att han ska longeras eller liknade, jag vill få bort det.ja vill att han ska tycka att det är kul att lära sig osv, inte att han ska gå och bitas och nästan bli farlig.
och jag har ju en kallblodstravar vallack på 13 år. att lära om honom osv e ju inte de lättaste plus att han har levt ett jävligt slappt liv innan mig, han har fått göra lite som han vill därutav hans härliga beteende. ;)
alltså, han kommer aldrig älska att hålla på att jobba för han är en riktig skogsmulle men jag vet att han kan och jag vill verkligen försöka bara det att ja vill inte att han ska vara så dominant och sur osv, jag vill inte känna ett obehag av att gå nära honom sådär..
han finner sig liksom inte bara i situationen utan ska alltid streta emot och blir jag arg och säger åt honom på riktigt så blir det bara motsatt effekt = han biter till ännu hårdare. Så de e lite klurigt, vet verkligen inte vad jag ska göra..
så vad hade ni gjort? hur ska jag gå tillväga? att träna med godis eller klicker är inte ett alternativ. hoppas att någon av er kan förstå mig lite. :)
Det är svårt att säga bara såhär. Hur är han när du kommer och ska ta honom i hagen?
HUr funkar friendly game överlag?
Det är ju svårt o säga såhär, men först och främst använda en stick så att man kan vara en bit bort ifrån honom, men samtidigt kunna påverka honom.
Vilken horsenality har han?
Ja gud ja, det förstår jag verkligen.
Han är super glad i hagen och är lätt fångad, på sommrarna när han går på stora betes hagar kommer han alltid i full galopp när jag ropar på honom, satt då är han glad som en speleman.
frindly game funkar relativt bra om man gör allt på hans nivå, men när det börjar bli jobbigt för honom det är då han verkligen kan säga ifrån och blir arg, och de är då de blir obehagligt. :/
Jag tycker han är stämmer in på en LBE häst. - en riktig grov sådan.
Då skulle jag sattsa på att fixa så myckt friendly game som du vara kan och vågar. och göra det med sticken så du är utom bit avstånd, och någon blir biten blir det sticken.
men filma gärna så att man kan se hur det er ut, och vad det är som gör att han visar det beteendet.
Jag har nog en liknande häst som dig, väldigt dominant och har innan han kom till mig levt som en kung utan större krav på sig.
I början ville han inte samarbeta med mig, men när han insåg att han får lön för sitt arbete så vill han gärna samarbeta. På sommaren fungerar det med kliande som belöning, men under vintern är detg havre som gäller.
Han ifrågasatte allt man gjorde mde honom förut, men numera så försöker han oftast göra rätt.
Har dock en LBI (mer åt LBE på vintern)..
Läste att godis och klicker inte är ett alternativ, är synd. För anänder du den metoden rätt så tror jag nog att det kommer fungera bra.
Du kräver inte för mycket då?
När du longerar hur gör du då? i grimma, bett, longerkapson, inspänning, med tömmar, med lina, hur fäster du linan?
#5 jag har försökt använda godis som beröm, osv bara det att då fokuserar han bara på godiset och bli helt till sig och bara ska äta godiset det kan även resultera i att om vi tex ska gå från stallet ner till ridbanan ( 50 m) så stannar han på stallplan tills han får godiest för han vet att han får de då om han stannar så jag har slutat helt med det, ger honom inte ens godis eller liknade från handen utan alltid i krubban för att minska hans bitande osv.. så det går säkert om man verkligen ger sig fan på det men jag känner att ja vill och orkar inte bråka med honom om det varje dag får så dåligt samvete då :(
#6 nej jag kräver ingenting av honom i longeringen, de ända jag kräver e att han ska gå på en stor volt runt mig i skritt eller trav bara det att han tycker att de e så jävla tråkigt så han vet att om han gör si eller så kan jag inte göra någonting så de har lixomblivit som en ond cirkel.
jag använder olika ibland använder jag träns med bett med ett delta under och fäster linan i det, ibland sidepull och ett delta i det med och fäster så osv, men han har inte ont i munnen eller liknande eller med tänder det e kollat. det handlar om att han har för mycket vilja och ser ingen mening med att springa runt på en volt, man kan heller inte bara gå fram och vifta med spöt för då stannar han och sprkar med ena bakbenet.
Vilken härlig häst jag har! haha!
Tycker iaf att du ska strunta i longeringen ett tagoch satsa på parellis sju lekar istället. Longering är rätt meningslöst ändå, bättre att låta hästen arbeta med hjärnan.-
När du väl fått ordning på de sju lekarna kommer longeringen inte varaf några problem alls längre,
Grejen är att du kräver för mycket när du longerar honomn, hade du krävt lagomt mycket hade det gått. Ta det i små steg istället. Kan du skicka ut honom på en volt? Jättebra, låt honom då vila då och klia på honom. Ta det i små steg och kolla av vart han böärjar protestera, och gå sedan tillbaka igen och ta det i ännu mindre steg.
Men tycker han inte om att bli longerad så ger ju inte longeringen något positivt för er relation, bättre att strunta i det och gör nåt han gillar istället.
KAN han ens longering då? vet hans ens vad du vill?
För man måste lära dem även detta, och det är ibland svårt att lära dem.
#8 ja det kankse är så enket bara. men jag tycker inte att jag kräver så mycket egentligen för i ridningen kan han det, bara det att han hatar att gå på volt så det kan ha med det och göra, och han vet vad som gäller med longeringen. för nu har han liksom börjat med att han springer ut, travar ungefär två varv sen går han in mot mig biter efter mig och sprkar sen när jag försöker fösa ut honom igen går han på mig nästan och gör biter efter mig, sen ger han sig, springer ut och samma grej igen om och om igen tills han tröttnar helt. så allt är på hans villkor.
men jag ska nog lyda ditt råd där och sluta med longeringen ett tag, inte för jag brukade göra de ofta men ändå, de ger ju som sagt inget, men det roliga är att han gör samma grej när jag tömkör honom också. men jag tror helt enkelt att det är för att han tycker det är så tråkigt och att han vet att han har all makt när jag jobbar medhonom från marken..
#9 ja då, han vet hur man longeras, handlar bara om hans enormt starka vilja och envishet..
#8 om hon slutar när hästen börjar krångla finns väl risk att hästen lär sig det?