Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketton-line
Läst 2839 ggr
LinaN
0

Tips och råd

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Behöver lite feedback på några lekar här, har problem med driving på framdelen, likaså sideways och idag så krånglade det även med circling. Så behöver lite pepp, goda råd och hur jag ska förbättra läget, då mycket av mina problem sitter i att få honom att flytta framdelen känner jag.

Sen är det litet lek från hans sida, sura miner och jag som känner mig rätt hopplös emellanåt som inte får saker o ting rätt, och framförallt så fick jag tränat på att fortsätta le trots det inte går bra ;)

Sen så måste jag säga att jag både ser ut som och känner mig som en barbapappa med 4 tjocka tröjor på mig och en av tröjornas magficka full med vantar, godisbitar, plastpåsar och diverse annat så man ser ut som om man har världens mage ^^ Jag är alltså inte gravid utan det bara ser så ut ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

JoannaNi
0

Det jag spontant känner är att ni måste våga ta er vidare! Inte sitta fast på Level 1 + utan stälal lite högre krav och inte finputsa något. med en LB blir det enkla inte bra förrän man börjar med svårare intressantare grejer.

Sideways i trav! och utan vägg! När du skickar honom i början av filmen vill han inte gå för att det faktiskt inte finns någon stans att gå, det är ju en vägg där! ;) så testa 3-4 meter ifrån väggen och se hur det går, går det inge vidare kan du alltid låta han fortsätta in i väggen och kräva sideways där.

Toucht it är ett mycket underskattat mönster enligt mig, super för både RB och LB hästar. Men framförallt LB i ditt fall. Trav DIT! och trav DIT! Vara lite mer påhittig och faktiskt krävande. Samma sak i squeeze, kom igen mer gångarter, längre avstånd!

Men mycket ligger i dig, som det alltig gör, hästarna är ju perfekta som de är :P

Tänk på din energi, och jag har sett er på forumet en hel del så ingen av er är nybörjare. Han vet vad han ska göra, och du vet att du är förstådd, men inte respekterad.

Sen vet jag själv att det inte är lätt att själv vara emotionellt fit hela tiden och tänka på sin energi hela tiden när man har en häst som bara blir segare och segare, och gör mer och mer och mer..

Så lång fas 1. …… sen smäller det, och det smäller ordentligt tills du får det du vill. Det är vanligt att man gör en fas, och sen väntar/kollar vad som hände.. sen gör man en fas 4 igen, och kollar vad som hände, och ingen och ingen. utan en fas 4 är en fas 4, den ska nudda hästen (bubbla om den är känslig eller hästen om den är mindre känslig som din)

Circling game är överlag inte LB hästarnas favorit. Men desto mindre ju mer man tjatar och håller koll på de hela tiden. Det ska vara en send, allow och bring back. Make it a game! Var noga med att våga bli ner neutral. Saktar han av, ge han en låång fas 1 och sen en ordentlig fas 4. Gör även gärna "resande" cirklar, eller stanna vid någon leksak ibland.

Sen är ett tips att du gör varvbyterna i circling game med draw, så son 8an. För om man gör en disengagement så gör det bring backen - inkallningen sämmre.

Lb hästar vill använda sin hjärna, och ju mer de känner sig fria (vi i neutral) desto bättre.

Det är mina tips i alla fall. Hoppas det inte lät för hårt. Du gör ett superbra jobb! Lägg gärna upp en film snart igen om du jobbat med några tips som du fått/kommer få här i tråden.

kram

Joanna

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Zaphix
0

Du tjatar väldigt mycket på honom i sideways där i  början, fasa upp istället och dutta inte hela tiden. Nu duttar du ju även när han gör rätt, han får ingen eftergift.

Testa att hålla dig på ettg längre avstånd ifrån honom och använd stringen istället för att fasa upp, tycker det är lättare att få en överblick då.

Tänk dig en punkt bakom hästen som du ska gå till i ett lugnt tempo, hästen ska bara finnas där framför dig och fasa upp om han inte flyttarf på sig i din takt. Fokusera inte så mycket på att flytta hästens fram och bakdel, utan lägg energin mitt på hästen och gå rakt fram.

Öka kraven på driving game, be honom flytta fler steg, kan han flytta ett halvt varv, ett varv, två varv?

Samma sak där, fasa upp istället för att tjata. I framdelsflyttanbdet så tänkt att din arm + stick är en lastbil som kör rakt fram, han ser lastbilen komma och harf valet attg flytta på sig eller stå kvar. Står han kvar så får han en fas 4 i zon 1, och flyttar han på sig tar du ned sticken men har energin kvarf så han flyttar fler steg.

Nu ser du rätt osäker ut och har lite väl låg energi, tänk på att vara beslutsam och veta vad du vill.

Verkar so  att ditt problem är att du tjatar och aldrig fasar upp ordentligt. Det är som att göra hästen skänkeldöv, typ.

Orkar inte titta på hela dock.. Jag är inte så bra på att se långa filmer. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Tack! Nej det vart lagom hårt från er bägge två :) Kritik ska vara lagom så man inte tappar sugen :)

Jag har misstänkt att jag tjatar, och att jag inte fasar upp bra. Svårt när man inte har någon tränare (för att folk backar ut i sista stund coh hästar blir halta :S)

Men ska försöka göra om och göra rätt och göra mera av det med honom.

