Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterbeteendepsykologi
Läst 2210 ggr
Zahara
0

vad är min häst?

Har nu läst lite om alla dessa olika "sorter" en häst kan vara men min passar inte riktit in tycker jag. Ni duktiga kanske kan hjälpa mig?

Hon är glad och frammåt, man får göra nästan vad man vill med henne, lugn och fin i ridning men samtidigt finns där energi så hon kan likagårna gå frammåt med mycket nrg som att lunsa runder, inte dominant, hoppar till när hon blir rädd men sticker inte i väg, tycker om att lära men kan vara lite trög så hon behöver tid för att smälta nya saker man lär. Kan gå med alla hästar och lyssnar på de flesta människor om de använde rätt kroppsspråk och ljud.

Vad säger ni?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

JoannaNi
1

Min första instinkt är RBi. men det är svårt att säga. Du har ingen film?

Har du fyllt i Horsenality kartorna? Det finns två stycken, en mer "nagativ" och en mer "positiv".

Du hittar båda kartorna här http://lycklighast.wordpress.com/2012/01/13/horsenality-hastonlighet/

Spara gärna kartorna på datorn, öppna de i paint, och fyll gärna i datum! Det brukar inte se likadant ut efter 6-12 månader

kram Joanna

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

LinaN
0

Oj, det vart så längesedan jg träffade Dionne så jag minns inte direkt hur hon var mer än att hon vart väldigt snäll och beskedlig.

Jag är inne på samma spår som #1 med det lilla jag minns av henne. :)

Det system vi använder oss av här är Parellis Horsenality, och där finns det 4 varianter. Finns en artikel om det här på  NH-ifokus :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

EwaAngantyr
0

Dominatnt eller underlägsen??

Lat eller energisk???

Nyfiken eller rädd??

Social eller asocial??

Zahara
0

Lina inte dionne det gäller utan min andre Sally!

#3 Underlägsen! Både lat och energisk :) Väldigt nyfiken men samtidigt lättskrämd! Mycket social häst!

Zahara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

inte mycket jag kunde kryssa i på den ena! Ska se om jag kan filma henne en dag när vädret e bättre, vad vill ni se då?

Hon lyder en till 99% lugn och fin nu när jag rider in henne, kelen pålle, älskar när man busar med henne. snäll i all hantering och Älskar mat :)

Zahara
0

och nästa kommer här. Nu är jag ny med allt detta så förklara gärna bus enkelt för mig, gillar nh men kan inte alla era "ord" och förkortningar :)

JoannaNi
0

Det ser ut att vara en väldigt välhanterad och trevlig häst :) lite svårt att säga vilken Horsenality hon är född med, när man inte har träffat hästen, hon har till och med lika mycket prickar på extrovert som introvert! :)

Filma lite vardagliga saker, sånt du brukar göra.

Men så länge du inte har några "problem" som är väldigt mycket kopplade till en viss Horsenality. Så är det bara leka på och leka med den hästen som är där just då. Ena stunden kanske hon är Lbi, sen kanske det kommer en flygande platspåse och hon bli RBI..

/ Joanna

// Joanna

vildhast.blogg.se

Zahara
0

Hon är väldigt trevlig och välhanterad! och det är jag glad för då hon är så stor :) Hon är väldigt lugn i psyket och blir hon rädd söker hon stöd av "föraren" än i alla fall :) Hoppas hon håller sig som hon är nu för hon är så trevlig :) men tonårstottsen kommer kanske vem vet :)

LinaN
0

Får man se en bild på underverket?

Och som JohannaNi säger så filma henne i vardagssituationer, longering, leda till och från hagen, borsta henne på gången och be henne flytta sig från ena sidan till andra när du går runt henne osv. sen om du vill ha litet mer "utmanande" och intressantare så kan du filma när ni lasttränar för då brukar det kunna ge utslag vilken typ av häst det är :)

Ska bli skoj o se henne!

Zahara
0

Klart du får se en bild!

Zahara
0

och en på tanten till Lina :)

LinaN
0

Fina gamla Dionne! *känner sig alldeles rörd i hjärtat* Hon är sig lik, bara litet kantigare ;)

Vad söt Sally är :) kan du trolla fram en bild på hennes ansikte också? Känner mig jättebesvärlig men kna inte se så mycket av hennes drag på den bilden.

Jag kompletterar ju ofta mina Horsenality-studier med L.Tellington Jones system för att se åp hästens olika attribut (tex korta tjocka öron, långa smala öron, hängande underläpp, hjärtformad mule osv) för att då reda på litet mera om hästens mentala egenskaper ^^ Kanske är litet humbug men änsålänge har det funkat på alla de hästar som jag träffat och gjort en sådan "ansikts-analys"

Zahara
0

här kommer fler bilder til dig då :)

Zahara
0

och en med lite fart

Zahara
0

här var när vi började med inridningen och jag skulle hämta en sak i stallet som jag glömt, grannen som rider Dione fick linan och Sally står som vanligt fint och lyder!

HolyFuck
0

#12 Blev väldigt nyfiken att ta reda på det "systemet". vart kan man läsa om detta?

JoannaNi
0

Parelli har en dvd och personliga rapporter (som är riktigt riktigt bra!) som man kan göra för att just få reda på vad ens häst är och hur vi är och vilka övningar som passar oss och vad jag ska tänka på.

sen har jag skrivit lite grunder här http://lycklighast.wordpress.com/2012/01/13/horsenality-hastonlighet/

och annars finns det nog en artikel på forumet.

kram Joanna

// Joanna

vildhast.blogg.se

LinaN
0

Av nosrygg, överläpp och ganashen att döma är hon en ganska så okomplicerad häst som har normallätt att lära nya saker.

Mulen berättar att hon trots detta är en känslig dam, näsborrarna tyder på att hon är nyfiken och intresserad. Hakan fortsätter att antyda att hon är okomplicerad och lätthanterlig.

Hon kan bli stressad emellanåt, kanske hänger ihopa med nya situationer och att hon är känslig. Sen så kan hon också vara listig och använda sin intelligens för att maska eller slippa göra som ryttaren vill. Men hon är samtidigt stabil och pålitlig, en "riktig kompis".

Sen hurmycket det stämmer är ju en annan sak :)

#16 i boken TTouch av Linda Tellington-Jones & sybil Tayler

WornOut
0

#18 Kan inte du säga vad du "får ut" av bild på min polle? :) Helkropp eller huvud?

LinaN
0

#19 skapa en egen tråd och lägg upp bild på huvudet gärna både framifrån och ett från sidan, samt en helkropp :)

Zahara
0

Lina!! Måste säga att du nog beskrivit henne perfect!

Tömkörde henne i dag för första gången och det klarade hon galant efter ett par minuter! Lite små nervös i början men det gick över när hon fått fundera över vad det var vi gjorde :)

WornOut
0

#20 Done :)

LinaN
0

#21 härligt när det stämmer, och man måste ju säga att de som gjort bokenverkligen studerat in hästarnas karaktärer utifrån de olika detaljerna i ansiktet. :)