Hovböld?
Hur ser en hovböld ut? Är vätskan i den grumlig eller klar? kan en hovböld uppstå i strålen? Hur luktar eventuell vätska?
Har aldrig haft hästar med hovböld och inte heller vart närvarande när man hanterat hovbölder på andras hästar heller.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag har inte heller haft någon med hovböld, men efter som det är död hud och börjar "ruttna" så skulle jag tippa på att det inte är en klar vätska i.af. Det brukar dessutom kunna vara lite blodblandat om jag inte har helt fel.
En hovböld uppstår inte i själva strålen, men den kan gå ut både i kronranden och i sulan eller strålen beroende på vart den sitter :)
Hakuna matata!
en hovböld är en infektion i hoven, oftast orsakad av smutts som kommit in i hoven. hästen blir öm vissa blir jätte halta och ömmar om man tar visitertång. hovis tömmer bölden oh det blir omslag och nogranhet så smutts ej tar sig in igen och bildar ny böld. inte klar vätska.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#2 Hovböld kan uppstå för att att smuts komemr in i hoven, t.ex om de trampar på något vasst eller om hästen blir ordentligt sömmstucken. Men det kan även uppstå av ett hårt slag.
Det är vanligt att man tömmer hovbölden, men faktum är att det oftats brukar vara längre konvalecens på det viset efter som man då gör ett öppet hål in i hoven (som då måste skyddas med botts eller bandage osv). En hovböld kommer oftast ut av sig själv efter ett litet tag vilket den gör genom en spricka som efter att hovbölden försvunnit brukar dra ihop sig. Tar den sig ut vid kronranden kan man börja rida ganska snart.
Så det kan vara en god idé att låta bölden ta sig ut själv (den letar isg oftast uppåt vilket också håller såret renare än under sulan). Man brukar kunna påskynda utdragningen genom att hålla varmt och fuktigt runt hoven (så att hovväggen kjukas upp lite). Ett husknep är att koka lifrögrt (linfrö + vatten), lägga i dubbla platpåsar och med en strumpa eller något tyg utanpå och sätta fast runt hoven. Inte för att det är just linfrö utan för att fröna håller värmen längre än enbart vatten och bommul t.ex. Man ska se till att gröten når upp till kotan bara.
Man ska helt försöka få ut hästen (så att den kan ta några steg om den vill i hagen) efter som det hjälper till att trycka ut bölden. Hästen ömmar givetvis (olika mycket) men det är inget som är skadligt med det, så det kan vara bra om hästen inte är blockhalt.
Hakuna matata!
Då vart det inte hovböld i varje fall…
Iom att vätskan vart helt klar och luktade mest bara sump och illa. Litet som hovröta men det såg verkligen inte ut som det. Ska hålla kollen på det och fortsätter det lukta illa och så så ringer jag ut hovis istället.
Hade tänkt ta ut honom i slutet av mars (måste säga åt honom att ta mer på raktstöden för de är jättestora, tog ner dem så mycket jag orkade men hästfans hovar är ju stenhårda!) Och sen anser jag att han är för hög i trakterna nu också.
Känns som om det inte kommer bli billigt i vår att ha häst… han behöver träffa tandläkaren och sen träffa en Kiropraktor/ET och jag måste till en Kiropraktor också. Kan inte ens stå rakt längre sen sista vändan i backen strax innan nyår. Och sen pga knät har jag ju snedbelastat hela kroppen under 3 års tid så inte konstigt man är krokig…
#3 vi har alltid tagit hål på våra bölder, mindre smärta och kortare konvalecens.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
hovslagare gör gärna det.
men jag tror inte på att konvalecenen blir kortare. Oftast brukar bölderna koma ur efter några dagar, för oss har det varit max en vecka, och det ovan beskrivna linfrö-omslaget har fungerat super.
Inget urgröpt hål som riskerar massa infektioner med bandage, och häst i box/sjukhage gud vet hur länge.

Hovböld ska helst läka ut av sig självt. Många gånger så kan man inte heller se exakt var den är och då kan det bli många onödiga hål i sulan som tar lång tid att läka. Oftast så kommer bölden ut i kronranden eller vid ballarna och då känns det ju lite fel att börja gräva i sulan…
Men jag var med om en häst som vi trodde hade en böld, men som inte blev bättre alls på en vecka. Det visade sig att hon hade en hovbensfraktur…. hoppsan. Stackars häst.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#7 ajdå, det vart ingen höjdare alls…. :S
#7 Ja när jag satt och läste om läderhudsinflamation (förstadiet till hovböld och som utvecklar hovböld vid inflamation) så stod det att det kan ge samma symptom som hovbensfraktur.
Men det är ju inte lätt att veta, man åker ju inte in oc röntkar hästen vid minsta hälta direkt 
Hakuna matata!
#9: Jo, jag gör det, alltså åker in till veterinären för minsta hälta. Eller små knölar eller hosta..
Känns säkrast att prata med en veterinär så snart man märker att nåt är fel, eller så är jag hypokondrisk..
#10 Prata med en veterinär är ju självklart, men en veterinär brukar ju inte föreslå röntken varje gång de misstänker hovböld (vilket trots allt är relativt vanligt). Åker man ändå till klinik för undersökning kan maan ju ta det på en gång, men har man et par timmar dit är det kanske inte det försra man tänker på :p
Hakuna matata!
#4 Lite Off Topic, men Håkan Lundell är ju Equiterapeut för hästar och han är inte jätte dyr heller. Han skulle komma mot Trollhättan tror ja snart, det finns inlägg om det i en av grupperna på fb. Han har klämt å tryckt å vridit på min lille också, och ponnyn blev bättre. Dom i stallet har haft ute honom till sina nuvarande hästar också, och även deras förra hästar och är väldigt näjda med honom. Du kan ju PMa om du vill ha länk till inläggen på fb eller veta vad gruppen heter 
MVH
Sofie

Måste bara säga att hovbölder innehåller oftast inte blod om man inte har pillat hål på dem eller om inte något annat traumatiskt hänt.
Hovbölder behöver inte heller orsakas av att någonting kommer in i hoven, det kan vara en rensning från kroppen också.
Jag gillar den här artikeln om hovbölder;
http://www.facebook.com/svenskahovskolan?sk=app_6009294086
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
#11: Har tur som har 2 km till närmaste ATG-klinik, men för hältor åker vi en mil till en annan klinik som är duktigare på sånt.
Så det är inget stort projekt för oss att ta oss till en klinik.