Zahara
1

Vill du ha en tanke från en som egentligen inte kan så mycket om nh än? Harry ser utråkad ut och du ser ut ungefär likadant :) Jag känner ingen energi från dig på den här filmen, verken bra eller dålig mer : jaha vi gör detta som inte fungerar som jag vill en gång till energi.

Harry ser ut som min treåriga tös jag har här hemma : mamma jag vet vad du vill att jag ska göra men tänker inte göra det förren du säger till mig ordentligt.

Bara mina tankar

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

LinaN
0

Jag behöver mer leksaker…. jag tycker inte point-point är roligt i ett ridhus om man bara har väggarna och några få prylar att använda sig av. Tex tunnan och uppsittningspallen. Men ser klart potentialen att få det att fungera bättre och roligare nu när du säger det, för både honom och mig.

Känner också att det är lite surt nu när man inte fått hjälp på länge med träningen. Det är ju väldigt svårt att träna helt själv när man inte har sysslat så mycket med detta tidigare.

Men ska försöka hetta upp allt ett snäpp, litet roligare övningar för både honom och mig. Mer energi och försöka få mer längd på repet.

#4 sen gjorde vi ju filmsnutten just för att visa VAD vi har problem med för att JAG ska kunna bli bättre ;) så din känsla vart helt rätt. ;)

Zahara
0

rätta mig om jag har fel. pinnen som du viftar med hela tiden, den ska vara typ som en extra skänkel? Men om vi säger att du suttit på Harry och "bankat" med vänster skänkel hela hela tiden tills Harry gjort som du ville då hade han varit skänkeldöd eller okunnig eller totalignorerat dig. På filmen viftar du massor på samma "skänkel" och platts utan att han bryr sig… varför?

Ta mig nu rätt, är ju mega nybörjare :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

LinaN
0

#6 troligtvis för att jag är osäker på hurmycket jag ska öka trycket på honom, och att jag tappar fokus. Som sagt, jag vart inte supermotiverad nu när man tänker på det i efterhand och det är ju inte han heller.

Sticken är en förlängning av armen/benet så du är rätt ute i ditt tänkande.

Gyllir
0

Musiken gör att det verkar värre än vad det är tror jag. Du har fått bra tips (inga nyheter för dig direkt antar jag, har för mig att jag har sagt ngt liknanade till dig när jag var hos dig… :-))

Jag är faktiskt imponerad av att han inte går ifrån dig! Jag tycker absolut att du behöver fasa upp och göra saker och ting på en mycket högre nivå, Level 1 ska ta 1 månad, MAX. Level 2 max ett halv år. Men med tanke på hur din häst är så tycker jag nog att det är smartare att försöka hitta balansen mellan uttråkad och långsam och snabba faser och snabba ryck. Ökar du kraven för fort så kommer du tappa honom. Så det gäller att läsa honom jättenoga och veta vad som är lagom med krav.

Tänk också på att du behöver vara effektiv med dina grejor, använd linan och sticken  till din fördel. Snärta med stringen på ett öra, näsborre eller kronrand, DET kommer han imponeras av! Du kanske får gå och öva lite på att kunna slå EXAKT där du vill och med den kraften du vill.

Se till att aldrig upprepa saker och ting i onödan. Aldrig. Om du vill fortsätta jobba på samma tema, så måste du byta leksak, avstånd, gångart osv för att han ska tycka det är intressant. Gör också hellre en sak en kort stund, byt till en annan sak för at senare komma tillbaka till sak nr ett om du inte kände du var färdig.

Jag hoppas kunna komma till er när jag har flyttat, jag hör av mig om den saken :-) Lycka till!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

LinaN
0

#8 Tack Gyllir, men det är precis som du sa, jag hade effektivare faser efter att du vart o hälsat på, men sen har det sakta men säkert gått utför med den biten. Jag behöver kontinuitet för att hålla igång och utvecklas…

En sak vi har svårt med, eller iaf jag är att få igång honom i traven, hade en period som det gick hur enkelt som helst men nu är det som att knuffa en bil uppför en backe i sirap….

Och sen är mitt stora bekymmer också att vara kreativ. det hänger ju garanterat ihopa med mitt mående men jag vill ju mer än jag gör, men jag vet inte hur jag ska göra för att få gjort det jag vill.

Men om jag har tiden på min sida imorrn när jag släppt ut djuren så ska jag se om inte jag och Harry kan leka litet mer provocing, kanske rentav skippa repet en stund också. Ibland lossnar ju saker i liberty då man inte fokuserar på rep och stick +häst utan bara har stick och häst. Funkar inte det så får jag väl komma på något annat vettigt eller bara ha litet undemanding time och chilla läget lite och försöka komma på hur man ska lösa det som inte fungerar….

Känns som om min hjärna sitter liksom fast.

Gyllir, jo det är inte ofta som jag tappar honom nu. Det är om jag kräver för mycket och för snabbt eller han blir upprörd för att en annan häst i ridhuset försvinner ut. Han har bara slitit sig ute 1 gång från mig. Så det har ju blivit mycket bättre på den fronten iaf :) Däremot så ibland önskar jag att jag hade en 45' lina också….

Jag är fast i tänket att jag är fast känns det som…. Måste komma ur det!